Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat bevind zich buiten het heelal?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom nou altijd of ID of evolutietheorie? Het kan ook beide zijn. Het leven kan niet zomaar ontstaan, daar is een ontwerp voor nodig, een zeer intelligent ontwerp. Als dat eenmaal zo ver is kan dat ontwerp zich gaan ontwikkelen en evolueren. Ik neig meer naar een ID, maar ik denk dat het ook best kan zijn dat de evolutietheorie(ET) en ID hand in hand gaan. Dat de ET voorvloeid op het ontwerp van leven. Zie het net zoals vliegtuigen, de broers Wright hebben ook eens het intelligente ontwerp gemaakt en aan de hand van dat ontwerp is het vliegtuig zich gaan evolueren (nu is fit neit zo'n conreet voorbeeld als dat het om leven gaat, maar toch). Ik geloof niet in god maar toch denk ik wel dat er een ID is.

*Hmm ik zie dat DaMatrix me al voor is geweest. Zie dit maar als een uitgebreider verhaaltje

Commentaar

Damatrix, ik was al aan het twijfelen of ik dat erbij moest zetten, dat die zoogdieren er al waren maar ik wist het niet zeker of het wel zo was (en het is al laat, had geen zin om het op te zoeken :drunken: ) en het is gewoon zo dat door het uitsterven van de dino's de zoogdieren vrij spel kregen.

Daarbij: de dino's zijn inderdaad niet uitgestorven, maar ik (en ik neem aan dat de anderen hier) heb het over de overheersende T-Rexen e.d. De dino's van nu, zijn klein en ongevaarlijk.

Waarom is de laatste tijd iedereen zo'n grote voorstander van ID? Het is gewoon een vraag, maar het valt me echt op.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

:scratch: what the ************ waar is m'n bericht gebleven?
        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Demelza: nu gaat het off-topic alarm onheroepelijk af, maar het is een veel voorkomende misvatting dat dino's allemaal groot en gevaarlijk waren. Het tijdperk van dino's kan ingedeeld worden in Begin-Tijd (Trias), Midden-Tijd (Jura) en Late Tijd (Krijt). In de begintijd waren alle dino's klein, in de midden-tijd bijna allemaal groot. Het is in deze tijd dat de Sauropoden (langnekken, bv. brontosaurus) op hun hoogtepunt waren. In het Krijt werden de planeteneters weer kleiner en behoorden de meeste soorten tot de groep Ornitischia. De gemiddelde grootte van een planteneter in deze tijd was 2 meter lengte, met sommige soorten niet groter dan een hagedis en de grootste "slechts" 12 meter lang. Dat is nog veel meer stelt niets voor bij de belachelijk lengtes van sauropoden, soms tot wel 40 meter.

In het Krijt kwamen wel veel grotere vleesetende dinosauriers (Theropoden) voor, zoals de T-Rex en Spinosaurus (dat ding uit Jurassic Parc 3) maar ook voor de vleeseters gold dat er ineens veel kleine soorten kwamen. Geholpen door de uitvinding van veren en warmbloedigheid konden deze dino's heel klein blijven, doordat ondanks het grootte hun isolatie ervoor zorgde dat hun warmte niet te snel ontsnapte. Koudbloedige dieren zoals de eerdere dino's moesten wel groot zijn om warm genoeg te blijven. Nu hoefde dat niet meer.

De gemiddelde grootte van een vleesetende dinosaurus in het Krijt-tijdperk was ongeveer 1 meter lengte. Er waren uitschieters als de Tyrannosauriers (natuurlijk veel meer soorten dan t-rex) die zomaar 13 meter lang konden worden, maar de meeste dino's waren klein, slim en lichtgebouwd. Velociraptor, beroemd uit Jurassic Park, was bijv. niet veel groter dan een mens. Er waren ook soorten die zo klein waren als een halfvolwassen kip: Compsognathus en de vliegende (!) proto-vogel Microraptor. Zoek die twee soorten maar eens op bij de image-search van google en je weet wat ik bedoel.

Dus alle dino's groot en vreselijk? Welnee, dat waren er maar enkele. Dino's waren dieren weet je, geen monsters.

ff een paar plaatjes te verduidelijking

Compsognathus vergeleken met kip (vrij van vogelgriep)

Compsognathus is familie van de t-rex, maar zijn natuurlijke prooi zijn libellen

Microraptor, een dinosaurus dicht bij de voorouder van de vogels

Microraptor was een dinosaurier maar kon vliegen. Wat is nu de grens tussen dinosaurus en vogel?

Vergeet Jurassic Park, zo zag Velociraptor (links) er ťcht uit! Recht zijn natuurlijke prooi Protoceratops.

Oei moderators, ga ik nu niet wat buiten mijn boekje met de lengte van dit bericht? En hij kan genomineerd worden als grootste off-topic bericht in de geschiedenis van astrostart! Dus maar ff een nieuw topic "dinosauriers" (of doe maar "uitgestorven beesten'') maken?

Commentaar

mooie plaatjes

Commentaar

Mooie plaatjes maar oh zo fake.....we weten niet hoedat ze er uit zagen, je kunt dit niet gaan zeggen en weten aan de hand van die enkele skelletten dat ze gevonden hebben.

