Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Botsing oorzaak van ringen in Andromeda

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Botsing oorzaak van ringen in Andromeda

Het Andromedastelsel, de grote broer van onze eigen Melkweg, is ruim tweehonderd miljoen jaar geleden betrokken geweest bij een kosmische verkeersbotsing. Volgens een team van astronomen werd het reuzenspiraalstelsel toen frontaal geraakt door M32, de kleine elliptische satelliet van Andromeda.

Het bewijs is geleverd door middel van recente waarnemingen van de Spitzer Space Telescope. Deze beelden hebben een nooit eerder ontdekte stofring laten zien, diep in het binnenste van Andromeda. Samen met een al eerder ontdekte buitenste stofring levert dat bewijs voor een gewelddadige verstoring in het verre verleden, waarvan de effecten nog steeds naar buiten bewegen.

De stofringen zijn te vergelijken met golven in een vijver. Als je een steen in het water gooit, ontstaan er naar buiten bewegende ringen of golven. Als je vervolgens een klein sterrenstelsel frontaal laat botsen met een groter stelsel, ontstaan er naar buiten bewegende ringen van gas en stof.

Dit alles heeft zich 210 miljoen jaar geleden afgespeeld, een tijdperk dat de dinosauriŽrs nog jong waren en de Atlantische Oceaan nog niet bestond. Met behulp van computermodellen heeft men de botsing gereconstrueerd. Zo is ontdekt dat M32 vermoedelijk van bovenaf door de schijf van Andromeda is gegaan, via de polaire as.

Aangezien M32 veel minder massief is dan zijn grote buur, is het laatste stelsel niet bijzonder beÔnvloed geweest door de gebeurtenis. De effecten op M32 zijn echter dramatisch geweest, waarbij het oorspronkelijke stelsel de helft van zijn massa is kwijtgeraakt ťn mogelijk ook zijn oorspronkelijke vorm is verloren.

http://www.astrostart.nl
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

-Verplaatst naar 'het heelal'-
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Wat een kleutertheorie zeg
      XT10

Commentaar

ben ik nou de enige die andromeda moeilijk kan vinden

M13, 52, 51, 82, 81, 27, geen probleem maar die joekel van een andromeda is niet te vinden...

ik heb een meade lx500 newton... Heeft iemand tips om hem in beeld te krijgen?
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Normaal zou je hem al zo door je zoeker moeten kunnen zien. Zeker een lage vergroting gebruiken.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
            Normaal zou je hem al zo door je zoeker moeten kunnen zien. Zeker een lage vergroting gebruiken.
            waar zoek ik naar? een ster? een wazige vlek? of met het blote oog zelfs al een duidelijk stelsel?
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Zoek naar een 'vlek', maar dan wel een hele grote. Het stelsel is met goed zicht al makkelijk met het blote oog te zien, en past net binnen een vergroting van 20x.

Dit plaatje geeft een redelijke indicatie van waar je naar moet zoeken;

"Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben zelf helemaal geen waarnemer (ik weet niet eens hoe een telescoop werkt en toch heb ik Andromeda met het blote oog eens gevonden. Was op werkweek in de ardennen. In Nederland wordt het met het blote oog waarnemen met de lichtvervuiling een grotere uitdaging. Met het blote oog is uiteraard niet direct te zien dat het om een spriraalvormig sterrenstelsels gaat. Zonder optische hulp zie je namelijk alleen het helderste deel van Andromeda, n.l. de kern. Voor ons ziet Andromeda er dan uit als een wazig 'wolkje'.
                This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

AH! eindelijk gevonden, het is mooi helder boven deventer vanavond! Helaas is er ontzettend veel lichtvervuiling in mijn achtertuin dus details zijn me bespaard gebleven. Toch viel me het niet tegen om zelfs m32 ernaast te zien staan. M27 (dumbell) was echt niet meer dan een vaag vlekje waar ik heeeeeeel lang naar moest kijken om hem uberhaupt te kunnen zien.

Ook NCG884 en uranus staan er weer mooi bij vanavond

Commentaar

Werken...
                  X