Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe resolutie planeet

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe resolutie planeet

Op dit moment wordt er in Praag gestemd over de vraag wat nu een planeet is en wat niet.

De oorspronkelijke resolutie van vorige week stuitte op felle weerstand en aan de definitie van planeet is nu de volgende, extra, eis gevoegd:

"Een planeet moet de omgeving van zijn baan schoongeveegd hebben"

Samen met de andere 2 eisen:

"Een planeet moet in een zelfstandige baan rond de zon draaien"

"Een planeet moet zich in een hydrostatisch evenwicht bevinden (min of meer rond zijn)"

Daarmee zijn Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus planeten.

Pluto valt af als planeet, dit hemellichaam zal voortaan in een nieuwe catergorie worden ingedeeld, de dwergplaneten. Dit zijn hemellichamen die aan de onderste twee criteria voldoen, maar niet aan de bovenste.
    Pluto, Ceres, Charon en 'Xena' zijn dan dus geen planeten, maar dwergplaneten.

Ik ben benieuwd, over enkele uren horen we hopelijk de uitslag!!

Kan ik het me goed in vinden.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Lijkt me duidelijk dan..
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Of met hun eigen woorden:

The IAU therefore resolves that planets and other bodies in our Solar System be defined into three distinct categories in the following way:

(1) A planet1 is a celestial body that (a) is in orbit around the Sun, (b) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape, and (c) has cleared the neighbourhood around its orbit.

(2) A dwarf planet is a celestial body that (a) is in orbit around the Sun, (b) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape2, (c) has not cleared the neighbourhood around its orbit, and (d) is not a satellite.

(3) All other objects3 orbiting the Sun shall be referred to collectively as "Small Solar System Bodies".

Live te volgen op:http://www.astronomy2006.com/media-stream-live.php
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
          Als deze standputen worden vastgezet. Is Sedna dan een planeet?
          Weet ik niet precies. Maar waarschijnlijk niet. Een planeet moet in zijn baan alle ander objecten hebben opgeveegd tijdens zijn ontstaan. En in de buurt van Sedna bevinden zich vast nog wel andere objecten, zelfs als deze nu nog niet ontdekt zijn.

Ik verwacht niet dat Sedna snel tot planeet zal worden uitgeroepen als deze resolutie wordt aangenomen, er is gewoon te weinig bekend van de omgeving van Sedna en eerlijk gezegd ook van Sedna zelf.

Een twijfelgevalletje?

Commentaar

Bye bye planeet Pluto....

Commentaar

Jezus, zitten ze daar te zagen over een hoofdletter. Nu kan ik er wel inkomen dat ze er niet uitgeraken .
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wel spannend hoor, er wordt nu toch wel geschiedenis geschreven!

Leuk om dat mee te maken....

Commentaar

Spannend! Ik wist niet dat het live te volgen is.
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik hoorde net dat Pluto geen planeet (nos journaal)meer is.
                    Ik vind het het vaag allemaal......
                    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Damn! Nog maar 8 planeten...
                      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ze hebben jammer genoeg nog geen naam voor de groep. Ze hadden geen meerderheid. Nog even wachten dus.

Commentaar

Ik ben hier wel gelukkig mee. Beter dan al die andere asteroiden en KBO toelaten tot de planeten familie. De veranderingen blijven nu minimaal.

Ze hebben jammer genoeg nog geen naam voor de groep. Ze hadden geen meerderheid. Nog even wachten dus.
                          Waar heb je dat vandaan? Ik kan nog niets daarover vinden op de IAU website.

Commentaar

Live gezien, ze hadden geen meerderheid voor de nieuwe naam. Dus moet de IAU een team samenstellen om een naam te kiezen. En dat kon de IAU zelf doen, zonder stemming, maar ging nog een tijdje duren.

Commentaar

Voelt toch een beetje als geschiedenis.. alles van vr vanmiddag was met 9 planeten.

Weet je nog, dat Copernicus Weekend, weet je nog? Toen hadden we nog 9 planeten!

Nee maar vind dit echt het beste besluit. Historisch gezien blijft Pluto natuurlijk een beetje een planeetje (Vondel), maar ik had het niet anders kunnen bedenken dan dit.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X