Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De maan: neutraal grondgebied?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De maan: neutraal grondgebied?

Van wie is de maan? Van niemand natuurlijk.
    Maar wat ik me nou al een tijdje afvraag, is hoe het straks zal gaan als we basissen gaan bouwen op onze maan. Wie bepaalt waar welk land iets mag neerzetten? Zijn er al regels voor dat soort praktische zaken? Iedereen roept maar dat de maan neutraal grondgebied is, maar hoe lang zal dit zo blijven?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Zal denk ik niet zo lang blijven. De mens is een territoriaal wezen en zal dat ook op de maan, mars of waar dan ook doen laten gelden. Of het utopia denken van StarTrek moet gaan uitkomen ooit, dan wordt het een ander verhaal

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Ik denk ook wel dat mensen gebieden van de maan gaan claimen in de toekomst. Hoe zullen ze dat gaan verdelen? Wie het eerst komt, die het eerst maalt? En dan de vraag die hieruit voortkomt: hoe ver zal het gaan en waar houdt het op?

Hoe denken jullie er eigenlijk over? Is het verstandiger de maan te verdelen, of koste wat kost proberen de maan neutraal grondgebied te houden?

Commentaar

Ik zou het mooi neutraal houden. Ik hoop van harte dat Bush XXXVVIII er geen oorlog gaat starten om grondgebied.

Ben sowiso niet zo'n fan van maanbasisen. Puur wetenschappelijk....ok. Maar commercieel...liever niet wat mij betreft.

Commentaar

Je hebt een voor en een nadeel op de maan,de voorkant en de achterkant.De voorkant is interessant omdat je kan communiseren
          zonder ingewikkelde satellieten om de maan te laten hoeven draaien.
          Voordeel van de achterkant is dat je er een permanente telescoop zet die altijd in het donker zit,althans een hele tijd per maand.
          Wie kiest voor het laatste,of het eerste?
          Ik denk dat dat terrotorium afzetten op de voorkant de voorkeuze heeft zou het zover al komen.
          Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Dat is ook weer waar, Dab. Misschien staat er een "Space Race, race naar de maan, deel 2" voor de deur.
            Het ideaalbeeld zou natuurlijk een wereldwijd samenwerkingsverband zijn, maar ik denk niet dat dit in de praktijk zo zal werken. Ik denk dat het rennen om het beste stukje gaat worden.

Commentaar

Maan is neutraal territorium dat van de mensheid is, google maar even op Space Laws.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Haha! Dus Marsmannetjes worden weggejaagd.
                Wel mooi dat er blijkbaar toch wel serieus over nagedacht is, en het niet alleen bij praatjes gebleven is. Nu maar hopen dat het neutraal blijft en dat de wetten niet aangepast gaan worden.

Commentaar

Als er veel geld verdient gaat worden met de maan zullen er direct territoria afgebakend worden. Zo zit de mens in elkaar. Nu valt er nog niks te verdienen en dan kunnen ze wel een verdrag tekenen, maar daar stappen ze zo weer overheen.
                  GSO Dobson 250/1200
                  Bresser Skylux 70/700
                  Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Ik ben ook tegen, maar laten ze dan maar op de achterkant gaan zitten.

Anders kijken we straks nog tegen een lichtervuilde maan aan .

Commentaar

Origineel geplaatst door dab
                      Voordeel van de achterkant is dat je er een permanente telescoop zet die altijd in het donker zit,althans een hele tijd per maand.
                      Voorkant ontvangt net zo veel licht als de achterkant. De achterkant heeft echter nooit last van aardschijn.

Leuk om te horen dat er afspraken over de maan zijn, maar dan nog, als het neutraal is, wat als de een meer ruimte in beslag neemt dan de ander? En wie krijgt de meest interessante plekken? Worden alle gewonnen grondstoffen eerlijk verdeeld? Ik zie dat allemaal nog zo niet voor me. Of staat dat allemaal ook in de link die ik niet bekeken heb?
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het is goed dat er afspraken zijn maar wat als een land (of bedrijf) er zijn laars aan lapt? Ik herinner mij een uitspraak van één of andere ruimtepioneer die plannen had om grondstoffen massaal te ontginnen op asteroïden waarin hij lachend een antwoord gaf op de vraagd of het niet illegaal was: "Wat maakt het uit? Gaat de VN soms tanks sturen naar de asteroïden als ik daar iets verkeerd doe?".

Als je kijkt op onderstaande link zie je dat er nauwelijks landen zijn die akkoord zijn met de overeenkomst ivm de Maan. Niemand kan iets doen als de VS of China morgen zegt dat de Maan van hen is... (of vergis ik me?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_Treaty
                        The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Is het dan geen idee om de maan op de lijst van Werelderfgoederen te laten plaatsen? Je kunt toch niet ontkennen dat de maan van iedereen (dus van niemand) is? Iedereen kijkt ernaar en geniet ervan. Eerlijk is eerlijk. Toch?

Commentaar

Dat gedacht wordt aan "groot" geld kan je merken aan de aandacht die besteed wordt voor het winnen van Helium 3, wat op de maan 'voor het oprapen' ligt ...

wat uitleg op volgende webpagina

http://www.lunarpedia.org/index.php?title=Helium3

mvg,
                            Chris
                            Celestron C8 met XLT coating op EQ5
                            Webcam SPC900NC

Commentaar

http://www.unoosa.org/oosa/SpaceLaw/treaties.html

De maan al het andere in ons zonnestelsel is gemeenschappelijk maar om er vanalles mee te doen.

Dus eigenlijk hetzelfde als antartica.
                              Niemand die daar ooit olie weg gaat halen, b.v.

Als iemand wat kon claimen was alles al totaal verpest.
                              Allemaal zwarte sneeuw.

Commentaar

Werken...
                              X