Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aantal vraagjes over zwarte gaten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aantal vraagjes over zwarte gaten

Hey allemaal,

ik ben nog zo'n beetje nieuw in de astronomie en heb al veel gelezen over zwarte gaten maar nu heb ik nog een paar vraagjes:

1) Mogen we zwarte gaten volumeus noemen of is het een punt? Want ik heb altijd al gedacht dat het een punt is zonder een echt volume waar de massadichtheid oneindig groot is. Maar in mijn cursus aardrijkskunde waar ik vandaag examen van had stond dat het eigenlijke zwarte gat alles is binnen de waarnemingshorizon, en dan zou het dus wel degelijk volume hebben.

2) Als je je bevindt in een zwart gat, gaat de tijd dan trager of sneller als op de aarde? En hoe komt dat nu juist? Want ik heb al artikels gelezen die hier elk iets anders over zeggen.

:smartass

Niemand ?

Commentaar

Zwarte gaten hebben volume, het zijn geen punten. Ze zijn alleen ontzettend zwaar. Onze Aarde zou moeten worden samengeperst tot een balletje van 2 cm in diameter, voor het een zwart gat wordt.

Je kunt je niet "in een zwart gat bevinden" materie zoals wij het kennen bestaat daar niet, juist door de grote zwaartekracht. Hoe de tijd in een zwart gat loopt weet ik niet, maar aangezien niets uit een zwart gat kan ontsnappen (hawking-straling uitgezonderd, voor de puristen), maakt dat volgens mij ook niet zo veel uit. Wel is het zo, dat dingen die in een zwart gat vallen, vanuit Aarde langzamer lijken te gaan. Dat heeft te maken met de krachtige zwaartekracht van het zwarte gat, dat er voor zorgt dat het tijd-ruimte vlak wordt verbogen.

Een leuk en goed boekje hierover is "Het heelal" van Stephen Hawking, die dat soort dingen heel goed uit kan leggen.
      [url=http://www.seti.nl/]\[u]SETI@Netherlands[/u]/[/url]

Commentaar

bedankt! dat weten we dan ook weer eens

Commentaar