Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen voorbeelden

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geen voorbeelden

Ik zat me laatst af te vragen. Stel, we zouden geen Saturnus in ons zonnestelsel hebben. Voor de makkelijkheid hebben de overige gasplaneten geen ringen.

Zouden we ons dan een planeet voor kunnen stellen met ringen, of zou dat door de wetenschap de grond in worden geboord als iets futuristisch.

Ik ben zelf van mening dat de mensheid voorbeelden nodig heeft om het daadwerkelijk te geloven. We geloven niet in wormgaten, omdat we ze niet zien. We geloven wel in zwarte gaten, omdat we ze - technisch gesproken - wel zien.

Stel, we zouden geen planeet kennen met ringen. Zouden we dan kunnen geloven in de theorie dat er planeten bestaan met ringen eromheen of zou dat een 'wormgatachtig' idee zijn?[/u]

Hmm dat is wel een goede Tim! Maar dan zouden we ook geen Uranus, Neptunus of Jupiter moeten hebben! Blijkbaar zijn ringen een veel voorkomend verschijnsel, maar als we bv. slechts aardse planeten hadden gekent dan weet ik niet of we ons ringen voor hadden kunnen stellen. Bizar eigenlijk, als je erover nadenk....wat voor algemene, maar voor ons bizarre, eigenschappen zullen exoplaneten allemaal niet hebben?
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Hmm dat is wel een goede Tim! Maar dan zouden we ook geen Uranus, Neptunus of Jupiter moeten hebben!
      Ja, dat bedoel ik. Helemaal geen ringen, zoals ik in het bovenstaande bericht al zei: "Voor de makkelijkheid hebben de overige gasplaneten geen ringen."

Maar precies, er staat ons veel te wachten. We kijken naar andere zonnestelsels met onze visie, maar wat als ze nu heel anders blijken te zijn.

Ik zou me enorm verbazen als ik met een ruimteschip aankwam bij een exoplaneet met ringen, terwijl ik dat nooit voor mogelijk had gehouden dat dat zou kunnen.

Commentaar

Toch zijn ringen bij planeten verwant aan accretieschijven van zwarte gaten en sterren, en aan stofschijven rondom sterren en bruine dwergen. Aan de hand daarvan zouden we het bestaan van ringen rond planeten misschien wel voor mogelijk hebben gehouden. De processen achter het ontstaan van ringen zouden immers gewoon bekend zijn, ook al zouden we geen voorbeelden in onze omgeving kennen.

Commentaar

Wast je dus in feite zegt is dat het heelal ons enorm zal kunnen verrassen met een diversieteit aan werelden? Net zoals we een Saturnus nooit vantevoren zouden kunnen "bedenken" zonder een voorbeeld in ons eigen zonnestelsel te hebben.

Ik denk inderdaad dat we daar niet op gekomen zouden zijn, en dat het beeld van de eerste extrasolaire planeet met ringen ons behoorlijk zou hebben verrast. 10 jaar gelden, nog voor we de eerste extrasolaire planeten hadden ondekt, was het een verrassing te zien dat er planeten als jupiter bestonden die vlakbij hun ster geroosterd werden. Die verrassing was puur omdat we zoiets niet in ons eigen zonnestelsel verwachten!

Dus ja, wat zou er allemaal nog wel niet te ontdekken zijn? Zouden we niet iets kunnen bedenken? Iets mafs waarvan we het bestaan nu nog niet kunnen bevroeden maar wat wel kan bestaan?

Iemand een ideetje? Leuk voor een science fiction verhaal!

Arnaud

Commentaar

ha leuk... science fiction. Maar je moet toegeven dat er in veel science fiction films dingen zitten die eerst als maf gezien worden, maar die jaren later als gewoon worden ervaren.

In Star Trek Voyager, komt er geloof ik ook een leefbare planeet voor met ringen... maar ik kan me vergissen.

Ik vind het wel een romantisch idee hoor om 's avonds met m'n vriendin te kijken naar dit fenomeen. Als er bijvoorbeeld poollicht zou zijn o.i.d...

Kun je nagaan... pas 10 jaar geleden...... We zullen ons de komende 10 jaar nog zat verbazen denk ik.. Met dit tempo..
            De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Wat te denken van objecten die nu worden waargenomen als een overschot aan infrarode straling, maar zonder bron in zichtbaar licht?

[niburu-modus]

Misschien is dat wel het resultaat van de constructiewerkzaamheden van een intelligent ras, waarbij de ster in het rode reus stadium dreigde te geraken (en als gevolg de thuisplaneet zou opslokken). Als zij een kubus zouden bouwen, helemaal om de ster heen op veilige afstand van de furie van de rode reus? De 'binnenkant' van de kubus (of eerder een sfeer) zou geschikt gemaakt kunnen worden voor bewoning, via kunstmatige zwaartekracht e.d..

