Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Melkweg-halo en elliptische reuzenstelsels

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Melkweg-halo en elliptische reuzenstelsels

Even een suggestie naar aanleiding van dit artikel:

http://www.astrostart.nl/nieuws2.php...rom=&ucat=119&

Let eens op de vorm van de halo van de Melkweg. Die is precies hetzelfde als die van een elliptisch reuzenstelsel. Nu even wat gebrainstorm: Zijn elliptische reuzenstelsels helemaal niet het resultaat van botsingen tussen spiraalstelsels (gangbare theorie)?

Waarom zijn alle sterren in elliptische reuzenstelsels zo oud? Zijn dat soort stelsels niet gewoon in n keer ontstaan in een geweldige stervorming? Maar waarom dan? Omdat ze veel meer donkere materie hadden! Dat betekend dat er meer gewone materie aangetrokken kon worden, wat dan weer resulteerde in een enorme stervorming.

De vorm van een donkere materiehalo staat vast. Hoe massiever de halo, hoe meer gas en stervorming hier verschijnen. Het gas was zo snel uitgeput door de enorme plotseling energieproductie in de mega-sterburst, zodat de stervorming stopte en na een enorm hoogtepunt zeer snel compleet uitdoofde. Zo zijn massieve, oude stelsels ontstaan met precies dezelfde vorm als een donkere materie-halo: de elliptische reuzenstelsels.
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Ehm...jullie gedachten hierop? Over het hoe en waarom van elliptische reuzenstelsels??

Oeps...sorry...ik ben nu aan het bumpen
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik denk dat dat alternatief helemaal zo gek niet is. Er schijnen twee alternatieve scenario's te bestaan om de verscheidenheid aan vormen van sterrenstelsels te verklaren. Van de week heb ik in Leiden een lezing gehoord van Maaike Damen die onderzoek doet op dit gebied. A.s. dinsdag (23 jan) komt zij dezelfde voordracht in Amsterdam houden. Ik vond het een moeilijk maar boeiend onderwerp en ik ga nogmaals luisteren. Zie http://vsa.intouch.nl/vs01003.htm

Commentaar

Werken...
      X