Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Exoplaneten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

en een kern van ijs kan dan niet?

Commentaar

misschien was er dan wel eerst een kern van iets maar waar 90% ijs is, en de rest van de planeet water, dat kan dan toch wel?

Commentaar

Ja dat kan wel, maar alleen als de planeet een minimale.....eeeeh.....of toch.....maar dan........(ERROR)

Damn, ik weet het gewoon niet meer! Ik moet me hier toch 'ns in gaan verdiepen
        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

hahaha LOL :lol: ja het is ook ffies wat ingewikkelder. als je er echt over na gaan denken dan komen er alleen maar meer vragen!!! :lol:

Commentaar

Die waterplaneet, daar zat ik gisteren ook aan te denken, maar ik denk dat dit onmogelijk is. Vraag me niet waarom, maar iets zegt me dat dit niet kan. De planeet moet al net op zo'n afstand zijn van zijn ster staan dat het water vloeibaar is. Dus niet vast, maar het mag ook niet verdampen. Lijkt me onmogelijk, maar het heelal is zo ontzettend groot, dat je nooit nooit kunt zeggen.

Hoe denken jullie trouwens over een glasplaneet?
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Mooie links ook trouwens.......maar sommige van die plaatjes laat me denken aan het boek (zeg geen naam) wat ik aan het zoeken ben.
              Idd dat ene boek..eerste druk 1955

Een waterplaneet bestaande uit enkel water is niet mogelijk.....wel een water planeet met een ijskern.

Denk dan eens aan onze zeeen......te dieper je gaat te kouder het word en dit komt omdat het zonlicht niet zover gaat.
              Dus ja die waterplaneet met een ijskern is mogelijk....maar dan zijn we met de ham vraag, hoe word dan die ijskern gevormd.

Als je vloeibaar water hebt dan weet je dat die planeet dicht genoeg bij de moederster moet staan....Maar als je naar Jupiter kijkt met zijn ijs manen......hoeft het dus niet perse door de invloeden van een ster te zijn.

Edit:
              Hoe denken jullie trouwens over een glasplaneet?
              Humm....vage vraag maar het zij nu zo...kweet waar je naar toe wilt.

Kijk dan wederom naar ons eigen zonnestelsel.........de ene bevat al wat meer waterstof dan anderen, helium, methaan, ethaan, amoniak, zwavel dioxcide, koolstof monoxcide...en ik vergeet er nog wel enkele.

Veel zal afhangen van de plaats waar die zich bevind ten opzichte van de moederster...evenzeer uit welke bestandelen de ster zelf is gevormd en wat er nog allemaal aanwezig was in de stofschijf.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                Kijk dan wederom naar ons eigen zonnestelsel.........de ene bevat al wat meer waterstof dan anderen, helium, methaan, ethaan, amoniak, zwavel dioxcide, koolstof monoxcide...en ik vergeet er nog wel enkele.

Veel zal afhangen van de plaats waar die zich bevind ten opzichte van de moederster...evenzeer uit welke bestandelen de ster zelf is gevormd en wat er nog allemaal aanwezig was in de stofschijf.
                Hmm ja. Ik ben het voor de verandering met je eens, Philip!

En een waterplaneet, ik heb eens ff zitten denken. Maar je moet eerst een kern hebben van iets (dat zal dicht bij de zon gesteenten zijn, verder gemengd met ijs, nog verder zuiver ijs) dat dan met zijn zwaartekracht andere gassen (waaronder water) aan zich kan binden. Dicht bij een ster zal de temperatuur te heet zijn om een kern van ijs "in the first place" te krijgen. Verder weg van de zon kun je wel een ijskern hebben, maar dan is de temperatuur weer te laag voor vloeibaar water! In zo'n geval is de enige oplossing 'tidal heating', oftewel opwarming door getijdenkrachten. Die kan in het binnenste van zo'n planeet (het zal meestal een maan zijn om aan voldoende getijdeneffecten te komen) ijs tot water maken, echter: de kern zal van ijs blijven, door de druk van al het water erboven. Net als met de vaste kern van de aarde: de temperatuur is hoog genoeg voor het smelten van zo'n beetje alles, maar door de druk gaat dat niet.

Als zo'n maan nu door een of andere oorzaak los raakt van zijn planeet en dichter bij de ster gaat staan, kan het een waterplaneet tot gevolg hebben: volledig vloeibaar water met een ijskern. Maar dan wel een hele hete ijskern. Moeilijk voor te stellen, maar zo werkt dat mensen!

Nu ik erover nadenk: het aantal waterwerelden zullen enorm zijn! Wow, ik heb ineens een inzicht! Kijk naar het zonnestelsel, al die werelden van ijs! Als de zon een rode reus wordt, zal in deze ijzige delen de temperatuur wel eens geschikt worden voor vloeibaar water! In dat geval zal Europa wel eens juist dat kunnen worden, waar we het over hebben! En Ganymedes misschien ook wel! Oceaanwerelden!!

