Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afstand en Tijd. Kun je die 2 los van elkaar zien?!

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afstand en Tijd. Kun je die 2 los van elkaar zien?!

Er is een interessante discussie op gang in 1 van de nieuwsberichten op het forum, en ik ben toch wel benieuwd wat iedereen hiervan vindt...

Een tijdje geleden las ik ook al over dit onderwerp op een andere site, en ik ben me er een beetje in gaan inlezen, maar er is idd niet echt een uniforme maatstaf voor afstanden in het heelal. Er zijn meerdere maatstaven die aan elkaar gekoppeld worden, om vervolgens tot een schatting te komen van afstand in het heelal.

Nu reist licht met 300.000 km per seconden, dus als je nu op de maan een lampje opsteekt, dan zien wij dat een seconde later. We gaan er nu stilzwijgend van uit dat de snelheid van het licht overal in het heelal van toepassing is, maar wat nu als lichtsnelheid buiten ons melkwegsysteem een andere snelheid heeft? We hebben dat nog nooit kunnen meten.. Hierdoor kan het heelal dus VEEL groter, of juist VEEL kleiner zijn, als wij nu aannemen.

Is er al een dergelijke theorie? ik kan op internet zo snel niet iets dergelijks vinden, dus als iemand wat weet...
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Nou, de kosmologie gaat er ten eerste van uit dat de natuurwetten in dat deel van het heelal met dezelfde eigenschappen ook allemaal gelijk zijn. Als dat niet zo is, en de lichtsnelheid bv. op Andromeda 10% sneller is, dan kan heel de kosmologie in de prullenbak. Als de eigenschappen op een paar miljoen lichtjaar anders zijn dan hier, dan kunnen we voortaan niets zinnigs meer zeggen over het heelal. Want we zullen nooit weten hoe de wetten om de hoek zijn.

Het is wel mogelijk dat er plaatsen zijn met andere natuurwetten. Andere universa bij voorbeeld, of delen van ons eigen universum met een andere vacuumstaat of kwantumconfiguratie. Ook zouden de constanten in het verre verleden anders geweest kunnen zijn. Maar in het hier en nu, in het heelal om ons heen, daar zullen de wetten hetzelfde zijn als hier. Dat is althans 1 van de pijlers van de gehele sterrenkunde.
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Nou ik bedoel eigenlijk niet perse dat de lichtsnelheid op bv Andromeda sneller of langzamer zou zijn, maar meer binnen de ruimte tussen de 2 stelsels. Dat licht wellicht sneller of langzamer is in die " tussenruimte".

Ik zeg niet dat dit per definitie zo is, maar het is meer om aan te geven dat er nog vanalles mogelijk is wat afstand en tijd betreft..

Commentaar

Een leuke gedachte! Maar tot zover zijn alle waarnemingen consistent met een constante lichtsnelheid, onafhankelijk van de plaats in het universum. Een model dat een met de plaats varierende lichtsnelheid toestaat voegt een hoop complexiteit aan de natuurkundige modellen toe, en verklaart denk ik niets meer dan de huidige modellen.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik ben het geheel met Brinx eens. Momenteel zou dit echt tegen de metingen (en het gezonde verstand) ingaan. Als de waarnemingen nu anders geweest waren, dan zou ik er nog kunnen inkomen en je theorie niet meteen aan de kant schuiven. Doe ik nu ook niet, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het zo zou zijn.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Als het heelal uitzet betekent dit dan dat de tijd ook uitzet? Als ruimtetijd een enkele maatstaf is dan zou je kunnen denken dat de maatstaf waarmee je meet kan krimpen of uitzetten?
            Is dat een mogelijke conclusie?
            Mors et Vita

Commentaar

Ja dat klopt. Veranderingen van constanten kunnen voor ons onzichtbaar zijn, als de maatstaaf mee veranderd. Hierdoor zijn de constanten voor ons gelijk, maar voor een 'buiten-dimensionale' waarnemer veranderd de boel wel. Alleen veranderd voor ons het referentiepunt mee.

