Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Drie nieuwe planeten in zonnestelsel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Drie nieuwe planeten in zonnestelsel

Het zonnestelsel moet worden uitgebreid van negen naar twaalf planeten.

Conferentie
    Dat hebben vooraanstaande astronomen voorgesteld op een grote conferentie in de Tsjechische hoofdstad Praag. In de stad zijn bijna 2500 astronomen uit 75 landen aanwezig. In het voorstel staat dat voortaan Pluto's maan Charon, het object Xena, ook wel bekend als 2003 UB313, en de astroïde Ceres ook planeten genoemd moeten worden.

Definitie
    De astronomen stellen dat de definitie van een planeet moet zijn: hij is rond, hij draait om de zon en hij is minimaal 800 kilometer in diameter. Dat betekent dat hemellichamen die vroeger astroïde of een maan werden genoemd, nu planeet kunnen worden.

Niet tevreden
    Aan het voorstel is twee jaar gewerkt, maar op de conferentie is niet iedereen tevreden. Volgens sommige astronomen is Pluto zelf niet eens een planeet, laat staan zijn maan Charon.

bron: RTL nieuws
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Ja, dat zag ik in het nieuws vanmorgen. Maar het klinkt allemaal net alsof de beslissing al is genomen, maar die moeten ze nog nemen! Dit is slechts één van de voorstellen.

Commentaar

Re: Drie nieuwe planeten in zonnestelsel

Definitie
      De astronomen stellen dat de definitie van een planeet moet zijn: hij is rond, hij draait om de zon en hij is minimaal 800 kilometer in diameter. Dat betekent dat hemellichamen die vroeger astroïde of een maan werden genoemd, nu planeet kunnen worden.
      Nou, die definitie zal het wel niet halen denk ik. Dat Charon, die om Pluto draait een planeet genoemd zou worden is nog tot daar aan toe, maar alle manen die groter zijn dan 800 km (en dat zijn er nogal wat) zouden opeens planeten worden, inclusief onze eigen maan!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik ben het ook niet zo eens met dat voorstel. Maar ja. Afwachten maar.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik zou het heel vreemd vinden als dit voorstel het zou halen. Maar dat komt ook vooral omdat je opgegroeid bent met het feit dat er 9 planeten zijn. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat deze definitie het gaat halen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Nou, die definitie zal het wel niet halen denk ik. Dat Charon, die om Pluto draait een planeet genoemd zou worden is nog tot daar aan toe, maar alle manen die groter zijn dan 800 km (en dat zijn er nogal wat) zouden opeens planeten worden, inclusief onze eigen maan!
            nee dus... hemellichamen draaien niet om `elkaar` heen, maar om elkaars gemeenschappelijke zwaartepunt. Bij de aarde en de maan licht dit DIEP onder de korst van de aarde.. Bij pluto en charon ligt dit ergens in de ruimte..
            Sigmoid: f(x) = 1 / (1+(e^-x)) [A nice and gentle slope]

Commentaar

Kan deze discussie samengevoegd worden met die andere over hetzelfde onderwerp aub?
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Je bent toch mod, damatrix?!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Precies dat zou absurd zijn.. Ik ben alhoewel van mening dat alle hemellichamen die in een baan rond de zon draaien en een zwaartekracht hebben die groot genoeg is om hem bolvormig te maken een planeet is mits de baan elliptisch is..

Twijfels heb ik alleen of 2003 EL61 nu dan een planeet genoemt dient te worden.
                  "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                    Je bent toch mod, damatrix?!
                    O ja! Das waar! Haha, vergeten. Ik maak bijna nooit gebruik van mijn mod-privileges, doordat ik op de frontpage veel actiever ben dan op het forum tegenwoordig.

Commentaar

Eh, Demels? Doe jij het ff, ik weet niet eens hoe het moet, 2 onderwerpen samenvoegen!

Commentaar

Ze zijn helaas niet samen te voegen, maar ik wil hier ook nog geen slotje opzetten.

Voor verdere discussie of Pluto een planeet of een ijsdwerg is, kijk bij dit topic:
                        http://www.astroforum.nl/viewtopic.p...er=asc&start=0

Commentaar

Hier nog een interessant artikel ter aanvulling op de post van ArieV:
                          http://www.nature.com/news/2006/0608...l/442724a.html

Commentaar

Allereerst ff off topic: Ik ben weer terug op het forum, ben tijd hier niet geweest, alleen actief bij het nieuwsgedeelte. Krijg je als je met de gedachten meer bij vakantie vieren bent maar ben dus weer terug van weggeweest. Ben vast niet gemist hier

On topic:

Ik trek de discussie over Pluto gelijk met het dierenrijk. In de biologie heeft de mensheid ook zon behoefte aan het in "hokjes plaatsen".

Ik neem aan dat iedereen het vogelbekdier wel kent. Wat is het voor een dier? Men zegt een zoogdier maar dat is onzin, het vrouwtje voedt haar jongen dan wel met melk maar deze jongen worden geboren uit eieren..en wie leggen eieren..precies! de vogels maar het is ook geen vogel.

Kortom het vogelbekdier is in geeneen ""hokje" te plaatsen. Hiermee is voor mij een paralel te trekken met Pluto. Zowel Pluto als het vogelbekdier zijn het slachtoffer van de mensenlijk "hokjes" drift. Ikzelf heb ook een tijd geroepen dat Pluto geen planeet is en misschien is het dat ook niet maar moet je daarvoor de term""dwergplaneet" in het leven roepen?..Als ik een vogelbekdier was begon ik spontaan met mn snavel te klapperen bij de naam dwergplaneet..Soms moet je zaken gewoon zo laten als ze zijn, of de benaming nu wetenschappelijk correct is of niet.

(sorry misschien beetje filosofische post van mij maar hoop dat mn boodschap duidelijk is)
                            -- Worm-Hole.be -- ;)

Commentaar

Je boodschap is duidelijk.

Toch is het wat de astronomen in Praag hebben besloten een goed besluit geweest, om het woord planeet een definitie te geven.

Helaas valt pluto buiten het kenmerk planeet..maar goed dat is niet anders, het zal wel de vertrouwenheid zijn, door zijn jarenlange bestaansrecht als planeet dat het nu moeilijk te behappen is.

Maar bekijk het aan de positieve kan, in het woord dwergplaneet zit ook planeet haha.
                              "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Werken...
                              X