Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

waarom draaien alle sterrenbeelden rond poolster

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

waarom draaien alle sterrenbeelden rond poolster

hoi iedereen,

Ik kan maar niet vatten hoe het komt dat de poolster altijd blijft staan waar ze staat en dat alle sterrenbeelden rond de poolster draaien;
    Met wat voor een snelheid moet dat dan wel niet gebeuren daar wij toch elke nacht opnieuw in het zelfde seizoen hetzelfde sterrenbeeld zien verschijnen in het oosten.
    Ik weet wel dat een ster een "eigenbeweging " heeft maar dat heeft volgens mij toch niets te maken met de sterrenbeelden die rond de poolster draaien??
    Wie kan mij helpen?
    alvast heel veel dank,
    groetjes van Sofie

Sofie: de poolster staat ook niet stil. Je moet bedenken dat bij redelijke benadering de poolster in het verlengde staat van onze aardas. omdat de aarde in 24u om zijn as draait, draaien alle sterren dus om de aardas. Althans, zo lijkt het. In werkelijkheid staat de sterren bij redelijke benadering stil en draait de aardas er onderdoor. Omdat de poolster in het verlengde van dat draaipunt staat, lijkt hij stil te staan. Vergelijk het met een tol waar je twee stipjes op zet. Het ene stipje zet je precies in het midden, op de draaias en de andere aan de rand, zo ver mogelijk van het midden. Alles lijkt nu om die as te draaien dus lijkt dat eerste stipje ook stil te staan. Echter, het tweede stipje beweegt heel snel, zo lijkt het, om die as.
    Eigenbeweging is iets heel anders en heeft hier eigenlijk weinig mee te maken, dat is nl. gewoon de beweging door de ruimte van die ster.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
      Sofie: de poolster staat ook niet stil. Je moet bedenken dat bij redelijke benadering de poolster in het verlengde staat van onze aardas. omdat de aarde in 24u om zijn as draait, draaien alle sterren dus om de aardas. Althans, zo lijkt het. In werkelijkheid staat de sterren bij redelijke benadering stil en draait de aardas er onderdoor. Omdat de poolster in het verlengde van dat draaipunt staat, lijkt hij stil te staan. Vergelijk het met een tol waar je twee stipjes op zet. Het ene stipje zet je precies in het midden, op de draaias en de andere aan de rand, zo ver mogelijk van het midden. Alles lijkt nu om die as te draaien dus lijkt dat eerste stipje ook stil te staan. Echter, het tweede stipje beweegt heel snel, zo lijkt het, om die as.
      Eigenbeweging is iets heel anders en heeft hier eigenlijk weinig mee te maken, dat is nl. gewoon de beweging door de ruimte van die ster.
      Thanks , maar is het dan ook niet een beetje een verkeerde uitdrukking als wij zeggen dat sterren opkomen en ondergaan??? Men zegt ook dat alles in tegenwijzerzin rond de poolster draait maar wij zien toch gewoon alles opkomen in het oosten en ondergaan in westen, dat is toch wijzerzin, niet?

Commentaar

Het is inderdaad een verkeerde uitdrukking. Maar vroeger dacht men werkelijk dat de sterren om de aarde draaiden. Doordat de aarde draait zien wij de (schijnbaar) onbeweegbare sterren opkomen en ondergaan, net als de zon.

Het is trouwens wel in tegenwijzerrichting. De zon komt in het oosten op en gaat in het westen onder. Als de 3 op je klok het oosten aangeeft, de 12 het noorden en de 9 het westen, dan zie je dat de beweging tegen de wijzers van de klok in is.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dus kunnen we infeite beter zeggen: een bepaalde ster 'is te zien' in het oosten om ...uur.?

Op mijn stellarium planetariumprogamma draaien de sterrenbeelden inderdaad in tegenwijzerzin als ik het N vanboven laat staan, maar als ik buiten naar boven kijk en ook zoals je zegt op mijn horloge de 3 als het oosten aangeef draait voor mij alles toch met de wijzers van de klok mee? Sorry kan er toch nog niet goed aan uit.

En hier nog een domme: Komt in het zuidelijk halfrond ook alles op in het oosten en onder in het westen? Want daar staat de poolster anders ?

Sorry voor deze vragen hoor,
          Groetjes, Sofie

Commentaar

Origineel geplaatst door sofie verheyden
            Op mijn stellarium planetariumprogamma draaien de sterrenbeelden inderdaad in tegenwijzerzin als ik het N vanboven laat staan, maar als ik buiten naar boven kijk en ook zoals je zegt op mijn horloge de 3 als het oosten aangeef draait voor mij alles toch met de wijzers van de klok mee? Sorry kan er toch nog niet goed aan uit.
            Hangt er vanaf welke kant je op kijkt Met je rug naar het noorden draaien de sterren ( en ook de zon) met de klok mee. Als je naar de poolster kijkt, draaien ze daar tegen de klok in omheen.
            En hier nog een domme: Komt in het zuidelijk halfrond ook alles op in het oosten en onder in het westen? Want daar staat de poolster anders ?
            Ja, ook daar komt alles op in het oosten en gaat het onder in het westen. De Aarde draait immers maar n kant op (gelukkig).

De poolster is daar niet te zien, die ligt onder de horizon. Sterren draaien daar rond de zuidelijke hemelpool (daar staat geen overeenkomstige poolster die met het blote oog zichtbaar is), maar ze draaien daar wel met de klok mee omheen. Omdat je dus naar het zuiden kijkt.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dus kunnen we infeite beter zeggen: een bepaalde ster 'is te zien' in het oosten om ...uur.?
              De poolster is niet zichtbaar aan het zuidelijk halfrond. Ze gebruiken daar wel een andere ster om het zuiden te vinden, net als wij de poolster gebruiken om het noorden te vinden. En ook om die ster draaien de sterren schijnbaar.

De aarde draait tegen de wijzers van de klok in om haar as. Hierdoor komt de zon op in het oosten en gaat onder in het westen. (Vanaf de zuidpool gezien draait ze met de klok mee, maar laten we even van het noordelijk halfrond uitgaan.)
              De sterren komen, net als de zon, in het oosten op, en gaan in het westen onder.

En je hebt gelijk. Je ziet de sterren inderdaad met wijzerrichting meedraaien. Maar komen in het oosten op en gaan in het westen onder. Dat is dus tegen de wijzers van de klok in.
              Neem nou eens een sterrenkaart. Je ziet dat het noorden boven is en het zuiden beneden. Echter staan oost en west omgedraaid. Dit komt omdat je naar boven kijkt en als het ware in spiegelbeeld kijkt.
              Sorry voor de verwarring.

Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb uitgelegd.

Enneh: domme vragen bestaan niet! Alleen domme antwoorden!

Commentaar

So so many thanks ! Jullie hebben me erg goed geholpen .
                Heb nu een beter inzicht.
                vele groetjes en tot de volgende keer. Enne jullie moeten geen sorry zeggen, eerder ikke. Hoop dat ik nogeens mag komen zagen.daag,

Commentaar

Nee, jij hoeft ook geen sorry te zeggen hoor! Stel gerust je vragen!

Commentaar

Werken...
                  X