Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leven zonder neerslag

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leven zonder neerslag

hey ik heb een vraag voor olaf. hey olaf jij zei toch dat er ook zonder neerslag leven kon zijn nou ik heb een vraag: stel dat je op mars bent en er is maar 1 meer op mars en dat is het enige water op de planeet en stel dat mars mannen ervan drinken tja dan gaat dat water toch eens op en waar moeten ze dan van drinken he als er geen neerslag is leg dat maar eens uit olaf
    ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

- Onderwerp gesplitst en verplaatst naar 'Het heelal' -
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik weet niet waar je vraag door ontstaan is, Cody. Ik heb zo'n vermoeden dat er een discussie op astrostart over is geweest? 8)

Dan je vraag. Stel dat er maar 1 meer is op Mars en dat men dat water gebruikt. Dit water zal nooit helemaal verdwijnen. Door te zweten verdamp je water, in ontlasting zit water, ook machines zouden water kunnen verbruiken dat door verdamping weer op Mars terecht komt. Wat je zou kunnen doen bijvoorbeeld is de urine opvangen en filteren voor hergebruik. Maar hier kun je niet eeuwig mee door blijven gaan.

Maar leven hoeft niet per definitie van water te leven. Ik ging er even vanuit dat je het over mensen op Mars had, maar elders in het heelal zou het goed kunnen dat leven juist andere vloeistoffen gebruiken om te overleven.

Commentaar

dat betwijvel ik demelza
        ik wilde een korte profiel,(extra stukje text) maar hij is uiteindelijk toch lang geworden.....................haha

Commentaar

Het is mogelijk dat zich grote waterreservoirs onder de grond op Mars bevinden. Astronauten zullen daar echter niet zomaar gebruik van maken, aangezien ze dan het mogelijke leven in dat water besmetten met aardse bacteriŽn. Het water dat een mens drinkt is trouwens niet weg: door zweten en urine gaat al het water er weer uit. Door dit te recyclen heb je telkens genoeg water.

Het is trouwens nooit bewezen, maar wel mogelijk dat zich ergens in het heelal leven bevindt dat niet op water is gebasseerd, maar op ammoniak of methaan ofzo.
          This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

kan ammoniek of methaan dan je dorst oplossen? geef is een voorbeeld van iets dat dit kan gebruiken

Commentaar

De mens kan niet overleven op amoniak of methaan. Zoals Damatrix aangeeft zou het mogelijk kunnen zijn dat er elders leven in het heelal is dat i.p.v. water amoniak of metaan verbruikt. Water zou dan bijvoorbeeld giftig kunnen zijn voor deze levensvorm. Condities zijn overal anders en leven elders in het heelal zal bijna zeker heel anders dan ons zijn. Zowel qua uiterlijk als qua stoffen die ze gebruiken / verbruiken. Een voorbeeld hiervan is er (nog) niet, omdat wij (nog) geen buitenaards leven gevonden hebben.

Ga eens naar de dierentuin en kijk eens naar de verschillende dieren: giraffen, olifanten, apen, leeuwen, etc. Een diversiteit aan verschillende soorten leven. Op een andere planeet zal dit niet anders zijn. De kans is ontzettend klein dat er leven is dat vergelijkbaar is met ons (of apen), juist omdat het heelal zo groot is en er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Leven past zich aan aan de condities van de leefomgeving. Is er geen water beschikbaar, dan zal een andere vloeistof dienst doen voor wat water voor ons doet.

Commentaar

wauw das cool zeg wist ik niet. zo als wat komt er dan in de plaats voor ?

Commentaar

In de plaats voor water? Dat kan vanalles zijn. Zoals Damatrix al aangeeft: methaan, amoniak alles wat vloeibaar is. Datzelfde geld voor zuurstof. Op een andere planeet hoeft niet perse zuurstof te zijn. Zolang er een atmosfeer is, zou leven zich kunnen aanpassen aan die omstandigheden.

