Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

de manen in het zonnestelsel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

de manen in het zonnestelsel

hoi mensen ik ben het weer ik wil het nu graag over alle manen in het zonnestelsel hebben want de manen hier zijn heel speciaal zoals de maan europa bevat onder al dat ijs een oceaan en titan dan met een hele dikke atmosfeer en enceladus met zijn geiser op de zuidpool en ganymedes de grootste maan in het zonnestelsel en de gevaarlijkste maan in het zonnestelsel io met zijn 200 actieve vulkanen en dat soort dingen hier kan je alles erover kwijt of erover praten zoals: ik vraag me af waarom onze maan nou grijs is en waarom het geen atmosfeer heeft eigenlijk? dat soort dingen dus
    ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

Edit Brinx: Gelieve niet te bumpen!
    ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

Commentaar

Hmm je moet je vraag wel wat specifieker stellen cody, nu vraag je eigenlijk heel veel en tegelijk helemaal niets. Wat wil je precies weten over de manen in het zonnestelsel?

Om je een beetje te helpen, je kunt de manen van planeten in twee groepen verdelen:

1. De Regelmatige Manen: dat zijn manen die regelmatig rond de planeet draaien en rond de planeet zijn ontstaan. Deze manen horen echt bij die planeten.

2. De Onregelmatige Manen: dat zijn meestal heel kleine maantjes, die onregelmatig rond de planeet draaien en niet bij de planeet zijn ontstaan. Deze manen zijn later door de planeten ingevangen. Oorspronkelijk zullen het astroiden, kometen of Kuipergordel-objecten zijn geweest.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze twee groepen, uitzonderingen heb je altijd. Iapetus van Saturnus is een voorbeeld: een grote maan, rond Saturnus ontstaan, maar op de één of andere manier in een hele gekke baan terecht gekomen.

Er is ook één uitzondering op de regel dat onregelmatige manen altijd klein zijn. Die uitzondering is natuurlijk Triton van Neptunus: onregelmatig en ingevangen, maar heel groot.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je kunt manen op nog meer manieren indelen. Bijvoorbeeld in: manen zonder vaste vorm en manen mét vaste vorm. De meeste manen zijn kleiner dan ongeveer 400 km, waardoor ze een willekeurige vorm hebben. Manen groter dan 400 km zijn wél regelmatig van vorm, oftewel zij zijn rond. Voorbeelden zijn Mimas, Enceladus, Rhea, Dione, Iapetus en Tethys (allemaal Saturnus) en Ariel, Umbriel, Oberon en Titania (allemaal Uranus).

Daarboven heb je weer ronde manen die zo groot zijn, dat het volwaardige planeten zouden zijn als ze niet rond een andere planeet zouden draaien. Dit soort manen hebben vele eigenschappen met de planeten gemeen. Hiertoe behoren: Onze Maan (van de aarde), Io, Europa, Ganymedes, Callisto (van Jupiter), Titan (van Saturnus) en Triton.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op wat voor manieren kun je manen nog meer indelen? Nou, bijvoorbeeld op geologische activiteit. Dat wil zeggen dat de manen niet 'dood' zijn, maar allerlei activiteiten aan het oppervlak kennen. Er zijn niet veel manen die dat hebben. Io, Enceladus, Triton zijn de enige die ik nu kan verzinnen.

Verder heb je manen met een dichte dampkring. Daar is er maar één van: Titan. Daarom is Titan de meest planeetachtige van alle manen. Er zijn ook verschillende manen met een heel dunne dampkring (Europa, Ganymedes, Triton bijv.). De meeste manen hebben geen dampkring.

Uhm...wat nog meer.....nou je zou de manen kunnen noemen die door getijdenkrachten van binnen warm worden gehouden. Dit geldt voor alle geologsich actieve manen (Io, Enceladus, Triton) maar ook nog verschillende andere manen zonder vulkanen maar met een warm binnenste. Een bekend voorbeeld is Titan, hoewel hier misschien toch vulkanen voorkomen. Andere voorbeelden zijn Europa en Ganymedes, die misschien een binnenste oceaan van water hebben.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waarom heeft de maan geen atmosfeer? Nou, de maan is heel groot voor een maan (niet veel kleiner dan Mercurius) maar daarmee wel te klein om van binnen warm te blijven. Hierdoor is de maan geologisch niet actief. Verder is de maan ook te klein om zelf een atmosfeer vast te houden. De atmosfeer van de maan lekt dus langzaam weg, en zonder vulkanen komt er geen nieuwe 'lucht' meer bij. Zo is de maan na verloop van tijd atmosfeer-loos geworden. Waarom de maan grijs is? Dat komt doordat het oppervlak van de maan vooral bestaat uit een steensoort dat basalt wordt genoemd, en dat is nu eenmaal grijs.
      This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

wow wat een tekst olaf maar wel heel boeiend man alles is voor mij nu een stuk duidelijker geworden! dank je olaf

Commentaar

Werken...
        X