Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pluto: planeet of ijsdwerg?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pluto: planeet of ijsdwerg?

Hoi allemaal. Op dit moment wordt in Praag door astronomen over de hele wereld gedebatteerd over de vraag wat nu eigenlijk een planeet is of niet.
    Met als inzet onze kleine planeet Pluto. Blijft Pluto een planeet? Of hebben we vanaf volgende week nog maar 8 planeten en een stel IJsdwergen.

De vraag is opgeroepen door de ontdekking van de nog grotere 'planeet' Xena. Misschien noemen we die volgende week wel de tiende planeet!

Volgende week zal de IAU een beslissing nemen!

Wat vinden jullie? Moet Pluto een planeet blijven of niet?
    0
    Pluto is een planeet
    0%
    0
    Pluto is een ijsdwerg
    0%
    0

Wat mij betreft is Pluto een planeet, net als een stuk of 50 objecten die de titel verdienen.
    Een dubbele status dus, planeet en ijsdwerg. Wat zullen ze anders doen moest er een "ijsdwerg" ontdekt worden die zo groot als mars of mercurius is.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ag, Pluto is al zo lang met 'planeet' aangesproken, ik zou het jammer vinden als het opeens een ijsdwerg zal gaan worden. En al zou het een ijsdwerg worden, ik denk dat iedereen toch nog steeds over een planeet praat.
      Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

Net wat Dercus zegt: Pluto wordt al zˇ lang als planeet aangesproken, voor hem mag wat mij betreft een uitzondering gemaakt worden, ookal komt de lat voor planeet hoger te liggen.

Commentaar

Ja, inderdaad. Als we Pluto nu pas zouden ontdekken zou ik zeggen dat we hem de status ijsdwerg moeten geven. En ik ben ook van mening dat dit soort objecten niet de status van planeet moeten krijgen, voor we het weten, moeten we niet 9, maar 100 planeten in ons zonnestelsel leren voor school.

Pluto staat al zo lang bekent als planeet, dat ik vind dat we deze gewoon planeet moeten blijven noemen, als uitzondering. (Anders kan ik straks nieuwe posters e.d. gaan kopen met 8 i.p.v. 9 planeten...)
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik vind dat Pluto gewoon ijsdwerg genoemd mag worden.

Voorbeeld, puur hypothetisch; Als men er na 14 jaar achterkomt dat je een meisje bent ipv een jongen. Dit wordt vastgesteld. Dan BEN je toch een meisje ook al wil je graag een jongen zijn...
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              Voorbeeld, puur hypothetisch; Als men er na 14 jaar achterkomt dat je een meisje bent ipv een jongen. Dit wordt vastgesteld. Dan BEN je toch een meisje ook al wil je graag een jongen zijn...
              Dat is dus dik verkeerd vergelijken. Sorry, moest ik ff zeggen. :P

Commentaar

Haha! Wat een vergelijking!

In principe heb je wel gelijk, en ook ik vind dat Pluto een ijsdwerg is, maar juist omdat het zo ingeburgerd is, vind ik dat Pluto zijn status mag houden bij wijze van uitzondering.

Commentaar

Hij mag zijn naam houden ja :P

Maar als Pluto een ijsdwerg wordt is Charon geen maan meer. . .
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hmmm... Jawel, alleen is het dan een maan van een ijsdwerg? Nou ja, dan maken we voor Charon ook een uitzondering...

Commentaar

Waarom zouden ijsdwergen geen manen mogen hebben? Ja, het zijn wel vaak duppelkuiperobjecten, maar ook astero´den hebben wel eens maantjes, dus waarom ijsdwergen niet?

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                        Ja, inderdaad. Als we Pluto nu pas zouden ontdekken zou ik zeggen dat we hem de status ijsdwerg moeten geven. En ik ben ook van mening dat dit soort objecten niet de status van planeet moeten krijgen, voor we het weten, moeten we niet 9, maar 100 planeten in ons zonnestelsel leren voor school.
                        Al in de 18de vermoedde men een planeet in de 'lege ruimte' tussen Jupiter en Mars. In 1801 ontdekte men een object dat men 'planeet' noemde: Ceres. In de volgende decennia kwamen Palas, Juno en Vesta. Al deze objecten werden 'planeet' genoemd, todat duidelijk werd dat ze tot een 'zwerm' behoorden. Vanaf dat moment werden ze asteroiden genoemd.