Commentaar

wauw man echt vet tof hoor! maar binnen ons heelal zal er waarschijnlijk de zelfde regels gelden op aarde als op elke andere planeet maar ik zou ook graag willen dat je wat meer berichtjes plaatst op overal leven in het heelal please jij ook olaf en ik hoop ook dat tim ff komt kijken

Commentaar

Nee hoor. Ik ben er juist van overtuigd dat leven op een andere planeet juist andere regels volgt. Het heelal is zo ontzettend groot, er zijn zoveel sterrenstelsel, waarin zoveel sterren zijn die op hun beurt misschien planeten hebben. Niet iedere planeet is gelijk aan de aarde. Het leven daar zal zich aanpassen aan de omstandigheden. Even een aards voorbeeld: vissen leven in water en niet op het land. Zet ze op het droge en ze sterven. Zet ons onder water en wij sterven. Haal ons zuurstof weg en we stikken. Misschien is er op een andere planeet wel leven die leeft van methaan. Geef ze water en zij sterven. We weten het niet, maar het is zeer waarschijnlijk dat, mochten we ooit leven vinden op een andere planeet of maan, dat het niet te vergelijken is met het onze.

Commentaar

weet je zo heb ik het nooit bekeken slim van je, maar wil je tog nog ff wat andere berichten zetten bij overal leven in het heelal

Commentaar

Demelza heeft gelijk Cody. Kijk, wij kunnen geen ammoniak of methaan drinken zonder daar ziek van te worden. Dat komt doordat onze cellen zo zijn gebouwd dat ze water nodig hebben. Op een andere planeet past het leven zich aan de omstandigheden op die planeet aan. Een planeet met oceanen van ammoniak levert vanzelf cellen op, die op ammoniak werken. Zij zouden juist van water ziek worden. Het ligt er maar net aan wat voor planeet het is - leven is altijd perfect aangepast aan de planeet waarop het leeft.

Zoals demels al zei: wij hebben zuurstof nodig om te ademen. Maar ander leven misschien helemaal niet. Is eigenlijk een beetje hetzelfde als met het water. Sterker nog, zelfs op onze eigen aarde zijn er zat levensvormen waarvoor zuurstof giftig is! Er zijn bv. vele soorten bacteriŽn die geen zuurstof inademen, maar methaan, waterstof, zwaveldioxide of iets anders.

Wat bedoel je met andere berichten zetten?

Commentaar

nou ik raad je aan: als je van methaan leeft raad ik je aan om naar titan te gaan en wat voor soort stof is ammoniak? trouwens als het laten in de toekomst is kunnen we mischien de cellen die van water leven veranderen in cellen die van methaan of ammonaik leven.

met andere berichten zetten bedoel ik kijk ook ff bij mijn andere idee je weet wel van overal leven in het heelal

Commentaar

Nou, je kunt cellen niet zomaar 'ombouwen' zodat ze in plaats van water een andere vloeistof nodig hebben. De afhankelijkheid van water zit ingebouwd in alles in de cel, zelfs het DNA (de 'computer' van de cel) valt zonder water uiteen. Je moet het afhankelijk zijn van een andere vloeistof van water al inbouwen in het allereerste begin van het leven, zelfs nog voordat er cellen zijn. Dat is iets wat mensen niet kunnen en is aan Goden voorbehouden (bij wijze van spreke).

Ammoniak is een stikstof-waterstof-verbinding (NH3) dat zowel als gas en als vloeistof voorkomt. Het is een afvalproduct van aards leven, maar buitenaards leven zou ipv water ammoniak kunnen gebruiken als oplosmiddel (dat is namelijk waar het water in je lichaam voor is: het oplossen van voedingsstoffen, afvalstoffen, hormonen, zuurstof). Ammoniak heeft namelijk als biologisch oplosmiddel heel veel kenmerken overeen met water.

Leven gebaseerd op ammoniak als oplosmiddel en methaan als 'ademhaling' is door sommige exobiologen wel voorgesteld als mogelijk leven op Titan.

Commentaar

Werken...
                              X