'Tijd' dijt ook uit, maar niet als afzonderlijke grootheid. Er is maar 1 ruimtetijd, en dat veranderd als geheel. Tijd zoals wij dat ervaren zit daar niet bij, dat is immers slechts relatief en afhankelijk van je 'point of view'.
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Met andere woorden de formule is correct omdat het geheel evenredig blijft maar de boel wijzigt dus wel?
                Mors et Vita

Commentaar

Nou ja, dat is het 'm nou juist: daar valt niets over te zeggen. Als we het niet kunnen meten kunnen we daar geen uitspraak over doen!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

ruimtetijd

Als het zo is dat "tijd" door iedereen anders wordt ervaren, en afhankelijk is van je point of view, dan zal de afstand, en dus ook de leeftijd van vergelegen sterrenstelsels in twijfel getrokken moeten worden.

Wij meten immers een afstand op basis van de snelheid van het licht. We meten dus feitelijk op basis van "tijd"..

Maar als "ruimtetijd" nu een andere maatstaf heeft als "onze" tijd, dan kan het toch zijn dat het heelal een andere leeftijd heeft als wat wij nu aannemen, of ga ik er dan iets te diep op in..

Commentaar

Dat is natuurlijk het dilemma. Ofwel is de ruimtetijd een constante en de lichtsnelheid ook ofwel is er een van twee constant ofwel geen van beiden maar is wel bijvoorbeeld een bepaalde verhouding constant.

Ik probeer te verduidelijken:
                      indien ruimtetijd en snelheid functie van elkaar zijn kunnen er zich verschillende mogelijkheden voordoen.

1. Beiden zijn constant
                      2. Indien de lichtsnelheid verandert, verandert de ruimtetijd in evenredige wijze (op welke wijze laat ik in het midden!)
                      3. Een van de twee is constant maar de andere niet, of omgekeerd (maar dit kan in feite zelfs wisselen)
                      4. ......
                      Mors et Vita

Commentaar

Door het Bose Einstein condensaat, slaagde een onderzoeksgroep er in 1999 in om licht te vertragen, zelfs om het volledig stil te laten staan. De tijdsduur dat het licht stil stond duurde slechts één milliseconde, maar het bewijst wel dat we wat lichtjaren betreft flink op de verkeerde weg kunnen zitten, of zie ik dat verkeerd?

Commentaar

Origineel geplaatst door gijsraaf
                          Door het Bose Einstein condensaat, slaagde een onderzoeksgroep er in 1999 in om licht te vertragen, zelfs om het volledig stil te laten staan. De tijdsduur dat het licht stil stond duurde slechts één milliseconde, maar het bewijst wel dat we wat lichtjaren betreft flink op de verkeerde weg kunnen zitten, of zie ik dat verkeerd?
                          Voor nu meng ik mij nog even niet in deze discussie, maar zou graag wel
                          aan Gijs vragen of hij een linkje heeft naar de door hem genoemde
                          onderzoeksgroep die erin geslaagd zou zijn licht te vertragen..

Gijs?

Groetjes,

Bandit
                          Achromatologisch

Commentaar

Ja, dat wilde ik nou net vragen. Ik meen me te herinneren dat ik het ergens gelezen heb een tijd geleden, maar waar en wanneer...
                            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Het experiment waarin licht vertraagd werd wordt erg vaak nogal scheef uitgelegd. Fotonen zijn niet afgeremd in dat experiment. Wat er wel is gedaan is dat het emissie/absorptie tempo van fotonen binnen het BEC omlaag is gehaald. De fotonen schieten nog net zo snel van atoom naar atoom, maar zodra een atoom geexciteerd wordt door een foton blijft het wat langer in die aangeslagen toestand voordat het weer een foton uitzendt. Dit heeft als macroscopisch effect dat het licht zo langzaam als dikke stroop door het BEC lijkt te gaan. Maar het houdt niet in dat de vacuumsnelheid van het licht gewijzigd kan worden!

[edit]: Kijk ook op: http://www.physlink.com/education/askexperts/ae509.cfm en
                              http://curious.astro.cornell.edu/questi ... number=554

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                              X