Bij Pluto en de Kuiper Gordel geldt wellicht hetzelfde.

Origineel geplaatst door Demelza
                        Pluto staat al zo lang bekent als planeet, dat ik vind dat we deze gewoon planeet moeten blijven noemen, als uitzondering. (Anders kan ik straks nieuwe posters e.d. gaan kopen met 8 i.p.v. 9 planeten...)
                        Vind ik niet bepaald een wetenschappelijk criterium...

Origineel geplaatst door Marijn
                        Waarom zouden ijsdwergen geen manen mogen hebben? Ja, het zijn wel vaak duppelkuiperobjecten, maar ook astero´den hebben wel eens maantjes, dus waarom ijsdwergen niet?
                        Helemaal mee eens

--------------------------------

Pluto behoord tot een zwerm, en heeft zoveel familieleden dat een speciale status als planeet voor Pluto steeds moeilijker wordt. Bovendien vind men meer en meer objecten die pluto qua grootte benaderen of zelfs overtreffen. Daarom kan Pluto geen planeet genoemd worden, of alle vergelijkbare objecten promoveren tot planeetdom. Dan heeft het zonnestelsel er ineens 20. Dus vandaar, noem Pluto en vergelijkbare objecten 'ijsdwergen' of voor mij part 'kuiper planeten', maar niet lid van de 8 Grote Planeten. IJsdwergen zijn Kleine Planeten (Minor Planets), net als asteroiden.
                        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ikzelf ben geneigd om Pluto een een nieuwe status te geven. Geen planeet meer, maar samen met de andere KBO's een nieuw noemer.

Laten we eerlijk zijn, het is maar een klein opdondertje onder de planetenfamilie! En het blijft een vreemde eend in de bijt. Dan kun je hem en de andere KBO's beter onder een nieuwe categorie indelen. Ik ben wat dat betreft niet zo nostalgisch.

Het alternatief, dat we zometeen opgescheept zitten met tientallen KBO's die groter zijn dan pluto en die we allemaal geen planeet noemen is veel verwarrender. We hebben nu de kans om de boel netjes opnieuw in te delen en over tien jaar weten we niet beter of er zijn maar acht planeten.

Het went wel....

Commentaar

Origineel geplaatst door DaMatrix
                            Vind ik niet bepaald een wetenschappelijk criterium...
                            Dat was ook maar flauwekul, maar dat had je vast wel begrepen.

Ik ben benieuwd wat er straks uit gaat komen, waar men de grens zal gaan leggen met wat nu wel en geen planeet is.

Commentaar

Nou,

De eerste versie van de definitie is binne, en als die aangenomen wordt hebben we binnenkort twaalf (!) planeten:

Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Ceres, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto, Charon en 'Xena' (die ongetwijfeld een nieuwe naam gaat krijgen.

Onder planeet wordt nu verstaan:

- Een object dat voldoende massa heeft om een bolvorm aan te nemen.
                              - Zelfstandig rond de zon draait en geen ster of satelliet is.
                              - een object is geen satelliet meer op het moment dat het barycentrum buiten de oppervlakken van beide hemelichamen licht, dus Charon is ook een planeet (een dubbelplaneet samen met Pluto)

Dit is onverwacht, en ik moet zeggen dat het wel even wennen wordt. Binnenkort zullen we inderdaad vele nieuwe planeten gaan kennen als de KBO's geregistreerd worden en een naam krijgen.

Ikzelf ben er niet gelukkig mee, ik had liever de 8 gehouden en Pluto gediskwalificeerd, maar ja, de defenitie is zo wel duidelijker en natuurlijker...

Commentaar

Werken...
                              X