Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Op Mars kan niemand je horen schreeuwen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

University Park PA (SPX) Jul 10, 2006

Het zou wel eens vrij moeilijk kunnen zijn om een gesprek te voeren op Mars, zeggen Amanda Hanford en Lyle Lang die studeren op de afdeling ruimtevaarttechniek van "Penn State University".
    "Het geluid reist niet erg ver op Mars," verteld Hanford, wiens werk in het onderzoek gedetailleerd beschreven is.

Hanford en lang hebben goed rekening gehouden met de Martiaanse atmosferische samenstelling, evenals met de lagere atmosferische druk en de verschillen in temperatuur op Mars.

"In het bestuderen van geluid op Mars, zijn de fysieke eigenschappen van geluid het zelfde," zegt Hanford. Daar aan moet toegevoegd worden dat de Aarde en Mars ook sommige fysieke gelijkenissen delen. Het simulatie voorspelde geluid op Mars heeft een lagere hoogte en een zeer korte afstand.

Zij vertelt ons ook dat een lagere hoogte van een geluid het resultaat van de verschillen in de snelheid van geluid is. Dit komt door de atmosferische eigenschappen van de rode planeet - meestal kooldioxide, met kleine percentages van stikstof en argon? met sporen van waterdamp en zuurstof.

"Wanneer je bijvoorbeeld in een heliumballon ademt en spreekt, zul je merken dat je stem heel hoog klinkt," verklaarde Hanford. "Veronderstellend dat je kooldioxide (wat zeer giftig is) kon inademen, dan zou je stem heel laag zijn."

De afstand die geluid kan afleggen wordt ook heel erg benvloed door de Martiaanse atmosfeer.

De "lagere druk op mars, wekt de indruk dat geluid niet zo ver reist," zegt ze. Volgens het onderzoek, kan een schreeuw van een willekeurig persoon ongeveer 1 kilometer (0,6 mijl) reizen, alvorens het volledig wordt geabsorbeerd door de atmosfeer. Voor Mars, zou het geluid van die zelfde schreeuw in het gunstigste geval slechts 16 yards (30 meter ?)afleggen.

Hanford heeft onlangs nog een te downloaden filmpje gemaakt van een door dsmc-Gesimuleerde geluidsgolf. In dat filmpje is te zien hoe geluid zich verspreidt in de Martiaanse atmosfeer en de mate waarin geluid afneemt totdat het uiteindelijk opgenomen wordt door de atmosfeer.
    De laatste poging om geluid op Mars te registreren maakte deel uit van de Mars Polar Lander van NASA, welke in Januari 1999 werd gelanceerd. De sonde omvatte een miniatuurmicrofoon om geluiden op het oppervlakte te registreren. De communicatie met lander werd verloren nadat het op 3 Dec 1999 de Martiaanse atmosfeer inging....

Bron: http://www.marsdaily.com/reports/On_Mar ... m_999.html
    0
    Waar
    0%
    0
    Onwaar (verklaar je nader..)
    0%
    0
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Hmm volgens mij heeft dit al eens op de site gestaan. Zo niet, dan staat dit morgen op de frontpage!
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Klopt, ik heb dit nieuws geplaatst op 16 juni: Luidruchtige buren? Verban ze naar Mars!klikkie
      The only thing to fear is fear itself (M.L. King)

Commentaar

En BTW: Koolstofdioxide is helemaal niet giftig: een deelje van onze atmosfeer (ongeveer 0,04%) bestaat uit CO2, en de prik in jouw limonade en cola is ook CO2-gas. Wij ademen zelf ook CO2 uit!!
        De giftige stof die bv. door slechte verluchting soms voor slachtoffers zorgt is koolstofmonoxide (CO). Dat neemt niet weg dat CO2 in zeer hoge concentraties onze ademhaling kan bemoeilijken omdat er verhoudingsgewijs te weinig zuurstof overblijft.

Commentaar

GEEN doodse stilte: er rijdt immers een rovertje rond ...

Commentaar

Nope, ik heb ook voor 'geen doodse stilte' gestemt. Het geluid zal zeker heel anders zijn dan wij hier gewent zijn op aarde, maar je zult elkaar wel degelijk verstaan denk ik. Je zal misschien wel wat harder moeten praten.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ow ok.. oud nieuws dus...
              Ik heb dat bericht gemist, omdat ik toen dronken op de oranje camping in duitsland rond holde..
              De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Moet ook kunnen @ gijsraaf :P.

Maar zolang er een medium is, de Marstiaanse atmosfeer in dit geval, zal er communicatie mogelijk zijn. De vraag is alleen hoe. Zender, medium, ontvanger. Zender en ontvanger zijn aanwezig, twee mensen, en het medium is nogmaals de atmosfeer.

Commentaar

Trillingen, golven of het nu geluid is of iets anders dat is heel belangrijk . Als het door iets wordt geabsorbeerd is dit vreselijk interessant. Dit betekent dat ofwel
                  1) het geluid weliswaar op Mars voor ons minder hoorbaar is maar dat er misschien andere mogelijkheden zijn om geluid te laten doorstromen (frequenties)
                  2) er inderdaad geen of minder geluid is en wij hiermee ons voordeel kunnen doen bij andere toepassingen (geluidswerendeconstructies, enz.
                  Als het niet alleen over geluid gaat maar over elke golfbeweging dan wordt het pas interessant!
                  Mors et Vita

Commentaar

Ik denk wel dat er geluid is op mars, zei het niet hard. Doch met "Op Mars kan niemand je horen schreeuwen" ben ik het dus helemaal niet eens. Het geluid reist dan wel niet ver, maar dat betekend niet dat er gn geluid is.

Dus een chte doodse stilte op Mars? Nee, dat denk ik niet.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                    X