Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Precessie uitleg

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Precessie uitleg

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.

Meteen een vraag: ik heb een boek over de Maya's gekocht en dat gaat met name over hun astronomie.

Het gaat meteen over de ecliptica, equinoxen en precessie e.d.

Nu begrijp ik de termen op zich wel, maar het totaalplaatje van de precessie kan ik even niet voor me zien.

Ik snap het idee dat je het moet zien als een draaitol waarvan de as wiebelt maar ik snap b.v. niet waarom het zo is dat we in +/- 26.000 jaar verschillende noordpoolsterren hebben.

Is er iemand die me dit, liefst met tekeningen, kan verduidelijken?

Alvast bedankt!

Allereerst: welkom!

Beter dan dit kan ik het niet uitleggen: precessie
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hey Demelza!
      Thanks voor je reply.
      Wikipedia was ik ook als eerste, maar die uitleg zorgt er nog niet voor dat het filmpje in mijn hoofd begint te draaien zeg maar. Snap je?
      Ik zal het anders nog eens een paar keer doorlezen, wellicht dat het kwartje dan valt

Commentaar

Kan ik hier nu uit opmaken dat de as zich beweegt over de oranje lijn en dat we 3000 jaar geleden een poolster uit het sterrenbeeld Draak hadden?

Commentaar

Je bedoeld 5000 jaar (2000 > 0 > -3000) maar verder zit je goed. Je kan het ook zien als een bal met een stok er loodrecht in, deze stok wijst naar de eclipticapool. Steek er vervolgens nog een stok in onder een hoek van 26 graden en draai de bal rond om de as van de eclipticapool. Hierdoor verplaatst de schuine stok zich en waar deze stok heen wijst is het noorden.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

OK, ik denk dat ik het nu snap! En een rondje om die oranje lijn kost bijna 26.000 jaar, right?

Commentaar

Wil je even je afbeelding wat kleiner maken? Dan blijft de lay-out behouden.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hoppa, gedaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Aquila Chrysaetos
                  OK, ik denk dat ik het nu snap! En een rondje om die oranje lijn kost bijna 26.000 jaar, right?
                  Juist.

Wij hebben momenteel best wel geluk met een tamelijk heldere poolster. De rode punt in het midden van de afbeelding is overigens de eclipticapool waar ik over sprak.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Overigens: als je het effect precessie eens irl wil zien: neem een oude tol en kijk wat deze doet een paar seconden voordat deze stil staat, zie je langzaam maar zeker een steeds groter wordende precessiecirkel. Het is niet een effecft inherent aan de aarde of een hemellichaam maar iets dat elk om zijn as roterend object in meer of mindere mate doet.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                    X