Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vorm van het heelal

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voila, een torus!

Het vertrekpunt waar ik het over had in mijn post hiervoor bevindt zich dus het dichtst bij de kijker, zogezegd.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ja juist! Nu begrijp ik het helemaal! Dit is denk ik wel de voorstelling die je erbij kunt maken. Hoewel het er natuurlijk niet hetzelfde uit kan zien.

Het idee van dat je op de aarde loopt. Steeds 1 kant op blijft lopen geldt hier ook een beetje. Met het verschil dat je dan een bolvorm hebt. Maar het principe van het verleggen van de randen, die er eigenlijk niet zijn. En het terug komen op de plek werkt eigenlijk hetzelfde.

Maar zoals duidelijk is, kan een echt plat heelal dus niet. Omdat het heelal hoe dan ook iets van een kromming moet hebben, ookal is dit minimaal en niet waarneembaar.

Commentaar

Een 'echt' plat heelal (nul kromming in alle richtingen) zou denk ik alleen kunnen wanneer het een oneindig groot heelal is. Alle mogelijke heelallen die eindige afmetingen hebben, moeten gekromd zijn denk ik.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

En juist omdat we het hebben over dat het heelal geen grenzen heeft, dus dat het heelal aan zichzelf vastzit, moet betekenen dat het gekromt is. Juist als we een rand zouden hebben, zou het kunnen dat het een plat heelal is.

De oppervlakte van een bal (of in ons voorbeeld een torus) heeft geen randen, geen grenzen. Dat oppervlakte loopt oneindig door voor ons zicht, terwijl je elke keer op hetzelfde punt komt. Deze 2 vormen hebben dus krommingen.

Als je een pannekoek neemt als voorbeeld (even niet de dikte meerekenen) of een laken (zoals eerder over gesproken) heeft dit wel randen cq grenzen. Deze vorm heeft geen kromming.

Commentaar

Origineel geplaatst door Am|cA
            Als je het spel Pacman gaat bekijken zou je kunnen zeggen dat het happertje zich altijd in het centrum bevindt. Het kan links of rechts gaan, maar zal nooit tot aan de rand komen. Of zelfs kan gezegd worden dat de fictieve randen steeds mee verplaatsen.

Dat zou betekenen dat als je je in het heelal op die manier kunt verplaatsen je ook nooit tot de rand kunt komen.
            Dat is een hele goede, Vincent! Een veel betere uitleg en op deze manier kun je het je beter voorstellen. Knap gevonden zeg!

Tot dusver zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het heelal gekromt is. Dat zou dus betekenen dat het een 'plat' heelal is (dus zonder kromming). Een eindig, maar tevens tegelijkertijd een oneindig heelal. Dat hoeft niet alleen zo te zijn bij een zadel- of bolvorm, maar dus ook bij dit platte heelal.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hoe zie jij dan een oneindig plat heelal?

Want als het heelal plat is, stel ik me dat voor als een laken. Als je ver reist over dat laken kom je op een gegeven moment aan de rand. Tenzij het gekromt is en je dus weer bij de andere kant van het laken komt (die er dus eigenlijk niet is omdat het dan geen randen zou hebben). Zonder kromming kom ik in mijn hoofd dus niet tot een oneindigheid.

Commentaar

Als je over de aarde loopt, kun je eeuwig blijven doorlopen. Er is geen rand of muur waar je tegen aan knalt, omdat er geen einde is. De aarde is dus oneindig en eindig tegelijk. Het heeft een bepaalde vorm en een bepaalde massa, maar jij zit 'gevangen' op die bol. Dat is hetzelfde met een 'plat' heelal. Je kunt eeuwig blijven doorlopen zonder een muur tegen te komen, omdat je (net als op de aarde) aan de andere kant weer verschijnt. Nu zal er op aarde, als je een rondje loopt, niet veel veranderen als je op je beginplek terug keert. Het heelal daarentegen is zo groot dat je beginplek onherkenbaar veranderd is als je terugkeert.

Commentaar

Dat ligt er natuurlijk maar weer precies aan hoe snel je i staat zou zijn de hele tocht over het platte heelal te maken. Stel dat je dit in zeg: 1 dag kan doen zou het weer een "Pac-Man" spelletje blijven, zonder erg veel veranderingen. Tech denk ik zel meer aan de bolvorm. Het is bewezen dat het heelal nog steeds groeit met een snelheid van 100km/seconde (dacht ik te weten) naar ale kanten. De meest eenvoudige vorm om dit te kunnen bereiken is een bol, ook omdat in verchillende theorieen de oerknal uit 1 centraal punt voortkomt (bolletje). Zie een explosie voor je en je snapt wat ik bedoel. Dus als het een poll'tje was: bol!
                  SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                  Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Dat snap ik, en ik zou erin mee kunnen gaan als er een kromming gemeten zou zijn in het heelal. Dat wijst er dus op dat het heelal gekromt is: een bolvorm of een zadelvorm. Maar tot dusver hebben ze geen kromming gevonden, wat dan weer wijst op een 'plat' heelal (dus geen pannekoekenplat!).

