Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schaalmodellen. De afmeting van planeten en sterren

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schaalmodellen. De afmeting van planeten en sterren

Dit kwam ik net op internet tegen. Leuk om de schaalverhoudingen te vergelijken

De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Zijn de afmetingen van bijvoorbeeld betelgeuse 100% zeker?

Als dat zo is, dan is de afmeting van de aarde echt TOTAAL verwaarloosbaar... een korreltje zand vergeleken met betelgeuse...
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Cool.....dit geeft echt een beeld weer van hoe het er uit ziet.

ALs je dat aan mensen kan laten zien, gaan ze dan weten wat wij eigelijk voorstellen ten opzichte van de zon bv.

Commentaar

Leuk! Ook om aan mensen te kunnen laten zien die echt helemaal niets van sterren afweten enzo...
        SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
        Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Leuke vergelijking! Inderdaad erg indrukwekkend om te zien wat voor belachelijke verhoudingen de groottes van die objecten hebben.

Even zeiken: alleen jammer dat er telkens dezelfde texture gebruikt is voor alle sterren... alleen de kleuren zijn een beetje veranderd.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wauw! Hiermee krijg je echt inzicht in die verhoudingen. Dat Pluto t.o.v. Mercurius toch nog zo groot was, had ik niet geweten.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Cool !

Iemand heeft een ray-tracer 'misbruikt'? Ik ben wel nieuwsgierig naar de url. Een goed sun-texture kan ik nog wel gebruiken, ten tweede lijkt het mij wel aardig om eens zelf te renderen, de laatste is wat noisy.

De vergelijking is prachtig, geeft duidelijk onze invloed op de kosmos weer ... we zijn een stofje.
              Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Origineel geplaatst door gijsraaf

Als dat zo is, dan is de afmeting van de aarde echt TOTAAL verwaarloosbaar... een korreltje zand vergeleken met betelgeuse...
                Ja zeker! Sterker nog, Betelgeuze behoort tot een select groepje van 12 sterren waarvan de schijf in telescopen volledig opgelost kan worden, als er 1 ster is waarvan de grootte vast staat dan is Betelgeuze het wel! Als de ster op de plaats van de zon geplaatst zou worden dan komt de ster helemaal tot aan de asteroidengordel en wordt Mars opgeslokt.

De massa van Betelgeuze is niet eens zo enorm groot (15x zon, dat is nog gigantisch maar er zijn veel massievere sterren) maar de ster is in een vergevorderd stadium van zijn leven: de zogenaamde rode superreus. Er zijn niet veel sterren groter dan Betelgeuze en de ster kan ieder moment als supernova ontploffen, waarbij een neutronenster + planetaire nevel gevormd zal worden. Over een paar duizend jaar zal op de plaats van de voormalige ster een prachtig Messier object staan.
                This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Nu we het toch over vergelijkingen hebben. In de prachtige afbeeldingen van Gijs lijkt Pluto bijna even groot als Mercurius, maar ik meen toch dat Pluto in verhouding wat kleiner moet zijn. De volgende afbeelding geeft de verhouding tussen Pluto en andere groteTrans-Neptuniaanse Objecten weer:

En hier een vergelijking tussen de manen in het zonnestelsel, om de zonnestelsel-vergelijking af te ronden:

Commentaar

dan kloppen de verhoudingen niet olaf. Als jij zegt dat betelgeuze 15x zo groot als de zon is. De zon is nl maar een pixel op die afbeeldin :S
                    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Ik zeg niet 15x zo groot, ik zeg 15x zo zwaar. Dat is heel wat anders. Betelgeuze is honderden of misschien wel duizenden keren groter dan de zon. "Groot" en "Massief" zijn twee heel verschillende dingen! Hieruit kun je dus afleiden dat de gasdichtheid in Betelgeuze veel lager is dan bij de zon.

Commentaar

Heel goed inzicht! Thanks

Origineel geplaatst door gijsraaf

Het wel bekende plaatje, bedenkt dan nog eens dat onze zon ertussenin past. Onze omtrekbaan.
                        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Oftewel, Betelgeuze is bijna zo groot als de omloopbaan van Jupiter. Ongelooflijk, pfff...

Commentaar

Wat supergaaf om de verhoudingen te bekijken! Leuk om te zien zo! Maar jullie wisten toch al wel dat de aarde verwaarloosbaar is in het heelal? :P

Maar om het zo te zien, word je er wel ineens mee geconfronteerd.

Ik schrik trouwens van het feit dat Betelgeuze zo'n lage gasdichtheid heeft.

Commentaar

Ach, zo'n lage dichtheid krijgt de zon ook als ze straks een rode reus wordt. Ze wordt dan immers veel groter, maar bestaat uit net zo veel materiaal (of eigenlijk minder materiaal dan eerst, door sterrenwind en energieproductie).

Commentaar

Werken...
                              X