Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Botsing Andromeda stelsel - Melkweg stelsel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Botsing Andromeda stelsel - Melkweg stelsel

Als ik het goed begrepen heb zullen het Andromeda stelsel en het Melkweg stelsel over een paar miljard jaar met elkaar in botsing komen. Wat zal dat voor een gevolgen hebben voor ons zonnestelsel? Er zal dan een enorm zwart gat ontstaan maar wat gebeurt er met onze zon en de aarde (onder voorbehoud dat wij als mensheid dan nog bestaan). Krijgen we er dan nieuwe planeten erbij, misschien een extra zon..of worden we opgeslokt door een zwart gat?

Ik weet het, het is koffiedik kijken maar ik ben benieuwd naar andermans mening
    -- Worm-Hole.be -- ;)

Voor ons zonnestelsel zal dat waarschijnlijk geen gevolgen hebben. Als de twee reuzen-spiraalstelsels elkaar naderen ontstaat er een zwaartekrachtsdans waarbij de banen van de sterren ernstig verstoord worden. De stelsels zullen elkaar scheren en daarmee grote staarten en slierten van gas en sterren de inter-galactische ruimte inslingeren. Hier zou de zon bij kunnen zitten, maar als dat het geval is dan zijn we 'ontheemd' oftewel sterrenstelsel-loos, althans tijdelijk.

Maar voor de planeten die om de zon draaien veranderd er niets. Alleen de sterrenhemel ziet er dan misschien wel spectaculair uit, met de worsteling tussen Melkweg en Andromeda in oogverblindend detail recht voor ons neus als we de sterrenhemel bekijken! Vervolgens draait Andromeda om, en gaat dit keer frontaal de Melkweg in! Hierbij zullen individuele sterren elkaar meestal niet raken, maar enorme hoeveelheden gas worden bijeengedrukt, en er komt een spectaculaire explosie van sterrengeboortes op gang.

Als de zon gewoon nog binnen de Melkweg blijft en niet wordt weggeslingerd, dan schijnen miljoenen heldere blauwe sterren aan de hemel, en is de sterrenhemel 's nachts zo helder dat je een boek zou kunnen lezen! Uiteindelijk zakken de kernen van de Melkweg en Andromeda naar elkaar toe, waarbij de supermassieve zwarte gaten met elkaar versmelten.

Na een tijdje klaart de mist op, en schijnt een nieuw stelsel met ontelbare jonge sterrenhopen. De sterren die naar buiten werden geslingerd zakken langzaam terug naar het gecombineerde stelsel. Het probleem is wel dat de sterrengeboorte-golf het grootste deel van het gas heeft uitgeput. Vanaf dit moment komt het stelsel tot rust, en zullen er in de toekomst weinig nieuwe sterrenhopen worden geboren. De spiraalvorm en zelfs de schijf zullen in verloop van tijd verdwijnen, en terwijl de sterren ouder worden veranderd het gecombineerde stelsel langzaam in een Reuzen Elleptisch Stelsel met in zich meer als een triljoen sterren.

Over het lot van het zonnestelsel: de kans is heel groot dat het zonnestelsel ongewijzigd blijft. Pas als de zon in buurt komt van de kern van Andromeda (bijvoorbeeld), of de kern van de Melkweg in wordt geslingerd, dan is de kans groot dan we zo dicht voorbij een andere ster (of een zwart gat) komen dat we een aantal planeten kwijt zullen raken. Nieuwe zullen we er normaal gesproken niet bijkrijgen (of er moet iets heel uitzonderlijks gebeuren!), en met zon en al in een zwart gat komen is mogelijk, maar die kans is natuurlijk wel heel erg klein. Maar tegen de tijd dat de botsing plaatsvind zal de zon zo'n beetje al gestorven zijn en een witte dwerg geworden zijn, dus botsing of niet, het zonnestelsel zal dan hoe dan ook onherkenbaar veranderd zijn!
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Tja DamatriX, daar kan ik niets meer aan toevoegen! Je hebt het wederom prachtig verwoord!

Ik zou het uitzicht vanaf de aarde dan wel graag willen meemaken! Lijkt me een spectaculair en tegelijkertijd een angstaanjagend gezicht!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Toch enkele dingen waar men rekening mee moet gaan houden...we maken het uiteraard niet meer mee gezien onze zon er tegen dan ook niet meer zal gaan zijn.