Misschien zullen ze ooit nog wel een kromming vinden, maar zolang dat niet gebeurt, blijf ik voor dat platte heelal gaan. Zodra er kromming gevonden wordt, is een plat heelal direct van de baan.

Commentaar

maar de kromming kan toch zo minimaal zijn dat het plat "lijkt" ??
                      De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Ja, dat kan, maar dan zou je een meting krijgen van bijvoorbeeld kromming: 0,000000000000000001. Tot dusver hebben ze echt 0 gemeten.

Maar nogmaals: misschien zijn de huidige technieken niet goed genoeg en blijkt dat er wel degelijk een (minimale) kromming in het heelal zit.

Commentaar

Nog een puntje over een plat heelal: het is natuurlijk ook nog voor te stellen dat het heelal echt oneindig is. Met andere woorden, je vertrekt vanaf een bepaald punt in een bepaalde richting en je komt voor altijd nieuwe dingen tegen. Je keert nooit terug op je beginpunt. Dus je hebt dan te maken met het lakenheelal - zonder rand. Bizar om je voor te stellen, maar dat is nog niet direct een reden om het van de hand te wijzen.

A MacBook user!

Commentaar

Dat is inderdaad waar. Dan praat jij dus over pannekoekenplat als ik het goed begrijp? Ik wijs het niet direct van de hand, maar ikkan het me heel erg moeilijk voorstellen, vandaar dat ik daar niet zo in geloof. Er komen dan weer teveel vragen bij me op, terwijl dat bij de andere drie mogelijkheden niet zo is. Maar goed. Straks denk ik er misschien weer heel anders over.

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
                              De vorm is een platte ovale bol.....geen donut of wat dan ook...ik ben geen amerikaan die overal een donut in ziet.

Ow voor ik het vergeet, als je een begin punt hebt dan heb je ook een eind punt, of het deel van morgen bestaat vandaag nog niet.
                              ok, ik heb 'm nu 5 keer gelezen, maar heb hier echt meer uitleg bij nodig!

Een platte, tevens tegelijkertijd ovaal en ook nog een bol. Dat zijn 3 verschillende vormen voor 1 ding. Dat is toch niet mogelijk lijkt mij???

Die donut die wij gebruikten moet je niet zien als werkelijkheid, alleen om het beter te begrijpen en te ondersteunen. Mocht je de teksten erbij lezen zal je snappen wat bedoelt wordt.

Het is niet perse zo dat als je een beginpunt hebt dat je ook een eindpunt hebt. Ja zo denk wij "mensen" wel. Want voor ons is alles eindig! Maar wie weet bestaat het oneindige wel.. sluit het maar niet uit!

Dan je laatste zin: "het deel van morgen bestaat vandaag nog niet." Waar doel je hiermee op?

Commentaar

Origineel geplaatst door Am|cA
                                Origineel geplaatst door Philip
                                De vorm is een platte ovale bol.....geen donut of wat dan ook...ik ben geen amerikaan die overal een donut in ziet.

Ow voor ik het vergeet, als je een begin punt hebt dan heb je ook een eind punt, of het deel van morgen bestaat vandaag nog niet.
                                ok, ik heb 'm nu 5 keer gelezen, maar heb hier echt meer uitleg bij nodig!

Een platte, tevens tegelijkertijd ovaal en ook nog een bol. Dat zijn 3 verschillende vormen voor 1 ding. Dat is toch niet mogelijk lijkt mij???

Die donut die wij gebruikten moet je niet zien als werkelijkheid, alleen om het beter te begrijpen en te ondersteunen. Mocht je de teksten erbij lezen zal je snappen wat bedoelt wordt.

Het is niet perse zo dat als je een beginpunt hebt dat je ook een eindpunt hebt. Ja zo denk wij "mensen" wel. Want voor ons is alles eindig! Maar wie weet bestaat het oneindige wel.. sluit het maar niet uit!

Dan je laatste zin: "het deel van morgen bestaat vandaag nog niet." Waar doel je hiermee op?
                                Ik denk dat hij de vorm van een bijvoorbeeld de sombrero nevel bedoeld.
                                En ik denk dat hij ipv 'of' 'anders' heeft bedoeld
                                Maar ik kan me vergissen natuurlijk
                                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                                X