Commentaar

dus zo ontstaan ook oceaan werelden. door sterren die rode reuzen ofzo worden, want ik zat net te bedenken, hoe ontstaan die werelden nou! hoe hou je nou water in een mooi rondje als er alleen maar water is!! mwahha

maar dat is natuurlijk dat het allemaal bevroren is! heel de wereld, en de zon ( of iets dergelijks) zal warmer worden waardoor de bovenste lagen gaan smelten!!

Commentaar

Blij dat je met me eens bent wat die gas planeten betreft 8)

Evenzeer hebben de maantjes van Jupiter nu een dikke ijslaag, dan heb je vloeibaar water of substantie en dan kom je aan de kern die vooral uit een hete kern bestaat door de invloeden van jupiter.....vandaar ook die vloeibare substantie....en de zon haar warmte is niet genoeg en ze hebben geen atmosfeer om warmte vast te houden, vandaar dus dat de buitenkant diep gevroren is.

Dus stel dat onze zon als die naar een rode reus gaat geen invloed heeft op Jupiter....dan zal deze wel op de juiste afstand liggen om deze ijslagen ook te doen smelten.......maar dat betekend dat er dan ook veel water zal gaan verdampen maar evenzeer ook dat er een atmosfeer kan opgebouwd worden.

Commentaar

Hmmm ja daar heb ik geen rekening mee gehouden. Als Europa haar ijslaag verliest, dan is haar zwaartekracht niet voldoende om een dikke dampkring vast te houden, waardoor dat water dan langzaam het heelal in verdampt. Hmm op die manier zou een hele wereld met water en al verdampen totdat er niets overblijft? Dat zou je zo wel zeggen, maar ik twijfel eigenlijk of dat ook zo is. Verdere zinnige uitspraken kan ik niet doen, ik heb hier toch wat te weinig verstand van.

Commentaar

mare de aarde heeft ook veel water, waarom gebeurd dat niet bij de aarde dan?

Commentaar

Omdat de aarde al een atmosfeer heeft nu.....met de maantjes zou die nog moeten gevormd worden, vandaar dat hun water snel zal verdampen.

Een atmosfeer word ook zomaar weer niet gevormd....er zijn bepaalde krachten voor nodig.
                          Met vulkanen waar de aarde rijk aan was en plassen en misschien wel grote poelen met waterijs...afkomstig van met de geboorte.

Ik heb altijd gezegd dat al het water aanwezig op aarde niet alleen van kometen kan komen.
                          Het hete opppervalkte van de aarde crieerde vooral water-vocht door het zweten van het oppervlakte.......dit zweten of stomen werd namelijk veroorzaakt omdat de omgeving--de ruimte zoveel graden onder nul is......(Warm op koud geeft altijd stoom) hierdoor had je al stoom en water en dit samen met de vulkanen werd onze atmosfeer gevormd..Ik zou bijna gaan zeggen EUREKA

Ons magnetisveld word dan weer veroorzaakt door de kern van de aarde.

Dus met andere woorden.......Mars is ooit nat geweest maar op de ene of andere manier is haar water weggeraakt.
                          En onze ijs manen van Jupiter of elders zullen dus nooit lang hun water kunnen vast houden omdat er geen atmosfeer meer gevormd kan worden...of ze moeten geologish en vulkanish actief moeten zijn...wat zover dat ik weet niet het geval is met de ijsmanen van Jupiter.

Commentaar

Nope Philip, daar ben ik het zeker niet mee eens

De aarde kan haar atmosfeer vasthouden door haar sterke zwaartekracht en haar krachtig magnetisch veld die de atmosfeer beschermd tegen 'wegblazen'.

De aarde maakte haar atmosfeer niet door te zweten maar volledig door vulkaanerupties die maar een klein deel waterdamp bevatten. Grote hoeveelheden methaan, koolstofdioxide en ammoniak werden uitgestoten en die vormden met het al aanwezige waterstof en helium (uit de oernevel) toen de atmosfeer. Pas later arriveerde het grootste deel van het water. Pas toen er een bepaalde groep bacterien ontstonden werd er zuurstof aangemaakt. Al het zuurstof op aarde is dus afkomstig van levende wezens die het in de atmosfeer brachten. Die zuurstof is afkomstig uit de aarde zelf, waar het in veel soorten gesteenten en mineralen voorkomt - maar niet in gasvorm. Later reageerden het zuurstof met de grote hoeveelheden ammoniak met als gevolg stikstof. Levende wezens hebben dus de huidige zuurstof-stikstof atmosfeer van de aarde gemaakt en houden het ook in stand.

