Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitleg speciale relativiteitstheorie voor voortgezet onderwijs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitleg speciale relativiteitstheorie voor voortgezet onderwijs

In mijn plusklas ga ik volgende week les geven over de speciale relativiteitstheorie en heb daarvoor een uitleg geschreven die volgens mij goed te begrijpen moet zijn. Wat denken jullie er van? Als er dingen niet kloppen hoor ik het graag....
    Voeg bestanden toe
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Het is volgens mij vrij goed en simpel uitgelegd. Ik zou het waarschijnlijk niet beter kunnen
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Het begint goed, maar de twee paradoxen die je behandeld heb ik toch wat kritiek op ...

Je trein/tunnel verhaal is geen gevolg van de speciale relativiteitstheorie, maar een paradox. Het wordt nu niet als paradox gepresenteerd, en dat lijkt me niet juist.

De tweelingparadox is wel degelijk een paradox, daar het slechts lijkt dat hier een tegenstrijdigheid is. De term paradox is dus geheel juist gekozen. Het gaat erom dat er een symmetrie *lijkt* te bestaan tussen de thuisblijver en de astronaut, maar die is er (volgens de theorie zelf) niet.

En voor de oplossing van de paradox is de algemene relativiteitstheorie (zie je laatste paragraaf) echt niet nodig: daarvoor voldoet de speciale zelf al prima.

Commentaar

Eelco: bedankt, ik ga hier naar kijken...

Even voor mijn beeld, de speciale rel.theorie werkt toch niet met versnellende systemen? Moet ik nog even naar kijken...
        Last bewerkt door andrevdhoeven; 13-11-12, 14:23.

Commentaar

De speciale relativiteitstheorie werkt wel voor versnellende systemen (of versnelde objecten), maar soms moet je dan wel wat smerige integralen doorrekenen om aan de juiste antwoorden te komen. Voor de tweelingparadox, zie bv. http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_pa..._from_the_ship

Het grote verschil tussen de speciale en de algemene relativiteitstheorie is gravitatie: die wordt in de speciale niet meegenomen. Versnellingen veroorzaakt door niet-gravitationele krachten (motoren van je ruimteschip bv.) kun je in de speciale dus wel beschrijven.
          Last bewerkt door Eelco; 13-11-12, 17:09.

Commentaar

Hier een vraag van een 3 VWO leerling

De eerste pagina's over inertiaalstelsel etc. kan ik goed volgen, maar daarna hoe je aan Einsteins forumule komt, volg ik niet helemaal. En waar haal je lijn L en S vandaan?

En verder meer een retorische vraag: Hoe kan een trein die 500 meter lang is ooit 300 meter korter worden? Is dat niet gewoon gezichtsbedrog? (Of stel ik nu iets heel doms? )
            Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

L is de afstand van de klok tot de spiegel, dus gewoon de verticale afstand.
              S is de lengte van de schuine zijde, oftewel de afstand die het licht heeft afgelegd tot aan de spiegel.

Op je 2e vraag: dat is net de paradox. Het lijkt alleen maar of de trein korter wordt. Als het inertiaalstelsel zich in de trein zou bevinden, dan zou je aan de lengte niets zien veranderen.
              10" SW Flextube dobson

Commentaar

Vind het een erg strak verhaal. Chapeau.

Ga je het opensourcen?

Commentaar

Als het helemaal klopt gaat die open op mijn site. Ik wordt betaald door de belastingbetaler dus is mijn schoolwerk ook openbaar...

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
                    Hier een vraag van een 3 VWO leerling

De eerste pagina's over inertiaalstelsel etc. kan ik goed volgen, maar daarna hoe je aan Einsteins forumule komt, volg ik niet helemaal. En waar haal je lijn L en S vandaan?

En verder meer een retorische vraag: Hoe kan een trein die 500 meter lang is ooit 300 meter korter worden? Is dat niet gewoon gezichtsbedrog? (Of stel ik nu iets heel doms? )
                    De tweede vraag is niet retorisch. Van buiten gezien IS de trein echt fysisch korter geworden, dus geen gezichtsbedrog. Binnen in de trein is deze gewoon 500m. Dit is OOK fysisch juist. in de relativiteitstheorie zijn lengtes en tijden niet meer voor iedereen gelijk. Het hangt van de onderlinge snelheid af en de positie van de waarnemer. De precieze manier waarop alles verschuift in de tijd of inkrimpt wordt gegeven door de Lorentz transformaties in de tekst.
                    Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Commentaar

Hier is de laatste versie:

(hmm, er vallen nog wat letters weg, dat moet ik nog even uitzoeken...) --> opgelost!
                      Voeg bestanden toe
                      Last bewerkt door andrevdhoeven; 15-11-12, 09:23. Reden: Nieuwe update

Commentaar

Beter ! En een leuke cartoon, natuurlijk

En dingetje nog ... je schrijft:
                        "Hier volgt een tweetal paradoxen die volgen uit de relativiteitstheorie:"

Mag ik voorstellen daar dit van te maken:
                        "Hier volgt een tweetal paradoxen die de schijn wekken dat de relativiteitstheorie niet klopt:"

(daar een paradox niet volgt uit een theorie ....).
                        Of iets van die strekking.

Commentaar

Ik zit in 6vwo en was al even op zoek naar simpele uitleg van de formules van o.a. relativiteits theorie.
                          Dit is prima te volgen, bedankt!
                          Last bewerkt door hansschouten95; 14-11-12, 22:15.
                          GSO 8" F5 HEQ5 GoTo - Philips ToUcam SPC900NC, Canon EOS 400D, ALccd5.2

Commentaar

Heel duidelijk beschreven! En leuk om te lezen. Een kleine opmerking: De tekst onder figuur 1a en 1b lijkt te impliceren dat van buiten een inertiaalstelsel te zien is of het inertiaalstelsel beweegt. Dat klopt niet helemaal met de conclusie eronder: Er is alleen maar vast te stellen of twee inertiaalstelsels ten opzichte van elkaar bewegen, maar niet welke van de twee beweegt of stilstaat. De vliegtuigpassagier die naar buiten kijkt kan ook concluderen dat het vliegtuig stilstaat en de aarde met een rotgang onder hem door draait.

Misschien als "tastbaar" voorbeeld nog aardig te vermelden dat voor tijddillitatie moet worden gecorrigeerd in GPS satelieten, omdat door het achterlopen van de klokken de lokatie niet meer nauwkeurig bepaald kan worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jasper Hammink Bekijk bericht
                              Misschien als "tastbaar" voorbeeld nog aardig te vermelden dat voor tijddillitatie moet worden gecorrigeerd in GPS satelieten, omdat door het achterlopen van de klokken de lokatie niet meer nauwkeurig bepaald kan worden.
                              Maar het stuk van Andr beperkt zich tot de speciale relativiteitstheorie, en het grootste effect op GPS satellieten is gravitationeel (zie bv. http://en.wikipedia.org/wiki/Gravita..._time_dilation ), waarvoor je de algemene relativiteitstheorie moet gebruiken.
                              Het werkt ook nog eens de andere kant op dan het speciale relativistische effect (maar helaas zijn de effecten niet even groot ...).

Hier is het doorgerekend: http://www.astronomy.ohio-state.edu/...Unit5/gps.html

Commentaar

Werken...
                              X