1) het vele ruimte puin dat meer chaotish zal gaan zijn zoals astroiden, kometen...dat soort van puin zal wel vaker voorkomen dan nu het geval is.
        2) je hebt dan nog eens de verschillende soorten van gassen en materie die gaan botsen met explosieve gevolgen vandien.
        3) en dit vind ik het gevaarlijkste zijn de vele zwarte gaten.....andromeda is tamelijk oud en er zullen goed mogelijk ook zwarte gaten niet alleen in het centrum zijn maar ook wel elders...

Hoe gaat het allemaal te werk gaan......gezien ons melkwegstelsel en het andromedastelsel bijna even groot zijn denk ik dat het misschien wel niet tot een frontale botsing komt zoals de kleiner stelsels.
        Maar dat beide gewoon aan een doden dans gaan beginnen waardoor beiden langzaam gaan samensmelten...beetje per beetje en dit zal zo zijn gang tot vele miljarden jaren.

Het probleem is dat we niet echt een idee kunnen vormen of krijgen omdat de voorbeelden dat we hebben en kunnen zien in het algemeen kleinere stelsels zijn en niet echt twee reuzen zoals andromeda en de melkweg.

Commentaar

pffff wat zou ik dit graag willen bekijken zeg!!!.. mooi uitgelegd trouwens damatrix!!
          het lijkt me super om te zien maar idd demelza, wel een beetje erg angstaanjagend.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
            Toch enkele dingen waar men rekening mee moet gaan houden...we maken het uiteraard niet meer mee gezien onze zon er tegen dan ook niet meer zal gaan zijn.

1) het vele ruimte puin dat meer chaotish zal gaan zijn zoals astroiden, kometen...dat soort van puin zal wel vaker voorkomen dan nu het geval is.
            2) je hebt dan nog eens de verschillende soorten van gassen en materie die gaan botsen met explosieve gevolgen vandien.
            3) en dit vind ik het gevaarlijkste zijn de vele zwarte gaten.....andromeda is tamelijk oud en er zullen goed mogelijk ook zwarte gaten niet alleen in het centrum zijn maar ook wel elders...

Hoe gaat het allemaal te werk gaan......gezien ons melkwegstelsel en het andromedastelsel bijna even groot zijn denk ik dat het misschien wel niet tot een frontale botsing komt zoals de kleiner stelsels.
            Maar dat beide gewoon aan een doden dans gaan beginnen waardoor beiden langzaam gaan samensmelten...beetje per beetje en dit zal zo zijn gang tot vele miljarden jaren.

Het probleem is dat we niet echt een idee kunnen vormen of krijgen omdat de voorbeelden dat we hebben en kunnen zien in het algemeen kleinere stelsels zijn en niet echt twee reuzen zoals andromeda en de melkweg.
            Over 1 miljard is de zon er nog steeds hoor, maar schijnt dan zodanig helder dat het voor ons allang niet meer prettig toeven is op aarde.

Verder zijn de Melkweg en het Andromeda stelstel totaal niet gelijk aan elkaar. Ze verschillen aanzienlijk in groote en massa. Andromeda is fysiek bijna 2x groter dan de Melkweg, maar de Melkweg daarentegen is 1,5 tot 2 massiever dan het Andromedastelsel. En massa telt in het heelal.

De kans is gewoon supergroot dat de banen van de planeten worden verstoort, omdat de zon een middelklasse ster is, niet de kleinste van het geheel maar zeker ook niet de massiefste. Er hoeft maar 1 redelijke ster in de buurt te komen en de banen van zelfs de binnenste planeten worden verstoord. Vergeet niet dat de zon op 2/3 van de rand zit.

Commentaar

Hmm daar heb je een goed punt demonfreak. Ik denk dat het verstoren van de planeten inderdaad waarschijnlijker is dan ik dacht. En ja: massa telt. Dat betekend dus dat de melkweg de grootste 'intruder' van de twee is. En Philip: ze zullen elkaar zeker raken. Niet op de manier van een dwergstelsel: de Melkweg vreet continu dwergstelsels op en dat veranderd niets aan de vorm omdat de massa van zo'n stelsel veel en veel minder is dan van de Melkweg. Maar met Andromeda is er maar 1 uitkomst mogelijk: crash!