Dit bouwwerk zou groter en kleiner gemaakt kunnen worden, naar gelang de moederster groter en kleiner wordt door de stuipen van een stervende ster. Een dergelijk object zouden wij op zich niet voor kunnen stellen, maar wel kunnen bestaan. Wat immers als ontwikkelde beschavingen dingen op astronomische schaal kunnen bouwen?

Het object zal het zichtbare licht van de moederster verhullen, maar wel indirect krachtig stralen in infrarood.

[/niburu-modus]

Sorry voor dit zweverige gezwets, maar ik bedacht dit ineens en vond het wel intrigerend...

Commentaar

Olaf, je gaf daar een beschrijving van een 'Dyson sphere'.

Komt veel voor in SF-literatuur, en ook in star trek geloof ik. Waarschijnlijk wist je dat al...
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Probleem is dat we denken als een mens, en dus ook alles als een mens zien. En dat zou wel eens het grote probleem kunnen zijn Uh....denk daar maar eens over na.
                  Carpe Diem

Commentaar

Ja! Een dyson-sfeer ja! Ik kon ff niet op de naam komen. Maar zitten die in Star Trek?? Dat geloof ik niet hoor. Ik weet niet waar ik ze vandaan heb, volgens mij van Orions Arm (een online worldbuilding project). Maar zou je je plaatje wat kleiner willen maken, de opmaak wordt nu zo breed

Commentaar

Ik kwam op die gedachte door dit plaatje:

Maar ik vermoed nu dat het 'fan art' is.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hmm ben eens aan het zoeken geweest, maar Dyson Spheres komen inderdaad in Star Trek voor, al is er slechts ťťn bekend aan de Federation:

http://memory-alpha.org/en/wiki/Dyson_sphere

Commentaar

Ik vind dit een zeer intrigerende vraag Tim, erg leuk om over na te denken.

En als ik er over nadenk dan verplaatst ik het onderwerp al snel naar andere hobby's. Een tekenaar, hoe fantasierijk ook, behoudt in zijn tekening van buitenaardse wezens altijd een gelijkenis met aardse dieren of misschien planten. Vliegtuigen zijn gebaseerd op vogels, en onderzeeŽrs op vissen. Wetenschappers 'jatten' dus als het ware ook van hetgeen wat al bestaat.

Vraag is of dit gebrek is aan menselijke fantasie, wat ik een beetje een gewaagde opmerking vind als je ziet wat er aan onze hersens kan ontspruiten. Ik zou het eerder op een stukje logica maar ook op een heleboel realiteit en kennis gooien.

Probeer het zelf eens, bedenk je eens een wereld in die anders is dan het onze. Een planeet met een gat erin bijvoorbeeld, of een planeet die volledig omringt wordt door asteroÔden als een volledige bol, en niet in banen. Onze kennis, en niet directe voorbeelden, zeggen dat het niet kan of wel kan. Oude tekeningen van het Universum tonen dit aan. Middeleeuwse fantasten bedachten bijvoorbeeld dat de sterren aan de binnenkant van een bol geplakt waren, en dat er achter deze wand nog een wereld lag. Door onze kennis zou iemand dit nu niet meer durfen roepen, maar vroeger had iedereen zo zijn ideeŽn, van simpel tot idioot ingewikkeld.

Het is dus een beetje een hoepel effect misschien. Door voorbeelden bouw je kennis op, door de kennis bedenk je nieuwe dingen, die als voorbeeld kunnen dienen voor weer nieuwe dingen, voorbeelden en kennis. Kijk eens naar de wetenschap, hoeveel natuurkundige fenomenen zijn er al voorspeld op basis van kennis, terwijl het daadwerkelijke fenomeen nog nooit waargenomen was. Zwarte gaten anyone?

Najah, ik kan er nog wel even op voortborduren, en mijn mening zal op den duur misschien veranderen, maar ik spuw maar even wat gedachten eruit. Had zelf niet eens kunnen bedenken welk antwoord uit mijn post zou komen toen ik begon.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het klopt inderdaad dat we alles terugketsen daar bestaande voorbeelden, zoals die onderzeeŽr en het vliegtuig. Maar ergens moet je beginnen met zoeken. Met een voorbeeld in de hand is het natuurlijk een stuk gemakkelijker.
                            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Even helemaal terug naar je begin stelling. IK ben van mening dat er geen fantasie bestaat. D.w.z. alles wat je je kunt voorstelen is in werkelijkheid ook mogel;ijk. Het is slechts een kwestie van tijd todat de nogelijkgeid ontdekt en toegepast wordt>
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
                              X