Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Animatie met tekst over ontstaan Zonnestelsel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Animatie met tekst over ontstaan Zonnestelsel

http://www.solarviews.com/raw/misc/ssanim.mov

Via vorige link is er een Nasa-animatie te zien, met gesproken tekst,
    over het ontstaan van het Zonnestelsel.
    Ik vraag me af of hierover een interessante discussie kan volgen.

Vertaling van de tekst is ongeveer als volgt:

Het zonnestelsel vormde zich vanuit een enorme draaiende wolk van gas
    en stof, de Solaire "nebulae."
    De nucleaire vuren van de zon ontbrandden in het "dense" centrum van
    deze nebulae.

De planeten ontstonden in de "swirly" stromingen van de grote wolk.
    Planeten in de nabijheid van de zon, Mercurius, Venus, Aarde en Mars
    behouden globes met steen, ze waren te klein en hun gravitatie-velden
    te zwak om de gassen van de nebulae te vangen en vast te houden.

Maar ver van de zon zijn er de "massy" planeten Jupiter en Saturnus,
    met krachtige gravitatie-velden, die dikke gasachtige atmosferen van
    waterstof en helium naar zich toetrokken en vasthielden.

Theory net zoals zoveel.......met de astrostart meeting was er een voordracht dat ging over de vorming van ons zonnestelsel...het was heel intressant tot hij vertelde over de komeet oceanen...dom, dom, en nog eens dom.

Kometen hebben niet voor het zovele water gezorgd op deze aarde....kometen (als deze uit ijs bestaan alvast) zouden wel aan de basis liggen van de afkoeling van de planeten...maar niet de reden waarom wij zoveel water hebben.

Voor de rest wil ik er niet verder op in gaan, omdat het speculaties en theories zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
      Kometen hebben niet voor het zovele water gezorgd op deze aarde....kometen (als deze uit ijs bestaan alvast) zouden wel aan de basis liggen van de afkoeling van de planeten...maar niet de reden waarom wij zoveel water hebben.
      Ik geloof er ook niet echt in dat kometen voor ons vele water gezorgt hebben. Dat zouden dan trouwens erg veel en grote kometen geweest moeten zijn, ťn die moeten dan ook nog eens uit ijs bestaan...
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

En dan hebben we het nog niet over het zoet en zout water....vele nemen dat aan als een FEIT.....mijn raad is omdat niet als een FEIT te aanvaarden maar eerder een zoveelste theorie.

Commentaar

Tja, je hebt ook mensen die heilig in aliŽns en UFO's geloven...

Commentaar

Demelza Geplaatst: Wo Aug 17, 2005 4:14 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, je hebt ook mensen die heilig in aliŽns en UFO's geloven...

Waaronder ik zelf...en ik zou wel zot moeten zijn te denken dat we alleen zijn in dit immense universum.

Commentaar

Ik ben er zeker van dat we niet alleen zijn in dit universum, maar je weet zelf Philip, hoe immens groot het heelal en met name ons melkwegstelsel is. Ik geloof niet in buitenaardse ufoīs omdat er te veel vragen bij me opkomen, zoals: wat willen ze van ons, waarom die mysterieuze sightnings, waarom niet gewoon voorstellen, waarom zo geheimzinnig doen?

Dan heb ik het nog niet over de natuurkundige vragen...

Commentaar

heey wat leuk!

ik ben bezig met een essay met de vraag "How do planets form?"

ik heb dit verhaal oa beschreven!
                I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

sorry dat ik een oud topic weer naar boven haal, had even niet goed opgelet.. :banghead:
                  I (L) MY LB!

Commentaar

Maakt toch niet uit Sanne! Hoe is het met je essay afgelopen?

Commentaar

ben druk bezig
                      I (L) MY LB!

Commentaar

Dan zou je er aan toe kunnen voegen dat er meerdere manieren zijn om gasplaneten te vormen. Behalve het core-accretion model (waarbij een vaste kern gassen aantrekt) weet men nu dat er een tweede manier is om gasreuzen te vormen: uit de directe instorting van een gaswolk (core collapse model). Deze planeten ontstaan dan op een soortgelijke manier als bruine dwergen (en sterren). Men vermoedt dat veel exo-planeten, en 'onze' Jupiter op deze manier ontstaan zijn, aangezien Jupiter geen vaste kern lijkt te hebben. Saturnus heeft dit wel. Verder is ook 'migratie' een belangrijk onderdeel van planeetvorming - planeten hebben de neiging om op een heel andere plek terecht te komen dan waar ze gevormd zijn. De gasreuzen in ons zonnestelsel zijn waarschijnlijk op een bescheiden manier gemigreert (niet meer dan enkele AU's, hoewel Uranus en Neptunus er welicht een AU of 15 hebben afgereist). Exoplaneten kunnen ook enorme afstanden afleggen.
                        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatriX
                          Dan zou je er aan toe kunnen voegen dat er meerdere manieren zijn om gasplaneten te vormen. Behalve het core-accretion model (waarbij een vaste kern gassen aantrekt) weet men nu dat er een tweede manier is om gasreuzen te vormen: uit de directe instorting van een gaswolk (core collapse model). Deze planeten ontstaan dan op een soortgelijke manier als bruine dwergen (en sterren). Men vermoedt dat veel exo-planeten, en 'onze' Jupiter op deze manier ontstaan zijn, aangezien Jupiter geen vaste kern lijkt te hebben. Saturnus heeft dit wel. Verder is ook 'migratie' een belangrijk onderdeel van planeetvorming - planeten hebben de neiging om op een heel andere plek terecht te komen dan waar ze gevormd zijn. De gasreuzen in ons zonnestelsel zijn waarschijnlijk op een bescheiden manier gemigreert (niet meer dan enkele AU's, hoewel Uranus en Neptunus er welicht een AU of 15 hebben afgereist). Exoplaneten kunnen ook enorme afstanden afleggen.

Goed opletten Sanne! Hier is dť expert op dit gebied aan het woord! 8)
                          Ik heb er in ieder geval veel van geleerd!

Commentaar

:schaam: nou, niet overdrijven hoor! heel vriendelijk van Demelza, maar ik weet ik ook niet alles. ben maar een eenvoudige hobbyist (hoe schrijf je dat eigenlijk?) die echt geen expert-niveau kennis bezit, maar gewoon dingen goed kan opschrijven.
                            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Het essay is af. Ik heb inderdaad de "ineenstortende gaswolken-theorie" en de "migratie-theorie" ook gebruikt. Had er een aantal atrikelen over gevonden. Ik lees nu pas je berichten Damatrix.. Toch bedankt voor de hulp!

Als jullie het leuk vinden zal ik het essay op internet plaatsen, als ik mijn cijfer heb
                              I (L) MY LB!

Commentaar

Werken...
                              X