Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitdijen van het heelal

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitdijen van het heelal

We hebben allemaal de neiging om een mogelijke uitdijing (maar is die er wel echt?) te proberen voor te stellen als een 'tastbaar' iets dat in onze leefwereld kan bekeken worden

Stel je nu eens voor dat je een blind doofstom meisje of jongen zou zijn.

Op welke manier zou jij dan de uitdijing van het heelal willen voorstellen want ook aan dit meisje of jongen moet dezelfde correcte boodschap worden gegeven want laten we veronderstellen dat ze door de speling van de natuur eensklaps ziende en horende is en haar taal eensklaps ook goed beheerst.

Dan moet ze onmiddellijk met oorspronkelijke boodschap ook de boodschap begrijpen die ge aan ziende en horende geeft.

Ik vermoed dat dit een stuk moeilijker is maar wellicht meer kan gaan naar een universele verklaring
    Mors et Vita

Wij zijn te bevooroordeeld om daar iets op te zeggen, we hebben hier waarschijnlijk allemaal zelf wel een beeld van, waardoor we niet meer objectief kunnen zijn.

P.s. het is uitdijen van het heelal.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik had mijn bril niet aan (nu nog niet) Foei zoveel fouten.
      Thanks
      Mors et Vita

Commentaar

Wow
        Wat vraag je nu eigenlijk? Gaat deze vraag over doofstomme mensen of het uitdijen van het heelal?
        Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Het gaat er om iets te kunnen voorstellen waarbij we zelf een paar 'dimensies' niet kunnen gebruiken. Met deze dimensies hier bedoel ik 'zicht' 'horen', 'spreken'
          Persoonlijk denk ik als we dergelijke 'obstakels' kunnen omzeilen, we een goede theorie kunnen maken, omdat we over onze beperkingen gaan, want zicht en horen en spreken zijn alles bij een volgens mij ook beperkingen.
          Mors et Vita

Commentaar

Het probleem is denk ik, dat er wreed weinig mensen zijn die abstract genoeg denken om geen hulpmiddelen nodig te hebben. Einstein vond het ook handig om iets voor te stellen door iets simpeler. Je moet er alleen altijd bijdenken dat je je niet mag baseren op het beeld, anders ga je misschien verkeerde conclusies trekken. Maar meestal is het toch vooral een handigheidje
            Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Misschien helpt dit ons een beetje verder?

Donkere energie is oeroud

http://www.kennislink.nl/web/show?id=160112

Zie ook de andere links onderaan.
              Mors et Vita

Commentaar

Origineel geplaatst door socrates
                Het gaat er om iets te kunnen voorstellen waarbij we zelf een paar 'dimensies' niet kunnen gebruiken. Met deze dimensies hier bedoel ik 'zicht' 'horen', 'spreken'
                Persoonlijk denk ik als we dergelijke 'obstakels' kunnen omzeilen, we een goede theorie kunnen maken, omdat we over onze beperkingen gaan, want zicht en horen en spreken zijn alles bij een volgens mij ook beperkingen.
                Hoho.
                Mensen die niet kunnen zien en horen kunnen nog gewoon door 3d ruimte/tijd lopen hoor.
                Die missen helemaal geen dimenties, die missen zintuigen.

Ik zou ze het uitdijen uit/voor-leggen zoals ieder ander mens.
                Zeker als deze doofstomme blinde kan horen en zien als ik dat doe.
                In principe heeft doofstom en blind toch niets te maken met hoe slim je bent en wat je kunt begrijpen.
                Alleen het 'interfacen' is lastiger, je moet meer moeite doen om de boodschap over te krijgen.

En over het 'tastbaar' bekijken van de expansie van het universum op aarde.
                Is het niet zo dat waarnemingen leiden tot de theorie van expansie?
                Dus de reden dat ie bestaat zijn de waarnemingen.

Of vraag je het ons nou om't even persoonlijke aan je aan te tonen?
                Guan Sheng GS-500 150mm f/5

Commentaar

@donkerisgoed

De oefening bestaat erin om het heelal te beschrijven zonder onze zintuigen te gebruiken. Zoals je terecht stelt is dit een stuk moeilijker maar daarom misschien ook verhelderend.
                  Wij gebruiken onze zintuigen (die misleidend kunnen zijn). Door deze uit te sluiten en ons in een andere positie te situeren probeer ik dat beperkende te overbruggen.
                  Mors et Vita

Commentaar

Werken...
                  X