Que? Er zijn spiraalstelsels zat die botsen! Ok, die meeste van hen zullen niet zo groot zijn als melkweg/andromeda, maar het principe is toch echt hetzelfde:

http://rst.gsfc.nasa.gov/Sect20/Collidi ... laxies.jpg
              http://www-astronomy.mps.ohio-state.edu ... /n4038.gif
              http://amazing-space.stsci.edu/capture/ ... itho46.jpg
              http://coolcosmos.ipac.caltech.edu/cosm ... nt_aao.jpg
              http://oposite.stsci.edu/pubinfo/pr/97/ ... 9734a2.jpg

Commentaar

Ik denk dat het inderdaad wat meer zal zijn, maar het zal niet veel nieuw gevormt puin zijn. Het zal de samenvoeging van het puin van beide stelsels zijn. Maar ook dan zul je niet veel meer puin tegenkomen dan nu het geval is, omdat de twee stelsels samensmelten tot 1 megastelsel. Een grotere ruimte dus voor het ruimtepuin.

Het heelal is zo immens groot, dat er niet zo heel veel frontale botsingen zullen zijn. Er is zoveel 'lege' ruimte dat die kans echt klein zal zijn.

Die zullen ook in ons Melkwegstelsel zijn. Een mega zwart gat hoeft niet per definitie gevaarlijk te zijn. Mits je je op een veilige afstand bevind uiteraard.

Commentaar

Over 1 miljard is de zon er nog steeds hoor, maar schijnt dan zodanig helder dat het voor ons allang niet meer prettig toeven is op aarde.
                  Dat bedoelde ik dus ook.

Verder zijn de Melkweg en het Andromeda stelstel totaal niet gelijk aan elkaar.
                  Daarom dat ik zij....Bijna....kan overweg met letters maar niet echt met cijfers, daarom dat ik dat zelden gebruik.

De kans is gewoon supergroot dat de banen van de planeten worden verstoort, omdat de zon een middelklasse ster is, niet de kleinste van het geheel maar zeker ook niet de massiefste. Er hoeft maar 1 redelijke ster in de buurt te komen en de banen van zelfs de binnenste planeten worden verstoord.
                  Helmaal mee eens, in het nieuws--comentaren hadden we het daar ook al over en ik ben het daar dus volkomen mee eens....gebeurt niet vaak

Er zijn spiraalstelsels zat die botsen! Ok, die meeste van hen zullen niet zo groot zijn als melkweg/andromeda, maar het principe is toch echt hetzelfde:
                  Als jij die plaatjes botsen noemt dan hebben we een probleem.......ik zie ze eerder een doden dans rond elkaar aangaan, waardoor ze samen smelten.

Mogen we ook niet de zwaarte en aantrekingskracht vergeten van zowel Andromede als de Melkweg.....daarom dat ik denk dat we niet echt frontaal gaan botsen maar echt gaan versmelten.

Quote:

Die zullen ook in ons Melkwegstelsel zijn. Een mega zwart gat hoeft niet per definitie gevaarlijk te zijn. Mits je je op een veilige afstand bevind uiteraard.
                  Mee eens dat deze hier ook zijn...maar daarom dat het ook gevaarlijker word gezien het aantal zwarte gaten misschien wel eens verdubbeld en meer zullen worden dan nu het geval is.

Quote:

Het heelal is zo immens groot, dat er niet zo heel veel frontale botsingen zullen zijn. Er is zoveel 'lege' ruimte dat die kans echt klein zal zijn.
                  Vergis je niet...Andromeda en de Melkweg zitten nog vol met gassen, dus een botsing tussen al die gassen is meer dan rieel wat zelfs nu ook nog gebeurd.
                  Dit betekend niet dat het explosieve gevolgen moet hebben maar het kan wel.

Commentaar

Als jij die plaatjes botsen noemt dan hebben we een probleem.......ik zie ze eerder een doden dans rond elkaar aangaan, waardoor ze samen smelten.

Mogen we ook niet de zwaarte en aantrekingskracht vergeten van zowel Andromede als de Melkweg.....daarom dat ik denk dat we niet echt frontaal gaan botsen maar echt gaan versmelten.
                    Je neemt me te letterlijk. Andromeda en de Melkweg kunnen niet letterlijk botsen omdat het beide geen vaste objecten zijn, maar verzamelingen sterren en gas. Wat ik bedoel is dat beide stelsel met elkaar in aanraking komen (dat noem ik 'botsen') en dan versmelten. Natuurlijk zullen ze eerst wat onwennig om elkaar heen draaien. Botsen, versmelten, het is maar net hoe je het bekijkt. Dus wij bedoelen eigenlijk hetzelfde! Wel vind ik de benaming 'dodendans' niet helemaal terecht, want de versmelting zal een geboortegolf van sterren teweegbrengen op een schaal die voor beide stelsels ongekend is!

