Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Natuurconstanten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Natuurconstanten

Is de gulden snede een natuurconstante? Kan het getal Pi veel natuurwetten verduidelijken?
    Ik stel de vraag omdat op dit ogenblik de natuurconstanten onder vuur liggen. Als er iets is in de natuur dan lijkt het wel het getal Pi of de gulden snede te zijn. Kan het niet zijn dat alle wetten deze verhouding hebben of nastreven? Bijvoorbeeld bij de overgang energie naar energie, van materie naar energie en omgekeerd en zovoort?

Wij denkt mee?
    Mors et Vita

Jij bedoelt dat getallen als bijv. Pi een onderliggende, fundamentele waarde vertegenwoordigen? Een 'message of God' in het getal Pi. Daar wordt in science fiction verhalen nog al eens gebruik van gemaakt. Maar of het ook echt zo is?

Pi is immers gewoon het gevolg van een waarde die cirkels vormen en is derhalve het gevolg van 2dimensionale topografie. Het gevolg van realiteit dus, niet een oorzaak ervan.

Al moet gezegd worden dat Pi als 2dimensionele waarde in een holografisch universum welicht toch een onderliggende 'invloed' heeft op onze realiteit. Wie zal het zeggen?
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik bedoel dat onderzoek misschien kan uitwijzen dat de verhouding die wordt voorgesteld door het getal Pi en die ook wel eens de gulden snede wordt genoemd, misschien meer terug te vinden is en dan algemeen aangenomen. Ook misschien in dubbele 'verhoudingen'. (kwadraten enzovoort) Men vermoed reeds dat deze verhouding terug te vinden is in bepaalde systemen zoals sterrenstelsels en planeten. Misschien vindt ge die verhouding ook terug in andere natuurwetten. Of dit 'a message of God' is, laat ik aan de bevoegden over. Feit is dat als die verhouding een rol speelt om het evenwicht te bewaren (of te verliezen) dit voor ons een uitnodiging is om hierover na te denken.
      Mors et Vita

Commentaar

Origineel geplaatst door socrates
        Ik bedoel dat onderzoek misschien kan uitwijzen dat de verhouding die wordt voorgesteld door het getal Pi en die ook wel eens de gulden snede wordt genoemd, misschien meer terug te vinden is en dan algemeen aangenomen.
        Let op: de gulden snede heeft op zich niet met Pi te maken. De gulden snede komt vaak terug als er sprake is van zelfgelijkvormigheid of fractals, en zelfgelijkvormigheid op verschillende schalen kom je al snel tegen in de natuur, net als de reeks van Fibonacci en de logaritmische spiraal. Zulke reeksen, verhoudingen en wiskundige krommen duiden volgens mij op de aanwezigheid van een eenvoudig groeimechanisme (bijvoorbeeld: de snelheid waarmee iets groeit kan in proportie staan tot de reeds aanwezige hoeveelheid --> logaritmische spiraal), net als dat de gulden snede vanzelf voorkomt wanneer je een rechthoek beschouwt waarvan de lange zijde de korte zijde vormt van een grotere rechthoek met dezelfde vorm. Leuk dat dit soort wiskundige principes zo duidelijk naar voren kunnen komen vanwege de manier waarop een fysisch systeem zich gedraagt!

Ik zou Pi of de gulden snede niet zozeer natuurconstanten noemen, eigenlijk: bij natuurconstante denk ik meer aan de lichtsnelheid of de constante van Planck. Het feit dat bijvoorbeeld Pi vaak voorkomt in natuurkundige formules heeft veel te maken met het gebruiken van vlakke (Euclidische) geometrie: in de praktijk eigenlijk altijd een benadering van de werkelijke situatie.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

OK misschien leg ik het verkeerd uit. Wat ik bedoel is dat wat jullie fractals en dergelijke noemen, misschien ingebed ligt in andere zaken. Voor het gemak neem ik alles misschien ten onrechte onder dezelfde noemer, hetgeen natuurlijk verkeerd is.
          Mors et Vita

Commentaar

Ik denk dat een verklaring zou kunnen zijn dat in de wiskunde zulke getallen en verhoudingen ontstaan als resultaat van een eenvoudige relatie, of een ideaal systeem waarin geen storende invloeden aanwezig zijn. Die getallen en verhoudingen zijn volgens mij onafhankelijk van hoe de geometrie van de ruimte is: in welk heelal je ook zit, je zou volgens mij altijd dezelfde waarde voor bijvoorbeeld Pi vinden. Dit omdat Pi berekend wordt binnen een abstract kader, en niet bijvoorbeeld slechts door het op te meten bij een wiel dat daadwerkelijk gebouwd is.

In de natuur komen zulke systemen ook voor in fysieke vorm, maar zijn daarbinnen onderhevig aan allerlei storende invloeden. Denk aan de baan van een maantje rond een planeet: niet perfect cirkelvormig, en zelfs niet perfect ellipsvormig. Stralingsdruk, getijdendissipatie, storende invloeden van andere lichamen die zwaartekracht uitoefenen... de eenvoudige relaties die te vangen zijn in enkele eenvoudige formules worden altijd een beetje 'vervuild' door externe invloeden. In de wiskunde hoeft dat niet.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dat is net wat ik bedoel. In feite streeft alles naar die perfectie maar die beÔnvloeding verstoort deze natuurlijk. Het systeem probeert echter om bij te sturen. Totdat het niet meer lukt en er een nieuw 'kader' wordt gemaaktn echter opnieuw volgens dezelfde principes. Het moment wordt het nieuw kader met opnieuw hetzelfde principe wordt dan de 'faseovergang'.
              Mors et Vita

Commentaar

Werken...
              X