Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

oefeningen op lichtminuten omzetting

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

oefeningen op lichtminuten omzetting

hallo

Ik heb morgen men examen van aardrijkskunde, en we leren over kosmografie (heel interessant btw) nu zit er ook een stukje in waar ik da ballen van versta.

het betreft de omzetting van lichtminuten naar afstand in kilometers en andere oefeningen.

zouden jullie zo vriendelijk willen zijn van mij dit nog ff uit te leggen? stap voor stap graag :P want ik ben echt slacht in wiskunde...

ik geef ff een paar voorbeeld oefeningen (die in me cursus staan)

1: een ruimtesonde reist ongeveer 6 maanden om mars te bereiken. Zo was de snelheid van de spirit-ruimtesonde 32 km per seconde. Het licht legt deze afstand in 4,3 minuten af. Hoe Groot is de afstand, in lichtminuten, tussen Aarde en Mars? Met hoeveel Km komt dit overeen?

2: Hoelang doet het licht dat de zon uitzend erover om de aarde te bereiken als je weet dat de afstand Aarde-Zon 8,3 lichtminuten is.

3: De mens is al naar de maan geweest. De afstand Aarde-Maan bedraagt 386 000 km. Dit is een afstand die je op Aarde in een mensenleven bijeen kunt rijden. Gaat dit ook tot de afstand tot de Zon?

4: Hoeveel km is er tussen da Aarde en de Zon als je weet dat die afstand met 8,3 lichtminuten overeenkomt?

5: Een ster, op afstand van 3 miljard lichtjaar van ons verwijderd, dooft uit. Hoelang zal het duren voor wij dit waarnemen?

6: De afstand tussen Aarde en de ster die het dichtst van de Aarde staat (de Zon niet meegerekend) is 4 lichtjaar. Hoeveel km is dat?

alvast bedankt.
    grtzz irri.

Re: oefeningen op lichtminuten omzetting

Origineel geplaatst door irridium77
    1: een ruimtesonde reist ongeveer 6 maanden om mars te bereiken. Zo was de snelheid van de spirit-ruimtesonde 32 km per seconde. Het licht legt deze afstand in 4,3 minuten af. Hoe Groot is de afstand, in lichtminuten, tussen Aarde en Mars? Met hoeveel Km komt dit overeen?
    Als licht deze afstand in 4.3 minuten aflegt, is de afstand dus 4.3 lichtminuten! Dat is gelukkig snel gevonden. En als je de snelheid van de ruimtesonde weet en je weet ook hoe lang die onderweg is, kun je zo de afstand in kilometers uitrekenen (hoe ver kom je wanneer je een dag lang met 120 km/u reist?)

2: Hoelang doet het licht dat de zon uitzend erover om de aarde te bereiken als je weet dat de afstand Aarde-Zon 8,3 lichtminuten is.
    Als je de vorige vraag hebt, zou deze een eitje moeten zijn.

3: De mens is al naar de maan geweest. De afstand Aarde-Maan bedraagt 386 000 km. Dit is een afstand die je op Aarde in een mensenleven bijeen kunt rijden. Gaat dit ook tot de afstand tot de Zon?
    Hoeveel kilometer is 8.3 lichtminuten (onthoud: afstand = snelheid x reistijd!)? Dus hoeveel km per seconde gaat licht, en hoeveel seconden is het licht onderweg van aarde naar zon? Ter controle: er zou ongeveer 149 600 000 km uit moeten komen. Is dat een realistische kilometerstand voor een auto?

4: Hoeveel km is er tussen da Aarde en de Zon als je weet dat die afstand met 8,3 lichtminuten overeenkomt?
    Dat heb je nu al uitgerekend in vraag 3! \o/

5: Een ster, op afstand van 3 miljard lichtjaar van ons verwijderd, dooft uit. Hoelang zal het duren voor wij dit waarnemen?
    3 miljard lichtjaar is de afstand die licht in 3 miljard jaar aflegt. Als de ster nu stopt met het uitzenden van licht, over hoeveel tijd ontvangen wij dat laatste beetje licht dan van die ster?

6: De afstand tussen Aarde en de ster die het dichtst van de Aarde staat (de Zon niet meegerekend) is 4 lichtjaar. Hoeveel km is dat?
    Dit zou nu ook moeten lukken als je de eerdere vragen hebt beantwoord.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Re: oefeningen op lichtminuten omzetting

Ik vind dit maar een raar examen. Het is nu natuurlijk allang geweest, maar wat wordt er nu eigenlijk gecheckt? Alleen maar dat de kandidaat begrijpt dat een lichtminuut (-seconde, -jaar) een afstandsmaat is. Er hoeft zelfs helemaal niet gerekend te worden! Nou ja eenmaal het omzetten naar km, dat is een kwestie van vermenigvuldigen.

Er staat echter ook iets in de vraag dat apert onjuist is! De afstand aarde - mars is nl. meestal niet 4,3 lm, maar meer! Alleen tijdens een oppositie kan de afstand in die buurt komen. Dan wordt dit vergeleken met het traject dat de spirit aflegt. Maar die gaat helemaal niet loodrecht op de beide banen de oversteek maken. Dat kost nl. veel te veel energie. Zo'n ding krijgt een flinke zwieper van de aarde mee en volgt dan een baan die schuin tussen die van de aarde en mars inligt. Ik heb uitgerekend dat de afstand die de spirit heeft afgelegd bijna 500 miljoen kilometer is ofwel 28 lichtminuten! Het klopt inderdaad dat je met een snelheid van 32 km/s (ietsje meer dan de baansnelheid van de aarde) er dan ruim een half jaar over doet. De spirit werd gelanceerd op 10 juni 2003 en kwam op 3 januari 2004 bij mars aan.

Bron: http://www.marsinstitute.info/epo/meroverview.html

Commentaar

Werken...
      X