Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

de planeet Venus, waarom wordt het oppervlak zo genegeerd?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

de planeet Venus, waarom wordt het oppervlak zo genegeerd?

Oke, toegegeven het is een beetje warmpjes op het oppervlak van Venus, maar waarom worden er wel zoveel landers naar Mars gestuurd?
    [Vikings, Beagle, Oppertunity, Spirit enz.], en maar zo weinig naar Venus?

Venus is toch veel interessanter, dat is tenminste een fatsoenlijke planeet, met een fatsoenlijke dampkring. De enige foto's van het oppervlak zijn van de Venera's en die foto's zijn om te huilen. Die hadden hier net zo goed op een schildvulkaan op aarde gemaakt kunnen worden.

Mars is n en al woestijn en verder valt er niet zoveel te vinden. Het oppervlak van Venus kan nog vele geheimen prijsgeven.

In november wordt de Venus Express gelanceerd, maar volgens mij is dit ook weer een orbiter en weer geen lander. Het frusteerd me een beetje.

Ik denk dat het verschillende redenen heeft.

Ten eerste is het oppervlak op Venus wel een beetje aan de hete kant. Als je een hitte-bestendige lander stuurt, zal die het met de modernste technieken niet langer als een uur volhouden. Is dat echt waar voor je geld?

Ten tweede is Mars veel interessanter (aldus wetenschappers). Men is daar nu hevig opzoek naar grote hoeveelheden water, die er naar alle zekerheid is, maar nog niet duidelijk aangetoond is. En als dat water aangetoond is kan men er mensen heen sturen of kan er zelfs leven zijn. Dat is de grote vraag: is er leven buiten de aarde?
    Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

Dit zijn overigens redenen die mij logisch lijken...
      Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

De enige reden is dat het er veel te warm is......met een constante temp van een 400 graden kun je er niet veel gaan laten landen.

Metaal en lood zal nog wel te doen zijn (kan een temp van 6000graden aan) maar dan zit je met de andere soft and hardware om maar van de bedrading te zwijgen dat deze temps van 400 garden niet aan kunnen.

De meeste sondes hielden het tussen de 15 en 60 minuten vol....wat wel voldoende was om een glimp op te vangen van het oppervlakte.
        Ook is het moeilijk om een goede landigs plaats te vinden, gezien het oppervlakte van Venus constant genereert of maw veranderd.
        Dit komt natuurlijk door de hitte en de druk die er heerst.

Ik zou het ook fijn vinden moest men terug een sonde naar Venus sturen....eentje zoals Cassini bv die ook door de dikke smog van Titan heen kan kijken..............dan pas zouden we wel wat meer te weten komen over Venus en haar oppervlakte.

Commentaar

Huygens op Titan duurde ook niet lang

Commentaar

Dat kwam dan weer door de koude......-180 graden en zo een zachte landing zal die ook wel niet gehad hebben.....bevroren methaan en ethaan is niet bepaald zacht te noemen.
            En dan heb je ook nog met de energie te maken he.....OP Titan en Venus heb je vrijwel geen tot geen zonlicht...dus zonnepanelen kunnen ze al niet hebben.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
              Dat kwam dan weer door de koude......-180 graden en zo een zachte landing zal die ook wel niet gehad hebben.....bevroren methaan en ethaan is niet bepaald zacht te noemen.
              En dan heb je ook nog met de energie te maken he.....OP Titan en Venus heb je vrijwel geen tot geen zonlicht...dus zonnepanelen kunnen ze al niet hebben.
              Had niets met het koude te maken, maar met de hoeveel stroom die Huygens beschikbaar had in z'n accu.

Commentaar

Jammer eigenlijk dat ze er geen ietsd grotere accu in hadden gestopt dan zou hij het miss wel een paar dagen volhouden

Commentaar

Er zou vast wel meer mee spelen anders hadden ze dat vast wel gedaan

Commentaar

Nou er gaat binnekort opnieuw een satteliet heen!
                    De venusexplorer. deze satteliet van de ESA gaat net als de MArs explorer in een baan om de planeet en neemt voornamelijk de atmosfeer op de korrel. Het oppervlak is immers al bekeken lang geleden en apparatuur hield het niet lang uit in de agressieve en loeiend hete atmosfeer (500 .C)

Coin
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                      Metaal en lood zal nog wel te doen zijn (kan een temp van 6000graden aan) maar dan zit je met de andere soft and hardware om maar van de bedrading te zwijgen dat deze temps van 400 garden niet aan kunnen.
                      Euh, 6000 graden? Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Waar heb je dat vandaan?

Naast de hoge temperatuur die heerst op Venus is een ander probleem volgens mij de behoorlijk corrosieve atmosfeer. Misschien is een vliegende / drijvende sonde op grotere hoogte een leuk alternatief? Boven de hoge drukken en temperaturen, en uit de weg van die nare zwavelzuurwolken. Nadeel is natuurlijk wel de sterk verminderde zichtbaarheid van het oppervlak - maar dat valt wellicht nauwkeuriger in kaart te brengen met een radarinstrument...
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Bovendien zou in het hoge wolkendek wellicht leven mogelijk zijn? Ook op aarde zijn er bacterie-soorten die een thuis hebben gemaakt in regendruppels in wolken op grote hoogte. Op Venus is er een hoogte met aangename temperatuur. De zurige omgeving blijft een probleem, maar misschien dat de Veneriaanse bio-sfeer juist gebruik maakt van die zuren voor energie. Het is een theorie die op een aantal sites gestaan heeft, of het een plausibele is weet ik niet. Maar een 'floating sattelite' of ballon, zo u wilt, lijkt me inderdaad wel een aardig idee voor Venus (overigens ook voor Mars en Titan).

ps Ik denk dat Philip een typfout heeft gemaakt en 600 graden bedoelt. dat zou inderdaad het maximum op venus zijn
                        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

ps Ik denk dat Philip een typfout heeft gemaakt en 600 graden bedoelt. dat zou inderdaad het maximum op venus zijn
                          Hehe, zeker max een 600, en dit vooral in de buurt van vulkanis activiteit wat toch ook allom moet aanwezig zijn.

Lood smelt trouwens op iets meer als 300 en metaal een 100...daarom ook dat rovers geen zin heeft of ze moeten een soort van bekleding hebben dat deze toch helse tempraturen moet aankunnen.
                          En dan hebben we het nog niet over de immense druk en idd ook zure regen dat door heel veel materialen zal gaan door vreten.

Reden genoeg dus, maar een ballon zou wel helderheid kunnen brengen of er toch levende organismen in de lucht lagen aanwezig zijn.....en ik denk eerlijk gezegd van wel.
                          Zoals als al aan gegeven is de druk er veel minder en is er misschien wel een aangenamere tempratuur aanwezig, maar ik denk dat het dan toch wel de meer buitenste luchtlagen gaat zijn.
                          Het zijn de onderste luchtlagen die het giftigste zullen gaan zijn gezien de onderste luchtlagen ook de zure en giftige regen produceren.

Trouwens, ik dacht onlangs gelezen te hebben dat Canada een soort van Ballon gingen sturen???? eens kijken of ik het terug vind, dan plaats ik de link.

Commentaar

Bedoel je geen soort zeppelin die ze mogelijk naar Titan sturen?
                            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Op Venus heb je te maken naast hitte, ook regen van zoutzuur en zwavel en dat is niet echt ideeal voor een (venus)lander.

Verder is zoals hierboven aangegeven mars inderdaat intersanter voor onderzoek, aangezien mars beschouwd wordt als een zuster aarder alleen dan vele malen ouder.
                              "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Werken...
                              X