Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verschil maximum maansverduistering en volle maan

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verschil maximum maansverduistering en volle maan

Terwijl ik Komende Week maakte voor AstroStart merkte ik dat het tijdstip van Volle Maan en het tijdstip van het maximum van de maansverduistering niet samenvallen. Het scheelt maar vijf minuten (om 0.16 uur Volle Maan en om 0.21 uur het maximum van de verduistering), maar je zou toch denken dat dat precies samenvalt. Is hier een simpele verklaring voor of moeten we het moeilijker zoeken? Ben wel benieuwd eigenlijk wat het verschil veroorzaakt.

Volle maan hoeft niet noodzakelijk samen te vallen met het maximum van de maansverduistering. Het baanvlak van de maan maakt een hoek met het baanvlak van de aarde, en afhankelijk van het jaargetijde waarin de maansverduistering plaatsvindt hoeft het tijdstip waarop de maan oppositie bereikt niet samen te vallen met het tijdstip waarop de maan door de klimmende of dalende knoop van zijn baan rond de aarde beweegt, en dus ook niet bij het maximum van de maansverduistering zit. Dit is wat lastig om in woorden te vatten: een schetsje helpt al veel, ik zal straks (of morgenochtend) iets in elkaar flansen wat hopelijk de boel iets duidelijker schetst.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hier even een schetsje met een situatievoorbeeld, met overdreven geometrie om het wat duidelijker te maken. De dikke zwarte lijn is de beweging van de maan gezien vanaf de aarde, en de gevulde cirkels geven de aardschaduw aan: de donkere cirkel is de kernschaduw/umbra, en de lichte ring is de halfschaduw/penumbra. De rode pijl geeft aan wanneer het volle maan is: wanneer de maan in oppositie staat. De blauwe pijl geeft aan wanneer de maan de maximale verduistering meemaakt. Zoals je kunt zien hoeven die twee tijdstippen niet samen te vallen.

Helpt dit ter verduidelijking?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Het is mij duidelijk! Ik was dit topic eigenlijk alweer vergeten. :P

Commentaar

Werken...
        X