Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2 nieuwe maantjes bij Eris?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2 nieuwe maantjes bij Eris?

Als je naar de foto van Eris kijkt zie je duidelijk dat deze twee uitstulpingen heeft. Zie plaatje hieronder, blauw omcircelt.

Het zouden 2 maantjes kunnen zijn die in korte omloop zitten om Eris.
    Eris, met z'n 2400km diameter is massief genoeg om zulke maantjes in z'n baan te houden, vergelijkbaar met Pluto.

Maar als dit wel maantjes zijn zal de dwergplaneet in werkelijkheid wat kleiner moeten zijn.

Wat denken jullie?

Hmm interessant, die uitstulpingen zijn inderdaad frappant. Maar wellicht is het gewoon een effect van de telescoop, een soort refractieverschijnsel?
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik heb absoluut geen verstand van krachtberekeningen, maar de plaatsing van de uitstulpingen doet mij vaag denken aan een ringstelsel. Net als dat sommige astronomen vroeger dachten dat Saturnus twee 'handgrepen' had.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja, Eris staat natuurlijk wel heel erg ver weg. Hij staat 3x zo ver weg als Pluto en deze foto is
        dacht ik gemaakt met de Keck telescoop.

Is er misschien een plaats waar je zulke bevindingen of suggesties kunt rapporteren?

Commentaar

De suggestie van Steem van een ringsysteem is een goede, het lijkt me waarschijnlijker dan maantjes op zo'n kleine afstand van Eris. Hier waarnemingen van Saturnus door Christiaan Huygens, waarneming nummer 2 lijkt er idd veel op.

En men heeft het vermoeden dat ringsystemen best een grote kans hebben te onstaan bij deze objecten, mss ook Pluto. Astrostart heeft hier al 'ns over geschreven, zie hier:
          http://tinyurl.com/kl2dv