Dino's hebben weldegelijk bestaan in alle maten, kleuren en vormen......maar dan moet je rekening houden met het klimaat in die tijden, het zuurstof gehalte etc......

veel weten we niet en werderom zijn in deze tak van wetenschap veel theories, speculaties en interpretaties.

Commentaar

Nou Philip, het is BEWEZEN dat de Coelurosauria (waar zowel Velociraptor als Compsognathus als Microraptor toe behoren) bedekt waren met veren, en dat Microraptor voor zijn grootte zeer grote armspieren had. 1+1 is 2 vandaar dat men afleidde dat Microraptor kan vliegen, wat heb je anders aan armen die bijna net zo lang zijn als zijn lichaam! En dat terwijl veel vleeseters (t-rex bijv.) juist hele korte armpjes hadden!

Er zijn meer dingen gevonden van dino's dan alleen botten! Afdrukken van veren, tanden en zelfs enkele fossielen waarin de afdrukken van zachte bestanddelen (hart, hersenen, maagdarmkanaal) zijn te zien! Dus men kan een aardig beeld scheppen van hoe die dino's eruit zagen. Wat alleen nooit achterhaald kan worden is de kleur, die fossiliseerd niet!

Commentaar

Ik weet het Damatrix. DinosauriŽrs waren er in alle kleuren en maten. Maar daar gaat het in deze discussie niet over. Toch bedankt voor je leerzame geschiedenisles.

Even weer terugkomen op het oorspronkelijke onderwerp en mijn brandende vraag: Waarom is de laatste tijd iedereen zo'n grote voorstander van ID? Het is gewoon een vraag, maar het valt me echt op.

Commentaar

Sorry Demels, meen je dat nou ik is het sarcastisch bedoelt :scratch: ? (dat van die leerzame geschiedenisles dan :lol: )

Maar waarom iedereen aanhanger is van ID? Is dat wel zo dan? Kijk, ikzelf ben wel degelijk aanhanger van evolutie maar dan in combinatie met een soort 'modified intelligent design' maar dat is niet hetzelfde als het ID van al die reli-ridders uit Amerika. Verder denk ik Demels, dat mensen graag willen geloven dat er MEER is in het leven dan gewoon leven en doodgaan en dat ID kan helpen een verklaring te zoeken van het 'waarom' van het leven, iets wat inherent is aan de menselijke aard.

Commentaar

God is bedacht omdat mensen bang zijn dat hij er niet is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Damatrix
                        Sorry Demels, meen je dat nou ik is het sarcastisch bedoelt :scratch: ? (dat van die leerzame geschiedenisles dan :lol: )
                        Lieve schat, het was echt een leerzame les, en absoluut niet sarcastisch bedoelt.

Het valt mij vooral op dat vooral mensen die eerst beweerden niet te geloven, nu wel opeens voor ID zijn. In mijn ogen geloof je dan wel degelijk in een hoger iets dat het balletje heeft doen rollen. Wat jij (Damatrix( en Sjors zeggen is helemaal waar: mensen willen graag geloven dat er meer is, ondanks dat er helemaal geen bewijzen voor zijn. Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik ben wel benieuwd wat de drijfveer van deze mensen is, vooral als je met wetenschap bezig bent.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                          Je vergelijking met die boterham vind ik niet gepast. Je maakt van een dood iets, een levend iets. Ik heb het over een levend iets dat veranderd (zich aanpast) in iets anders. En ja, sommige beesten (of boterhammen) zullen het niet halen en andere weer wel. Als de dino's niet uitgestorven waren, dan zou er ook evolutie plaatsgevonden hebben, wellicht op een heel andere manier dan nu gebeurt is.
                          Je moet het anders zien. Zonder dat veranderen of aanpassen, dus exclusief dat zogeheten plan van de evolutie die het waarschijnlijk mogelijk maakt dat iets zich kan aanpassen of veranderen. Dat een boterham dood is daar gaat het niet om. Zie je het verband?

Commentaar

Ehm.... Nee, eigenlijk niet. Leg me eens uit wat je eigenlijk precies bedoelt, want daar breek ik me al dagen mijn nek over.

Commentaar

Arcturian: ik snap wat je bedoelt, verandering en aanpassing is iets inherents aan het leven en een boterham doet dat niet. Ik denk dat je die stelling tot iets simpelers kunt herleiden: het leven wil overleven. Ieder levend ding wil niet dood. Dat is het hem. Dieren passen zich aan omdat ze willen overleven. Zelfs een bacterie heeft een overlevingsdrang en zal ten alle tijde proberen zich te beschermen, ontwikkelen en (als het nodig is) aanpassen.

Oftewel: het geheim van het leven is de wil om te leven

Commentaar

Origineel geplaatst door Damatrix
                                Arcturian: ik snap wat je bedoelt, verandering en aanpassing is iets inherents aan het leven en een boterham doet dat niet. Ik denk dat je die stelling tot iets simpelers kunt herleiden: het leven wil overleven. Ieder levend ding wil niet dood. Dat is het hem. Dieren passen zich aan omdat ze willen overleven. Zelfs een bacterie heeft een overlevingsdrang en zal ten alle tijde proberen zich te beschermen, ontwikkelen en (als het nodig is) aanpassen.

Oftewel: het geheim van het leven is de wil om te leven
                                Juist!

Maar dat is inclusief dat plan dus.

Commentaar

Werken...
                                X