Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zie je als je naar de Melkweg kijkt vanaf Aarde?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zie je als je naar de Melkweg kijkt vanaf Aarde?

Laatst stelde iemand een mooie vraag tijdens een Q&A avond van mijn sterrenvereniging. De antwoorden die de andere leden gaven waren vooral gebaseerd op speculatie en redeneren. Ik wilde deze vraag eens aan jullie voorleggen:

Wat zie je als je vanaf de aarde naar de Melkweg kijkt (de melkwitte band van Cassiopeia richting Zwaan)? Kijk je dan naar het centrum van de Melkweg of naar een van de armen van ons spiraalvormige melkwegstelsel?

De stof/sterren in een arm (de arm waarin wij ons bevinden) van ons sterrenstelsel: De Melkweg.
    Het middelpunt ligt, vanaf de aarde gezien in het sterrenbeeld Sagittarius (de Boogschutter).

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Als je naar Sagittarius kijkt heb je het typische beeld van een spiraalstelsel op zijn kant, mooi met stofbaan, want we staan redelijk ver aan de buitenkant:

http://www.southernskyphoto.com/milky_w ... rama_3.jpg

Als je naar de ander helft van de hemel kijkt zie je alleen onze arm en de uitlopers van de andere armen aan de buitenkant.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Structuur van ons heelal

Als je meer wilt weten over de structuur van het heelal, lees dan het bijgevoegde artikel.

EDIT Demelza:
        Bijlage verwijderd. Zie de forumregels (copyright).

Commentaar

Ik bedoel hierboven: de structuur van ons melkwegstelsel. De structuur van ons heelal is natuurlijk een ander onderwerp.

Commentaar

Werken...
          X