Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vinden we ooit 'intelligent' leven in het heelal?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vinden we ooit 'intelligent' leven in het heelal?

Één van de vragen waar ik al vanaf mijn puberteit mee zit: "Vinden we ooit 'intelligent' leven in het heelal?

Ondertussen weet ik wel wat meer van het heelal en de mogelijkheden zijn enorm. Het moet en kan niet anders dat er ergens leven ontstaat. Maar het heelal bestaat iets van 14 miljard jaar,
    - dus als er ergens astronauten de hemel ingeschoten zijn dan is 14 miljard jaar toch genoeg om ons te bereiken?
    - of zijn we de eerste? Na pas 14 mljd jaar zijn er genoeg bouwstoffen (zuren en zo) om leven te doen ontstaan die überhaupt aan dit soort zaken denkt?
    - of is technologische ontwikkeling uniek voor ons hier op aarde?
    - of is elke technologische cultuur gedoemd om zichzelf te vernietigen, zodat er niets te vinden is (sporen van ander leven verdwijnt vast wel weer na een paar miljoenen jaartjes, dus dat vinden we nooit

Zijn hier wat mensen die kunnen bedenken waarom we geen contact hebben met andere beschavingen.
    Before I speak, I have something important to say. - Groucho Marx

Ik denk zelf dat er zeer zeker elders in het heelal nog intelligente beschavingen zijn. Er zijn redenen genoeg te bedenken waarom er nog geen contact gelegt is. Een paar opsommingen:

- Het heelal is zo ontzettend groot dat hun signalen ons nog niet bereikt hebben en andersom;
    - Misschien hebben ze totaal geen interesse in sterren, buitenaards leven of wat dan ook, misschien kennen ze zelfs helemaal geen sterrenhemel omdat hun wereld permanent bedekt is met een wolkendek;
    - Ze communiceren met signalen die wij niet kennen;
    - Misschien zijn zij véél intelligenter dan ons en zijn hun signalen dusdanig ingewikkeld dat wij ze over het hoofd zien;
    - Het heelal is zo groot dat je signalen in exact de juiste richting moet sturen willen wij ze opvangen;
    - Etc, etc.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Of ze merken ons allang op, maar vinden ons nog te primitief. Kijk maar naar landen als Irak, Afghanistan en Noord-Korea. Intelligent buitenaards leven past wel op met contact maken als ze dat zien

Commentaar

Ik geloof niet in de "reservaat" theorie, dat we een beetje ala "star trek" in de gaten worden gehouden door buitenaardse rassen, die pas contact opnemen als we zelf warptechnologie ontdekken.

Het is gewoon heel goed mogelijk dat de afstanden tussen sterren te groot zijn om te overbruggen voor welke intelligentie beschaving dan ook. De huidige methode van zoeken naar radiostraling zal alleen berichten vinden, die met opzet en erg grote kracht naar ons toe worden gezonden, en waarom zou een buitenaardse intelligentie die moeite en investering doen. Daarnaast zijn alleen radiosignalen van TV uitzendingen krachtig genoeg om eventueel elders opgepikt te worden. De oudste aardse uitzendingen van dit type zijn 60 jaar oud, en gezien de opkomst van satelliet-TV, zal het niet lang meer duren voor we die signalen niet meer uitzenden. Als we aannemen dat iedere beschaving een dergelijk kleine periode van detecteerbaarheid heeft, dan is de kans ooit iets met radiosignalen te vinden miniem.

De beste methode om met andere beschavingen te communiceren is met behulp van laserlicht, maar dat moet weer zeer gericht gebeuren, en lijkt dus geen goede methode om te zoeken naar een beschaving.

Het reizen tussen sterren, tenslotte is voor een groot deel nu al mogelijk, als er een soort van generatieschepen bouwen, die er 100-en tot 1000-en jaren over doen om een andere ster te bereiken, en zo contact met een eventuele andere beschaving maken.

