Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De verstrengelde ruimtetijd

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De verstrengelde ruimtetijd

Doordat er verstrengeling is (kwantummechanica) en verstrengeling zich dus ook in de tijdruimte manifesteert, is het beeld dat wij van de gekromde tijdruimte hebben wellicht niet juist maar 'vervormd' (misvormd).

Als je denkt dat de tijdruimte gekromd wordt en je dit zou willen meten kom je wellicht bedrogen uit. Op dat ogenblik wordt er (door de meting) iets geswitched en verandert het beeld (dank zij de verstrengeling) compleet.

In feite is er dan geen kromming door de massa maar wel een compensatie met energie. En wat belangrijk is dit gebeurt niet alleen voor het deeltje, enz dat wordt gemeten, maar voor de hele reutemeteut die hiermee verstrengeld is.

Wie denkt er verder mee?
    Mors et Vita

Daar heb ik wel het 1 en ander over te zeggen...maar dat doe ik morgen
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik hoop dat het ooit 'morgen' wordt.
      Mors et Vita

Commentaar

Wil je even uitleggen wat je ook weer met verstrengeling bedoelt? Ik ben even helemaal de draad kwijt, omdat er voor jou post nog een aantal andere reacties waren die in een ander topic staan.

Nu ik erover nadenk: ruimtetijd... quantummechanica of relativiteitstheorie?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Verstrengeling = Entangelment, quantummechanica dus. Socrates, mijn reactie laat wat op zich wachten, ik heb het nogal druk, maar hij komt er echt.

Commentaar

off the record; ik vind 'reutemeteut' een geweldig woordje :P ga ik onthoude
            Eerst was er niets, en toen ontplofte het nog ook :D

Commentaar

Hoi Damatrix?
              Mors et Vita

Commentaar

Ik ben eigenlijk kwijt wat ik hier ook al weer op wilde zeggen. Wat jij zegt is dus dat de ruimtetijd gekwantificeerd is (anders kan het niet verstrengeld raken) en dat verstrengeling zorgt voor een actie van een ruimtetijddeeltje, wat een ander ruimtetijddeeltje direct beinvloed. Hierdoor ontstaan quantumfluctuaties in de ruimtetijd. Is dat wat je bedoelt te zeggen?

Verstrengeling heeft dan invloed op de vorm van de ruimtetijd zoals wij die waarnemen, maar als ruimtetijd gekwantificeerd is dan maken quantumfluctuaties gewoon deel uit van zijn natuur en is de manier waarop wij de ruimtetijd waarnemen misschien wel verstoord, maar daardoor niet significant onjuister dan de 'realiteit' (maar ja, wat is realiteit kan je dan weer redeneren)

Commentaar

Wat kan ruimtetijd nog anders zijn? Wat ik wil zeggen is dat alles wat we 'meten' eigenlijk op dat ogenblik reeds onderhevig is aan 'verstrengeling'.
                  Je beeldspraak van hologram past daar wonderwel bij vind ik persoonlijk.
                  Je krijgt een holografische beeld van iets dat eigenlijk niet meer 'is' maar was. Een momentopname. Dit is volkomen in samenspraak met de quantumfysica. We moeten, dan wel onze 'zintuigelijke' waarnemingen niet meer voor 100 % vertrouwen. Alles wat we zien, horen, voelen, ondergaan is eigenlijk 'passé'
                  Mors et Vita

Commentaar

Hiermee sla je de spijker op zijn kop. Met zintuiglijke waarnemingen kunnen we wellicht nooit het heelal doorgronden, doordat de realiteit in feite al gewijzigd is op het moment dat we het waarnemen. Er is altijd een 'traagheid' tussen een bepaald proces en het moment van waarneming en in die tussentijd is het proces misschien al heel anders geworden. Is dat wat je bedoelt?

Commentaar

Dit is slechts één aspect. In het algemeen geldt dat alles wat we meten hierdoor reeds 'gewijzigd' wordt. Elk meetproces is immers maar een momentopname waarbij nieuwe tijdsassen worden getrokken. Geen enkele meting kan bevestigen wat de eerste meting was omdat het referentiekader steeds wijzigt. Zelfs twee metingen 'tegelijkertijd' kunnen nooit eenzelfde uitslag hebben omdat ook hier de referentiekaders steeds onderling wijzigen.
                      Dit laatste tracht men op te vangen door gebruik te maken van de eigenschap 'verstrengeling'. De twee waarnemers meten de verstrengelde deeltjes en zetten hiermee hun referentiekaders 'gelijk'.
                      Ofwel klopt deze redenering ofwel zitten we kompleet fout?
                      Indien de ruimtetijd verstrengeld is dan kunnen metingen vergeleken worden. Indien er geen verstrengeling is dan is elke momentopname uniek en onvergelijkbaar met ander materiaal.
                      Ben ik een beetje meer duidelijk?
                      Mors et Vita

Commentaar

Werken...
                      X