Dan Mars. Mars probleem was dat het maar half zo groot is als de aarde, met vele gevolgen van dien. Ten eerste heeft Mars een kleinere zwaartekracht, het kost dus meer moeite om een atmosfeer vast te houden. Ten tweede raakte Mars haar interne hitte veel sneller kwijt dan de aarde. Zodra het actief vulkanisme was opgehouden, was er geen nieuwe 'aanvoer' meer van gassen. Tot slot raakte Mars haar magnetisch veld kwijt door het langzaam kwijtraken van haar energie. Hierdoor kon de zonnewind ongestraft atmosfeer 'meejatten'. Uiteindelijk werd de druk zo laag dat water niet meer voor lange tijd vloeibaar kan zijn. Het water verdween voor een deel, maar het grootste deel ligt opgeslagen als ijs.

Als de manen van Jupiter gaan smelten kan een maan, als hij groot genoeg is, heel snel een atmosfeer maken. Er zullen namenlijk grote hoeveelheden waterdamp ontstaan (niet per se door vulkanisme) en waterdamp is een gas, dus je kan er een atmosfeer van maken. Bovendien zal het zonlicht met het water reageren en het splitsen. Het gevolg: zuurstof en waterstof. Dat waterstof is heel vluchtig en verdwijnt al snel het heelal in. Resultaat: een vloeibare maan met een atmosfeer van zuurstof.

Maar ik zei toch net dat die manen de dampkring weer kwijtraken? Jawel, maar de reden is ook niet de zonnewind - de meeste manen van Jupiter liggen in het magnetisch veld van Jupiter en dus beschermd tegen de zonnewind. Maar, op Ganymedes na, zijn de manen van Jupiter te klein! Oftewel, alle omstandigheden voor een atmosfeer zijn aanwezig als de zon warmer wordt, behalve genoeg zwaartekracht! De maantjes zullen niet genoeg zwaartekracht hebben om de atmosfeer vast te houden. Vergeet ook niet dat de manen voor het overgrote deel van ijs zijn gemaakt - als dat smelt dan zal dat allemaal vervliegen. Van die manen blijft dus weinig over.

Commentaar

Ik had het niet zozeer bedoeld over de atmosfeer gezien ik idd weet dat er ook andere organismen aan te pas kwamen om maar van de chemie te zwijgen.

Ik had het vooral dat het zweten van de aarde met de afkoeling heeft gezorgd voor het vele water-vocht dat aanwezig is hier op deze aarde en dat het niet veel te maken heeft met kometen die dan wat nu blijkt nog minder ijs te hebben dan voorheen gedacht werd.

Daarom dat ik het altijd heb Onzin heb gevonden dat men spreekt of komeet zeeen en dat het water daar allemaal afkomstig van is....dat zegd namelijk de houdige Theory over het onstaan van onze aarde en haar water.

De reden dat we zout en zoet water hebben is tamelijk simpel....het proces zelf is niet simpel maar het heeft te maken met de veschillende mineralen, rotsten, gesteente die als een filter dienen voor het water te ontdoen van bepaalde stoffen, maar andre er dan weer aan toevoegd.

Wat je ook wilt....het zweten van de aarde heeft er ook mee te maken wat de vorming van de atmosfeer aangaat...tuurlijk speelt zwaartekracht ook een rol.

Het is trouwens een totaal proces waar we het raden naar hebben....je kunt gegevens etc.... hebben maar in de end gaan we het nooit met 100% zekerheid kunnen gaan weten....en dan mag je nog kijken naar andere zonnestelsels....het is en blijft gis en peuzel werk...theory.....net wat geld voor die oer of ourt wolk waaruit de zon zou uit onstaan zijn...niet de aarde en de rest van de planeten want deze moesten het doen met wat restjes van die nevel en meer van andere dingen zoals het gene wat onze zon verliet en wat kwam van alle kanten.

Trouwens die oerwolk is ook maar pure theory.......waar zijn de restanten er van?? dat dacht ik al.

Commentaar

DaMatrix: ben het wederom helemaal met je eens wat de atmosfeer van de aarde betreft, voor zover ik er verstand van heb.

Mars is een dode planeet. Ik acht het zeer goed mogelijk dat Mars ooit een bloeiende, levende planeet was, mogelijk met leven. Het probleem is / was dat Mars maar klein is, waardoor de planeet 'gestorven' is en eventueel leven zich niet heeft kunnen ontwikkelen, wat ook weer meespeelde aan het behoud van een atmosfeer.

De manen van Jupiter zouden in de toekomst grote kanshebbers kunnen zijn voor een 'tweede aarde'. Ze zouden, doordat de zon zal gaan opzwellen, leven kunnen ontwikkelen dat weer op zijn beurt bij zal dragen aan een atmosfeer. Stel je voor: zouden we in de verre toekomst (als we dan nog leven) groene manen bedekt met bos, blauwe manen bedekt met water etc rond Jupiter zien draaien?

@Philip: ik vind het moeilijk om je post te volgen...
                                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                                X