Samenvattend: ik denk dat er elders wel intelligente beschavingen zijn, maar ik denk niet dat we er binnenkort contact mee zullen maken.
        [url=http://www.seti.nl/]\[u]SETI@Netherlands[/u]/[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door Tim
          Of ze merken ons allang op, maar vinden ons nog te primitief. Kijk maar naar landen als Irak, Afghanistan en Noord-Korea. Intelligent buitenaards leven past wel op met contact maken als ze dat zien
          Gooi het maar niet alleen op Irak, Afghanistan en Noord-Korea. Ik denk dat als een buitenaardse beschaving naar Amerika of het westerse Europa kijkt ook niet echt blij wordt. Maar dat is naar mijn mening niet de reden.

Maar ik ben het met Demelza wel eens. Er zal zeker meer leven in het heelal zijn. Of het intelligent is durf ik niet te zeggen, want om tot een intelligente levensvorm te ontwikkelen moet je heel veel tijd en ontzettend veel 'geluk' hebben. Al geloof ik niet in geluk, noem ik het wel zo. Kijk eens naar alle factoren die er voor gezorgd hebben dat wij hebben kunnen evolueren. En hoelang kunnen wij nog door evolueren?
          Dit soort dingen gelden natuurlijk ook voor andere eventuele beschavingen.

Onder andere de grootte van het heelal zorgt ervoor dat er nog geen contact is gelegd, mocht er al een intelligentere beschaving als wij bestaan.

Commentaar

Of ze zitten gewoon in een andere dimensie?
            Mors et Vita

Commentaar

Volgens mij zit het heelal vol met levende wezens. Maar omdat de huidige technologie op onze planeet nog niet goed genoeg is kunnen we dat op dit moment niet vinden (of ze moeten ons al vinden).

De kans is groot dat we, in de verre toekomst, buitenaards leven zullen zien. En dat zal in de verste verte niet lijken op dat van onze planeet. Qua structuren (zoals bouwstoffen) misschien wel, maar qua uitingsvorm denk ik dat het er heel anders aan toe gaat.
              Op onze wereld is individuele inteligentie de winnende factor geweest. Op een andere planeet is het misschien juist de gemeenschappelijke inteligentie (die je op onze planeet terug ziet bij insecten zoals mieren en bijen). Of juist weer totaal anders.

En misschien zal er ergens eenzelfde ontwikkeling zijn als op onze planeet. Onze robotten (want die gaat als eerste die verre reizen maken) zullen dan misschien buitenaardse robotten tegenkomen.

Onze generatie zal dit wel nooit meemaken. Maar er over fantaseren vindt ik al geweldig

Commentaar

Origineel geplaatst door MoonWalker
                Volgens mij zit het heelal vol met levende wezens. Maar omdat de huidige technologie op onze planeet nog niet goed genoeg is kunnen we dat op dit moment niet vinden (of ze moeten ons al vinden).

De kans is groot dat we, in de verre toekomst, buitenaards leven zullen zien. En dat zal in de verste verte niet lijken op dat van onze planeet. Qua structuren (zoals bouwstoffen) misschien wel, maar qua uitingsvorm denk ik dat het er heel anders aan toe gaat.
                Op onze wereld is individuele inteligentie de winnende factor geweest. Op een andere planeet is het misschien juist de gemeenschappelijke inteligentie (die je op onze planeet terug ziet bij insecten zoals mieren en bijen). Of juist weer totaal anders.

En misschien zal er ergens eenzelfde ontwikkeling zijn als op onze planeet. Onze robotten (want die gaat als eerste die verre reizen maken) zullen dan misschien buitenaardse robotten tegenkomen.

Onze generatie zal dit wel nooit meemaken. Maar er over fantaseren vindt ik al geweldig
                Ik kan me wel vinden in je post, maar ik verschil van een pietleuterig deel van je stelling. Volgens mij overleeft de mensheid het nooit lang genoeg om ook maar een bericht of signaal te ontvangen. Laat staan om een conservatie te starten. Laat staan om ze te kunnen ontmoeten.

Wie weet bestaat er wel de kans om ontdekkingsrobots ver de ruimte in te sturen. Willen ze iets of iemand 'ontmoeten', dan moet je volgens mij meer geluk hebben dan iemand die 12x op rij de Staatsloterij wint.

En stel, stel dat dit wel gebeurd, dan kom ik weer terug op waar ik net al op doelde, dan denk ik dat er geen mensheid meer is die dit mee mag maken.