Mee eens dat deze hier ook zijn...maar daarom dat het ook gevaarlijker word gezien het aantal zwarte gaten misschien wel eens verdubbeld en meer zullen worden dan nu het geval is.
                    Mwoah. Je overschat het gevaar om in een zwart gat terecht te komen. Zwarte gaten zijn echt niet de alles-vernietigende stofzuigers die veel mensen denken dat ze zijn! Natuurlijk, als je voorbij de 'Event Horizon' van het gat komt is er geen houden meer aan, maar je moet als zonnestelsel verrekt veel pech hebben om compleet in een zwart gat te verdwijnen. Als een zwart gat recht op de zon afkomt, zal de zwaartekrachtsdans die het gevolg is de zon met planeten en al een bepaalde richting heenschieten, en dat zal vaak niet de richting van het zwarte gat zijn. Vergeet niet dat de meeste stellaire zwarte gaten niet veel meer dan de zon zullen wegen! Op het gebied van zwaartekracht heffen ze elkaar dan dus op. Pas als je heel erg dicht bij een zwart gat komt, kun je binnen de event horizon terecht komen. Maar ende Echter!, Als we in de buurt van het supermassieve zwarte gat van de Melkweg of Andromeda komen (het gat van miljarden zonnemassa's dat in de kern van ieder groot spiraalstelsel zit), dan wordt de situatie wťl behoorlijk link!

Vergis je niet...Andromeda en de Melkweg zitten nog vol met gassen, dus een botsing tussen al die gassen is meer dan rieel wat zelfs nu ook nog gebeurd. Dit betekend niet dat het explosieve gevolgen moet hebben maar het kan wel.
                    Wat voor 'explosieve' gevolgen bedoel je? Al dat botsen tussen al dat gas heeft 1 gevolg: een sterren-geboortegolf! Er zullen enorme gebieden met hoge druk ontstaan, en er zal een hoeveelheid jonge blauwe sterren ontstaan die ongekend is! Natuurlijk zullen die weer supernova's tot gevolg hebben. Dus de 'explosieve' gevolgen voor het zonnestelsel zijn beperkt tot het dicht in de buurt van een supernova komen, en je zult verrast hoe goed het zonnestelsel dat zal overleven! Maar die gassen kunnen natuurlijk niet 'exploderen' in de vorm van ontploffende gaswolken, want daarvoor is de druk toch echt te laag! Die 'hoge druk' in de gaswolken is natuurlijk relatief, in vergelijking van het gewone interstellaire gas is de druk hoog, anders ontstaan er geen sterren. Maar in vergelijking met hier op aarde is de druk ontzettend laag!

Commentaar

Oke misschien wat te letterlijk opgenomen....maar frontaal is voor mijn net als met de wagen pertotal.

Een dodendans....je zou het ook een dode paringsdans kunnen noemen dan

Als je naar spinnen kijkt....het vrouwtje is vele keren groter dan het mannetje....na de paring word het mannetje opgegeten door het vrouwtje waardoor er nakomelingen komen

Als het aantal zwarte gaten word verdubbel heb je twee maal meer kans dan nu....ook al is en blijft die pakkans klein het word verdubbeld...punt.

Tevens mag je niet vergeten wat die suppernovas of die Hyper novas voor schade kunnen doen als ze zich dicht genoeg in de buurt van planeten bevinden waar leven is.....het leven word van de kaart geveegd wat hier op aarde ook de oorzaak is geweest van de uitsterving van maar liefst 95% van het bestaande leven toen.......alleen in het diepste van de zeeen is er wat leven over gebleven waaruit wij dan later zijn ontstaan...daarom ook dat mensen nogsteeds uit 70% water bestaat.

Wij heben nu ook nog eentje in de beurt waar we mee moeten uitkijken die binnen enkele 100-1000 jaar een suppernova word nl Beteljeuse......maar uiteraard iets wat dood gaat in het universum geeft wel weer leven...

Commentaar

Als het aantal zwarte gaten word verdubbel heb je twee maal meer kans dan nu....ook al is en blijft die pakkans klein het word verdubbeld...punt.
                        Jawel maar de hoeveelheid ruimte waar de zwarte gaten zich kunnen beginnen is veel groter. Groter zelfs dan Andromda+Melkweg want het eindresultaat is een Reuzen Elleptisch Stelsel met een veel grotere inhoud dan de Melkweg of Andromeda. Dus je hebt 2x zoveel zwarte gaten en een gebied van meer dan 2x zo groot waar die zich kunnen bevinden.

