Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wie kan mij in verstaanbare taal een lichtjaar uitleggen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wie kan mij in verstaanbare taal een lichtjaar uitleggen

Hallo iedereen,

Ik ben een beginneling maar heb al wel veel zelfstudie en waarneming gedaan.
    Ik weet dat een lichtjaar de afstand betekent, dat is ok. Maar waar ik over blijf dubben is : (waarschijnlijk stomme vraag maar ja):
    Als men zegt : een ster is bv 17 lichtjaar van ons verwijderd dan zegt men ook: dwz dat het licht van die ster 17 jaren nodig heeft gehad om de aarde te bereiken en is dus vertrokken in 1990.
    Mijn vraag: wat zeg je dan bv binnen 10 jaar. De afstand blijft dezelfde maar dan kan je toch niet meer zeggen dat het licht vertrokken is in 1990 , afgaande dat de afstand dus 17 lichtjaar is???
    - En vanaf wanneer ZIEN wij een ster infeite dan?
    bv. De ster Arcturus staat op 36 lj maar zou zelfs veel ouder zijn dan de zon. Ik heb gelezen dat ze zichtbaar was een half miljoen jaar geleden en verder zal verdwijnen uit ons zicht binnen een half miljoen jaar.(staat op http://www.solstation.com/stars2/arcturus.htm
    wie kan mij een begrijpbare uitleg geven want ik vind dit nergens terug.
    veel dank,
    Sofie

Welkom Sofie!

Allereerst: domme vragen bestaan niet.

Het licht dat wij zien bestaat uit fotonen. Fotonen reizen met een snelheid van ongeveer 300.000 kilometer per seconde in een vacuum. Dit is de grootst bekende snelheid. Binnen een jaar legt een foton ongeveer 9,5 biljoen kilometer af. Omdat de getallen veel te groot zijn, spreekt met van lichtjaren, de snelheid dat het licht binnen een jaar aflegt.

Als de fotonen van jou (pas geboren) ster 17 jaar geleden begonnen met reizen en het doet er 17 jaar over om ons te bereiken, dan zien we de ster dus niet na 10 jaar. Pas na 17 jaar komen de fotonen aan en zien wij een ster aan de hemel verschijnen die er eerst niet was.
    Als jou ster al ouder is dan 17 jaar, laten we zeggen 2 miljard jaar, dan zagen wij de ster al gewoon. Alleen zien wij de ster zoals hij er 17 jaar geleden uitzag.

Eigenlijk is het heel simpel. Als je een ster ziet en je weet dat hij 2 lichtjaar van de aarde staat, dan kijk je 2 jaar terug in het verleden. Je ziet de ster zoals hij 2 jaar geleden was.

Als een ster op 36 lj afstand nu zou 'sterven', zien wij dit pas over 36 jaar.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Het is belangrijk om te beseffen dat een lichtjaar geen tijdseenheid is maar een afstandsmaat, zoals de meter of kilometer. Het woord lichtjaar is inderdaad verwarrend: je denkt dan gemakkelijk aan een jaar, maar het heeft dus met tijd niets te maken.
      Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt. Zoals Demelza al schreef legt het licht in n seconde al 300.000 km af. Reken het aantal seconden in een jaar uit en vermenigvuldig dat met die 300.000 km, dan snap je hoelang die afstand is.

Pas in tweede instantie kun je gaan filosoferen wat het begrip lichtjaar verder nog betekent. ALs je kijkt naar de definitie snap je ook dat het een jaar duurt voordat het licht van een ster de afstand van een lichtjaar heeft overbrugt.
      Stel dat we naar een ster kijken op een lichtjaar afstand. Het licht dat we nu in onze ogen krijgen is een jaar geleden door die ster uitgezonden. We kijken dus naar een ster zoals die een jaar geleden er uit zag. Met andere woorden: we kijken terug in de tijd. Een gevolg is dat als die ster nog geen jaar oud zou zijn, wij die ster nog niet zouden kunnen zien.
      De verste afstand die we in theorie zouden kunnen overbruggen met observeren, uitgedrukt in lichtjaren, is per definitie dus dezelfde als het aantal jaren dat het heelal oud is.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

uitleg over een lichtjaar

Erg bedankt mensen voor de uitleg. Ik begin het beter te begrijpen. Dat een lichtjaar een afstand is had ik al begrepen maar ik kon het 'zien' van die ster niet 'bevatten' ivm een lichtjaar.Dus nog een vraagje:
        hoe kan het dan dat de ster (in dit geval Arcturus zoals ik had vermeld) , die dus ouder is dan de zon , pas zichtbaar zou geweest zijn een half miljoen jaar geleden.? (Arcturus staat op 36.7 lichtjaren)

groetjes,
        Sofie

Commentaar

Re: uitleg over een lichtjaar

Origineel geplaatst door sofie verheyden
          hoe kan het dan dat de ster (in dit geval Arcturus zoals ik had vermeld) , die dus ouder is dan de zon , pas zichtbaar zou geweest zijn een half miljoen jaar geleden.? (Arcturus staat op 36.7 lichtjaren)
          Hier speelt een ander fenomeen een rol. Arcturus beweegt zich snel door de ruimte, kwam eerst op ons (de zon) af en zal binnenkort weer van ons af bewegen. Hij was dus een half miljoen jaar geleden klaarblijkelijk te ver weg om gezien te worden.
          Je kunt dit vergelijken met een komeet. Die is pas zichtbaar als hij dicht bij de zon staat en verdwijnt weer in het heelal na een bepaalde periode.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
            Welkom Sofie!

Allereerst: domme vragen bestaan niet.

Het licht dat wij zien bestaat uit fotonen. Fotonen reizen met een snelheid van ongeveer 300.000 kilometer per seconde in een vacuum. Dit is de grootst bekende snelheid. Binnen een jaar legt een foton ongeveer 9,5 biljoen kilometer af. Omdat de getallen veel te groot zijn, spreekt met van lichtjaren, de snelheid dat het licht binnen een jaar aflegt.

Als de fotonen van jou (pas geboren) ster 17 jaar geleden begonnen met reizen en het doet er 17 jaar over om ons te bereiken, dan zien we de ster dus niet na 10 jaar. Pas na 17 jaar komen de fotonen aan en zien wij een ster aan de hemel verschijnen die er eerst niet was.
            Als jou ster al ouder is dan 17 jaar, laten we zeggen 2 miljard jaar, dan zagen wij de ster al gewoon. Alleen zien wij de ster zoals hij er 17 jaar geleden uitzag.

Eigenlijk is het heel simpel. Als je een ster ziet en je weet dat hij 2 lichtjaar van de aarde staat, dan kijk je 2 jaar terug in het verleden. Je ziet de ster zoals hij 2 jaar geleden was.

Als een ster op 36 lj afstand nu zou 'sterven', zien wij dit pas over 36 jaar.
            Ooit bij stilgestaan dat je iemand op 1meter afstand ook met een kleine vertraging waarneemt?

Commentaar

Van een maandje of twee, zeker?
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Jup, alleen is dat te verwaarlozen. Blijft mateloos interessant dit onderwerp.
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                X