Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Draaing van aarde en stelsels VS uitdijen van het heelal

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Draaing van aarde en stelsels VS uitdijen van het heelal

Ik heb wel eens gehoord dat het draaien van de aarde en zonnestelsel en sterrestelsels en zelfs clusters het uitdijen van het heelal veroorzaakt. Nu geloof ik persoonlijk niet in deze theorie. Is er iemand die hier wat zinnigs over te zeggen heeft ? Een collega van mij was hier erg zeker van dat dit waar was.
    Mysterieuze dingen bestaan niet, alles is verklaarbaar

Het heelal dijt uit (wat een werkwoord) door de oerknal toch? Daar is het hele idee van de oerknal op gebaseerd, dat we nu uitdijen en dus dat het vroeger allemaal dichter bij elkaar was. Zelf denk ik dat het draaien van de stelsels en aarde om de zon etc niet de oorzaak is van het uitdijen maar meer het gevolg van het ontstaan van het heelal(meer een verhaal van donkere materie ofzo), hoewel het toch altijd gek blijft waarom sommige sterrenstelsels linksom draaien en andere rechtsom(misschien zijn ze ook lichtjes om hun as gedraaid en zien we ze in spiegelbeeld).

Commentaar

Ik had zelf ook het idee dat het andersom was.
      Ik wist overigens niet dat sommige sterrestelsels linksom en andere rechtsom draaide. Toch snap ik nog niet helemaal waarom alles om elkaar heen draait. Is er misschien nog iemand die hier meer van weet ?
      Mysterieuze dingen bestaan niet, alles is verklaarbaar

Commentaar

De reden dat alles om elkaar heen draait, is omdat alles om een zwaartepunt draait. De planeten draaien om omze zon, omdat dit het zwaartste object in het zonnestelsel is. Het zonnestelsel draait rond in het Melkwegstelsel, omdat er zich in het midden een zwaar zwart gat bevindt, het zwaarste object in het Melkwegstelsel.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Nou, volgens Einstein beweegt iedere ster of planeet toch gewoon in een rechte lijn, maar doordat een groot object met heel veel massa een kromming veroorzaakt in de ruimte maken ze een bocht enz. enz.

Echter, hoe sneller een object gaat, hoe groter haar massa. De vraag is of de kromming in de ruimte scherp genoeg is om het object in een baan te houden, Oftewel is er genoeg massa in het heelal om al die snel vliegende objecten in een vaste baan te houden.

De massa van de aarde is niet groot genoeg om de maan vast te houden in zijn baan. Dit is wellicht met het heelal ook het geval.

grtz, MM
          Bezoek de MacMiepMacCursus op [url="http://www.macmiep.nl"]http://www.macmiep.nl[/url]!

Commentaar

Kleine kanttekening;

Als je een sterrenstelsel langs de 'bovenkant' bekijkt, draait hij (bijv.) naar rechts. Maar als je nu even langs de 'onderkant' kijkt, draait het sterrenstelsel natuurlijk naar de andere richting (links). Het hangt er dus maar vanaf waar je staat.
            Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Origineel geplaatst door MacMiep
              De massa van de aarde is niet groot genoeg om de maan vast te houden in zijn baan.
              Toen ik voor het laatst keek zat de Maan nog gewoon in zijn baan om de Aarde... Wat bedoel je precies?
              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
                Origineel geplaatst door MacMiep
                De massa van de aarde is niet groot genoeg om de maan vast te houden in zijn baan.
                Toen ik voor het laatst keek zat de Maan nog gewoon in zijn baan om de Aarde... Wat bedoel je precies?
                De maan gaat met een paar centimeter per jaar steeds verder van de aarde weg.

Commentaar

Volgens mij ligt het iets anders: de aardrotatie wordt afgeremd door de getijden. Daarbij zorgen de getijden ervoor dat de maan extra wordt voortgetrokken in zijn baan wat een versnelling veroorzaakt van die maan. Vanwege het behoud van momentum komt de maan vervolgens iets verder van de aarde te staan. (Ongeveer drie cm per jaar.)
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hyperion heeft 't correct.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      Hyperion heeft 't correct.
                      En dit proces verloopt alsmaar langzamer en stopt wanneer de aardrotatie en de maanomwenteling gesynchroniseerd zijn. De Maan beschrijft dan nog steeds een baan om de Aarde, maar met een langere periode, en een dag op Aarde is daaraan dan gelijk.
                      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
                      X