Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Aarde werd groter, toch..?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Aarde werd groter, toch..?

Over dit onderwerp zou ik wel uitgebreider willen corresponderen.

Mag ik hiertoe beginnen met het volgende?

Afbeelding via Kennislink

Animatie via pbs.org

Ja de aarde werd groter, maar dit was zelfs al voordat er zeeŽn op aarde te bekennen waren. Het plaatje van Kennislink is dus een beetje misleidend. Door de continentendrift ontstonden en vergingen een aantal oercontinenten voor 450 miljoen jaar lang. Dan ontstaat er uiteindelijk een grote landmassa, zo'n 225 miljoen jaar geleden, dat we kennen als Pangea. Door een breuk tussen het noordelijke deel Laurasia en het zuidelijke deel Gondwana ontstond tussen die twee een zee. Gedurende 135 miljoen jaar nemen de contintenten hun huidige vorm aan. De aarde is rond die tijd niet groter geworden, er was simpelwel niet genoeg stof meer over om op te nemen (zie post over het ontstaan van de planeten).

Weer een mysterie opgelost? 8)

Commentaar

De aarde wordt ook zwaarder, elke dag valt er zo'n 50 ton aan gruis en ruimtepuin op de aarde.

Commentaar

Zou het geen algemene kennis moeten zijn of zo?

In de loop der tijd werd de Aarde groter en is nog steeds groter aan het worden.

Via de volgende link is er een verduikelende video te zien (26sec.)
        http://www.wincom.net/earthexp/n/video.avi

en via
        PsEarthScience/GlobesArctic zijn er afbeeldingen te zien zijn van de Aarde terwijl 't groter werd.

Commentaar

Ik ben toch een beetje verbaasd over de immense verandering in grootte tijdens het ontstaan van de continenten.. Ik kan me voorstellen dat de aarde een beetje groter is geworden door puin dat iedere dag op deze aardkloot valt, maar zoveel?

Commentaar

Niet te veel geloof hechten aan dat filmpje :banghead:

De aarde was nu eenmaal al helemaal gevormd voordat de continenten op drift begonnen te slaan....en de aarde werd dus niet groter.

Commentaar

Nee dat dacht ik ook 8)

Commentaar

de aarde moet wel groter worden.
                wat denk je van al die mensen die er iedere bij komen.
                er worden zelf mensen begraven enz.
                en wat valt er veel puin uit de ruimte poehee , is dat echt zoveel?

Commentaar

daarom wordt je aarde ook zwaarder en niet groter.. het wordt wel steeds drukker door die mensen, maar niet groter, hoe zou de aarde door die mensen meer nou groter moeten worden?

Commentaar

tuurlijk wordt hij zwaarder maar hij wordt ook groter.
                    gooi al dat puin eens op een hoop wat uit de ruimte komt vallen en alle mensen die sterven. dan krijg je toch een berg? dus wordt hij ook groter. het zal niet hard gaan maar beetje bij beetje wordt hij toch groter.

Commentaar

Daar kan ik het niet helemaal eens mee zijn dat de aarde groter wordt door mensen die sterven. Als je de aarde even als een afgesloten bol ziet, dan zie je dat het indirect energie kost om mensen op de aarde te brengen. Later wordt die energie teruggegeven aan de aardbodem, lichamelijke resten verteren langzaam waardoor de ciclus . De aarde wordt wel groter door invloed van buitenaf zoals inderdaad ruimtepuin en energie van de zon.

Commentaar

Ja en langs de andere kant vergeet men blijkbaar wat de aarde zelf weer afstoot aan de ruimte....er verlaat ook heel wat de aarde.

En ja....dan mag je nog biljarden mensen hebben.....dan nog zal dat niets uitmaken in massa, maar wel in gewicht...wat de aarde betreft natuurlijk..

Wij worden gewoon verteert tot er niets meer van ons overblijft..en het begint gewoon opniew.

Echt...ik zou eerder gaan denken dat onze Aarde kleiner word dan dat die groter word...nog een voorbeeld zijn de vele mijnen waaruit men echt triljarden ton materiaal uithalen en verplaatsen...kan wel even doorgaan maar laat het er hier maar bij.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
                          daarom wordt je aarde ook zwaarder en niet groter.. het wordt wel steeds drukker door die mensen, maar niet groter, hoe zou de aarde door die mensen meer nou groter moeten worden?
                          Nou, we storten em anders flink vol met asfalt en beton

Commentaar

maar daar wordt ie toch niet groter van?

Commentaar

Nee, dat lijkt mij ook niet. Al die miljarden mensen, en al dat asfalt en beton.....worden allemaal gemaakt van materialen die al op aarde aanwezig waren. Er komt geen nieuwe massa bij! De aarde wordt dus niet groter door menselijke activiteit, en zelfs niet zwaarder.

De aarde is misschien wat groter geworden in de geschiedenis van onze planeet door al het puin en stof dat op onze planeet terecht is gekomen....maar het zal niet meer zijn dan een paar kilometer. De aarde is sinds het moment dat ze volledig gevormd is zo'n 4,5 miljard jaar geleden echt niet veel groter of zwaarder geworden.

Continentale drift heeft er ook al niets mee te maken. Er zijn plaatsen waar magma uit het binnenste van de aarde komt om nieuwe korst te maken, maar er zijn ook plaatsten waar die korst weer wordt vernietigd en weer magma wordt. De aarde wordt dus niet groter door het maken van nieuwe korst.

Het enige wat wel veranderd door de continentale drift en door het stijgen en dalen van de zeespiegel is de hoeveelheid land. Er is op sommige momenten meer land dan op andere momenten, maar meer land betekend gewoon minder zee. De aarde wordt dus niet groter door continentale drift.

Van dat filmpje klopt dus geen fuk.
                              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Werken...
                              X