Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HOT NEWS: ruimte en tijd fluctuaties kunnen gemeten worden!

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HOT NEWS: ruimte en tijd fluctuaties kunnen gemeten worden!

Astronomen binden de strijd aan met Einstein's gravitatiegolven.

ÉÉN van de meest tot de verbeelding sprekende fenomenen in het Heelal zal spoedig voor het eerst gemeten kunnen worden, doordat een anglo-Duits team van wetenschappers een opgeknapte detector heeft ingeschakeld welke ontworpen werd om gravitatiegolven te ontdekken.

Het Geo600 laboratorium, vlakbij Hanover (Duitsland), zal het eerste laboratorium worden, welke het bestaan van deze golven kan bewijzen - ruimte en tijd fluctuaties welke door de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein al werden voorspeld maar welke nog nooit in de praktijk zijn waargenomen.

De detector, die bestaat uit twee elk 600-meter lange armen in een l-Vorm, is begonnen met een 18 maanden lange ononderbroken observatie, nadat het werd hersteld om het voldoende accuraat te maken. De fluctuaties, die door gebeurtenissen zoals supernova's en botsingen tussen zwarte gaten worden gecreëerd, misvormen ruimte en tijd, waardoor materie krimpt en expandeert, wanneer het de aarde passeert.

Hun invloed, echter, is uiterst zwak: over de afstand tussen Aarde en Alpha- Centauri - 4,3 lichtjaren - zou een gravitatiegolf de ruimte maar met de dikte van een menselijk haar vervormen. Bij Geo600, betekent dit dat de lengte van zijn armen maar met één tienduizendste van de diameter van een atoomkern zou schommelen. De sensor zou dit soort minieme veranderingen echter wel moeten kunnen registreren.

"Als er tijdens de komende paar maanden een supernova in de nabijheid van ons zonnestelsel zal plaatsvinden, zijn onze kansen om de resulterende gravitatiegolven te ontdekken en te meten goed," zegt Karsten Danzmann, één van de leiders van het onderzoek. "De eerste stap naar gravitatiegolf astronomie is genomen. Eindelijk wordt het mogelijk om de 96% van ons Heelal welke tot nog toe voor ons verborgen werd gehouden, waar te nemen. Wij openen een geheel nieuw hoofdstuk in de lange geschiedenis van astronomie met de directe observatie van de "donkere kant" van ons heelal - zwarte gaten, donkere materie uiteindelijk meer inzicht in "The Big Bang"".

Geo600 zal samen met drie gelijkaardige detectors in de V.S. werken, welke samen "the Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory" [ Ligo ] zullen vormen. Als er een gravitatiegolf door 1 van de armen zal passeren, zal één arm zeer licht krimpen, terwijl andere met een gelijkwaardige afstand verlengt. Het zelfde zou bij alle detectors moeten gebeuren, wat de nauwkeurigheid van de observatie bevestigd.

Bron: http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... 69,00.html[/b]
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

kan iemand me alsjeblieft nou voor eens en voor altijd vertellen waarom dat plaatsen van images niet lukt....

Commentaar

Origineel geplaatst door gijsraaf
      kan iemand me alsjeblieft nou voor eens en voor altijd vertellen waarom dat plaatsen van images niet lukt....
      Gijs, je upload een image en de url daarvan plaats je tussen [img]en[/img]

Dus als je het plaatje "http://astroforum.ddq.nl/templates/SwiftBlue/images/logo_phpBB.gif" wilt krijgen, gebruik je dit:

Code:
      Dit is dan het resultaat:

Commentaar

Heb je het nieuwsbericht zelf vertaald?

Zo ja, dan plaats ik het onder jouw naam op AstroStart!

Commentaar

Hey Tim,

Dank je voor je uitleg over de visual, maar dat is exact wat ik doe en toch lukt het niet.. nu staat het plaatje wel in de tekst, maar dat heb jij waarschijnlijk gefixt,, of niet??

PS:ja heb ik zelf vertaald. Zou leuk zijn als dat op het portal komt

Commentaar

Die uitleg kwam niet van mij. Ik heb het echter wel gefixed. Je had BBCode uitstaan

Ik zal het bericht van jou zo plaatsen.

Wat is jouw echte naam of heb je liever dat het geplaatst wordt onder 'gijsraaf.' Of heet jij Gijs Raaf?

Commentaar

Nee ik heet Gijs Ravensbergen, maar Gijsraaf is ook goed hoor..

Commentaar

Het stata erop.

Commentaar

Werken...
                X