Tevens mag je niet vergeten wat die suppernovas of die Hyper novas voor schade kunnen doen als ze zich dicht genoeg in de buurt van planeten bevinden waar leven is.....het leven word van de kaart geveegd wat hier op aarde ook de oorzaak is geweest van de uitsterving van maar liefst 95% van het bestaande leven toen.......alleen in het diepste van de zeeen is er wat leven over gebleven waaruit wij dan later zijn ontstaan...daarom ook dat mensen nogsteeds uit 70% water bestaat.
                        Ja daar ben ik het met je eens. Voor het leven is een nabije supernova catastrofaal, maar voor de planeten op zich niet. Maar we vergeten niet dat als het gecombineerde stelsel al die extra supernova's veroorzaakt, we 5 miljard jaar verder zijn en dan is het leven hier al lang en breed weggevaagd! Blijft natuurlijk wel dat we ook veel sneller in de buurt van een supernova komen als de Melkweg nog intact is - maar gelukkig is de dichtbijzijnde kandidaat die dit teweeg kan brengen (Eta Carina) op ruim voldoende afstand!

Commentaar

Philip schreef:

Jawel maar de hoeveelheid ruimte waar de zwarte gaten zich kunnen beginnen is veel groter. Groter zelfs dan Andromda+Melkweg want het eindresultaat is een Reuzen Elleptisch Stelsel met een veel grotere inhoud dan de Melkweg of Andromeda. Dus je hebt 2x zoveel zwarte gaten en een gebied van meer dan 2x zo groot waar die zich kunnen bevinden.
                          Er zal inderdaad geen vergrote kans optreden om 'gepakt' te worden door een zwart gat. Het stelsel wordt groter. Als de zwarte gaten evenredig groeien met het stelsel, dan blijft de kans gelijk.

Wat die supernova's betreft: ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Het zal misschien catastrofaal zijn voor leven, maar het zal niets veranderen aan de rest. Waarom weet je trouwens dat dat de oorzaak was van het uitsterven van het leven op aarde? Wetenschappers zijn er nog niet uit, waarom denk jij het dan te weten? (ik bedoel dit niet slecht hoor) Ook is het niet waar dat er alleen wat leven overbleef in de zeeŽn. Wat dacht je van varens en insekten? Je hebt het toch over de tijdsperiode dat ook de dino's uitstierven?

Commentaar

De aarde is al een keer of 4 verwoest geweest en dit op de totale tijdsduur dat er leven is geweest op aarde.

Het leven is eens verwoest geweest met een 65% door komeet of astroiden inslagen.
                            Het leven is een paar keer verwoest geweest door vulkanisme en geologishe invloeden.
                            Het leven is verwoest geweest door plotse klimaatsveranderingen...denk hierbij aan de ijstijden...die meerde miljoenen jaren duurden.

Toch 1 keer van een pepaald jaartijd hebben ze enkel en alleen dieren die diep in de oceanen leefden..niets meer en niks minder..vandaar die 95%....en dit is zwat de laatste geweest.
                            Dit komt volgens de wetesnchappers door een suppernova die dicht genoeg stond...er bestaat trouwens een bepaalde gevaren zone voor de aarde en Beteljuese met zen 1500 lichtjaar zou te kort zitten om veilig te noemen.

Vandaar dat wij mensen uit 70% water bestaan en dat bv walvissen en dofijnen gebruik maken van een sonar om hun prooi te verdoven.
                            Die schokwaves en wie weet wat voor andere straling van die suppernova heeft alles verwoest boven het water...maar niet in het diepe.

Ik heb dat eens gelezen en dit verklaart wel wat trouwens.

Probeer eens te googellen :schrik:

Commentaar

Allereerst iedereen bedankt voor het geven van zijn/haar mening. Demelza en Miranda gebruikten het woord "angstaanjagend" maar zoals jullie al zelf zeiden wees blij we maken dat als mensheid toch niet mee lol.

Ik zie zoiets juist als een nieuw begin van leven. Stel je voor dat de aarde door een inslag danwel botsing met een Andromeda object getroffen wordt en miljarden aardse bacterien (bacterien overleven in de meest idiote omstandigheden) worden de ruimte ingeslingerd. Wie weet komt een stukje puin op een planeet waarbij opnieuw een evolutie kan plaatsvinden. Zie het als een zonnebloem die z'n zaadjes door de wind mee laten nemen.

Ben ik de enigste die er zo positief over denkt? Ik ben het eens met Philip, verwoesting is het begin van een nieuwe fase van een planeet..dat heeft het verleden van de aarde wel bewezen.
                              -- Worm-Hole.be -- ;)

Commentaar

Werken...
                              X