Maar neemt inderdaad niet weg dat het gewoon leuk is om hierover na te denken
                XT10

Commentaar

Uiteindelijk zullen we (de mensheid dan) erin slagen om verre reizen te maken. Het is nu misschien science fiction, maar dat was vliegen in de lucht 200 jaar geleden ook.
                  Het gaat denk nog lang duren, maar uiteindelijk gaan we de aarde verlaten. Misschien omdat de zon het gaat begeven (dit duurt nog erg lang), maar hoogst waarschijnlijk, omdat we onze planeet verziekt hebben en er niet meer op kunnen leven.
                  De technologie komt er ooit wel en het zal moeten ook, want anders is de mensheid uiteindelijk een uitstervend ras.

Commentaar

Of ze zitten gewoon in een andere dimensie?
                    Het kortste berichtje tussendoor. Maar inderdaad, omdat er ook nog iemand anders over een mierennest begint, misschien zijn we wel een mierennest, en zijn de groene mannetjes al om ons heen verspreid.
                    Mieren op onze eigenste planneet zien ons "de mens" ook niet rondlopen, we vallen niet echt op. Als we onzelf nu eens als zo'n lage (sorry voor de mieren, het is al een wonder op zich een mier, maar ik bedoel maar...) levensoort beschouwen, dat we niet eens kunnen zien dat de aliens naar ons zwaaien.

Andere (hogere dan de mens) levensvormen zijn niet zichbaar voor de mens net als een mier (of pissebed) ons niet ziet. Moeten we intelligentie het toch spiritueler gaan zoeken, of juist meer in de structuur van moleculen in diamanten?

Zo, vager hoeft het voor mij niet...[/quote]

Commentaar

Hoezo vaag? Ik heb er al talloze keren over nagedacht. Intelligent leven kan veel kleiner zijn dan ons, maar ook vele malen groter. Onzichtbaar.

Off-topic:
                      Zo denk ik dus ook over dimensies. We denken dat er 11 dimensies zijn. De 4 ons bekende ruimte-tijddimensies en 7 opgerolde piepkleine dimensies. Maar als er nou ook dimensies zijn die zo groot zijn dat wij ze niet kunnen waarnemen?

Commentaar

Oei, ik heb altijd gedacht dat die zeven andere dimensies groter waren dan die vier die we kennen???
                        Hoe kan een dimensie nu kleiner zijn dan de eerste?...
                        Is er al een topic waar dit besproken wordt? want nu ben ik wel hard offtopic aant gaan
                        Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Nee, nog geen ander topic over voor zover ik weet. Maak maar een nieuw aan. Is wel een interessant onderwerp. Dan discussieren we hier verder over er leven is in het heelal.

Commentaar

Kheb het erop gezet. Laat de reacties maar komen :lol:
                            Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Dus terugkomend op leven in het heelal...
                              Als we er nu eens van uit gaan dat alle natuurwetten die hier op aarde gelden, ook overal in het heelal gelden. Ik geloof dat de wetenschap het daar wel over eens is.

Dan moet intelligent leven ergens anders er eigenlijk wel hetzelfde uitzien als hier. Min of meer gelijke lichamen aan de mens, misschien iets meer efficient of minder.

Deze wezens beginnen tevens met vuur en eindigen met het vernietigen van hun eigen planeet doordat ze alle energie opgeslagen in hun aard en rots binnen 150 jaar opbranden en de atmosfeer inbrengen, wat miljarden jaren heeft gekost om te verzamelen.

De ruimte kunnen zij ook niet voor langere tijd in, dat vernietigd je cellen door ruimtestraling. Er is geen behoefte om alle financiele middelen aan te boren om eens een goede boodschap met een sterk signaal gericht de ruimte in te sturen.

Sterker nog.. Als alle regels van de natuur hier gelden, en ergens anders ontstaat leven op dezelfde manier, zelfde evolutie...

Kan het zelfs zo zijn dat mijn tweelingbroer 10 miljard lichtjaar verderop zit, met hetzelfde leven, met een verschil van 10 minuten in de tijd nu precies hetzelfde doet, ervanuitgaande dat leven zich op een zelfde manier als hier ontwikkeld?

Commentaar

Werken...
                              X