Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Toch een eindig heelal?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toch een eindig heelal?

Goeieavond!

Hubble heeft bewezen dat het heelal uitdijdt.
    Zegt dat niet gelijk dat het heelal toch "gewoon"een einde heeft, of kan iets oneindigs ook uitdijen? Kan 't me moeilijk voorstellen nl.

btw: Als hij met zijn einde de "rand" van alle materie (die zich volgens zijn theorie verder van elkaar af verwijderd) bedoeld is bovenstaande niet echt relevant
    Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Het is lastig voor te stellen en niemand heeft eigenlijk een kant en klare antwoord op je vraag (helaas).

Nou stel je het heelal eens voor als een ballon. Als iemand de ballon opblaast, wordt hij groter. Zo is het ook met ons heelal. Maar ons heelal is eindig en tegelijkertijd oneindig, net zoals die ballon. Je kunt over het oppervlak van de ballon blijven lopen zonder een einde tegen te komen, net zoals je dat op de aarde ook doet.

Kijk eens hier, misschien vind je deze discussie ook interessant:
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2534&start=0
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dat is een interessante discussie inderdaad!
      Verklaard een hele hoop. sterren of geen sterren..
      Dank je voor de verwijzing
      Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Commentaar

Ik had er nog eentje gevonden voor je die je waarschijnlijk interessanter vind. Sluit beter aan bij je vraag:
        http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2533

btw: Als hij met zijn einde de "rand" van alle materie (die zich volgens zijn theorie verder van elkaar af verwijderd) bedoeld is bovenstaande niet echt relevant
        Met die ballon bedoel je? Juist wel. Stel je die ballon nog eens voor, maar dan met stippen erop. Als je de ballon gaat opblazen zie je dat de stppen verder van elkaar af gaan staan. Het is eindig, maar tegelijkertijd ook weer niet. Het is lastig voor te stellen en de wetenschappers zijn er zelf nog niet eens over uit. Maar hierover speculeren blijft altijd leuk.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

ja inderdaad, denk dat ik m een beetje begin te vatten lol
          het feit dat er voor alle theorieen (vormen) wel wat te zeggen is maakt t er niet makkelijker op
          Als ik me het oneindige dan voor moet stellen ga ik toch liever voor een plat heelal. Ik vond de pac-man vergelijking wel een hele mooie
          Een oneindige bol is wat moeilijker.

Zou je kunnen zeggen dat het oneindige een vacuum is zonder ruimte en tijd?

Commentaar

Het heelal is eindig en oneindig tegelijkertijd. Het is hoe je er tegen aan kijkt. Daar het met de lichtsnelheid uitbreid is zowiezo nooit mogelijk om bij de rand te komen. Zou het je op een of andere manier wel lukken bij de rand te komen dan zou je tot de conclusie komen dat je een oneindige leegte in kijkt. Een leegte buiten het heelal, waar geen materie is, maar ook geen ruimte en tijd. Als je op de rand van het universum zou kunnen meeliften met de uitdijing van het heelal zou je hele gekke dingen zien. Ten eerste als je voor je uit kijkt zie je gewoon niets. Als je achterom kijkt zie je ook haast niets omdat geen enkele foton de lichtsnelheid overschrijdt en jouw ogen daarom niet kan bereiken.

Van die leegte buiten het heelal is heel moeilijk iets voor te stellen, dit omdat wij "niets" niet kunnen definieren omdat we niet kunnen zien wat er omheen zit. De doos is leeg, omdat we zien dat er niets inzit, door naar de randen en de bodem te kijken.

Er is gewoon niets buiten het heelal, echt helemaal niets, we mogen het zelfs nog niets eens definieren als een leegte, want een leegte heeft altijd nog fysieke eigenschappen wat het niets buiten het heelal niet heeft.

Commentaar

ja precies, grappig om een antwoord op je vraag te krijgen terwijl je m nog aan het schrijven bent!!
              ik was nog aan t bewerken lol (mindmelt?? lol)
              das weer een ander forum...

Commentaar

Eindig en oneindig (quantumfysica). Kan het zijn dat iets tegelijkertijd eindig en oneindig is? Rare vraag? Wordt iets eindig of oneindig op het ogenblik dat je het wilt meten? Ik zou het echt niet weten.
                Mors et Vita

Commentaar

Origineel geplaatst door socrates
                  Eindig en oneindig (quantumfysica). Kan het zijn dat iets tegelijkertijd eindig en oneindig is? Rare vraag? Wordt iets eindig of oneindig op het ogenblik dat je het wilt meten? Ik zou het echt niet weten.
                  Of iets oneindig is wordt bepaald door onze menselijke beperkingen.

De aarde is ook eindig, maar je kunt wel oneindig rondjes blijven lopen..

Commentaar

Tenzij je het natuurlijk meer wiskundig gaat bekijken? De oplossing is tegelijkertijd oneindig en eindig?
                    Mors et Vita

Commentaar

Werken...
                    X