Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aantal vraagjes over zwarte gaten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aantal vraagjes over zwarte gaten

Hey allemaal,

ik ben nog zo'n beetje nieuw in de astronomie en heb al veel gelezen over zwarte gaten maar nu heb ik nog een paar vraagjes:

1) Mogen we zwarte gaten volumeus noemen of is het een punt? Want ik heb altijd al gedacht dat het een punt is zonder een echt volume waar de massadichtheid oneindig groot is. Maar in mijn cursus aardrijkskunde waar ik vandaag examen van had stond dat het eigenlijke zwarte gat alles is binnen de waarnemingshorizon, en dan zou het dus wel degelijk volume hebben.

2) Als je je bevindt in een zwart gat, gaat de tijd dan trager of sneller als op de aarde? En hoe komt dat nu juist? Want ik heb al artikels gelezen die hier elk iets anders over zeggen.

:smartass

Niemand ?

Commentaar

Zwarte gaten hebben volume, het zijn geen punten. Ze zijn alleen ontzettend zwaar. Onze Aarde zou moeten worden samengeperst tot een balletje van 2 cm in diameter, voor het een zwart gat wordt.

Je kunt je niet "in een zwart gat bevinden" materie zoals wij het kennen bestaat daar niet, juist door de grote zwaartekracht. Hoe de tijd in een zwart gat loopt weet ik niet, maar aangezien niets uit een zwart gat kan ontsnappen (hawking-straling uitgezonderd, voor de puristen), maakt dat volgens mij ook niet zo veel uit. Wel is het zo, dat dingen die in een zwart gat vallen, vanuit Aarde langzamer lijken te gaan. Dat heeft te maken met de krachtige zwaartekracht van het zwarte gat, dat er voor zorgt dat het tijd-ruimte vlak wordt verbogen.

Een leuk en goed boekje hierover is "Het heelal" van Stephen Hawking, die dat soort dingen heel goed uit kan leggen.
      [url=http://www.seti.nl/]\[u]SETI@Netherlands[/u]/[/url]

Commentaar

bedankt! dat weten we dan ook weer eens

Commentaar

Check deze filmpjes eens, Sijmer. Waarschijnlijk heb je er wat aan.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door jlrensen
            Een leuk en goed boekje hierover is "Het heelal" van Stephen Hawking, die dat soort dingen heel goed uit kan leggen.
            Precies dit boek heb ik ook al een tijd in het bezit en je zal er een stuk helderder van worden.. :smartass

Iets dat de waarneemhorizon (event-horizon) passeert lijkt inderdaad langzamer te gaan simpelweg omdat de uitgezonden lichtbundel steeds meer moeite gaat krijgen om te 'ontsnappen' aan de gigantische aantrekkingskracht waardoor uiteindelijk het beeld stil lijkt te staan (corrigeer me als ik het fout heb )

Weet iemand hoe die negroide man uit dat filmpje heet? Ik vind deze man altijd een perfecte uitleg geven..
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
              Iets dat de waarneemhorizon (event-horizon) passeert lijkt inderdaad langzamer te gaan simpelweg omdat de uitgezonden lichtbundel steeds meer moeite gaat krijgen om te 'ontsnappen' aan de gigantische aantrekkingskracht waardoor uiteindelijk het beeld stil lijkt te staan (corrigeer me als ik het fout heb )
              Omdat je het zo vriendelijk vraagt

je zult nooit iets de event horizon zien passeren, je zult het deze hooguit zien naderen
              [url=http://www.seti.nl/]\[u]SETI@Netherlands[/u]/[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door jlrensen
                je zult nooit iets de event horizon zien passeren, je zult het deze hooguit zien naderen
                Ja precies maar in theorie passeert het object die grens wel alleen zie je het inderdaad nooit gebeuren(blijft raar als je zo over nadenkt )

Ik ben al achter de naam: Neil Tyson
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Werken...
                X