Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wel of geen vloeistoffen op Titan

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wel of geen vloeistoffen op Titan

Las ik laatst een artikel over Titan, dat men toch dacht dat Titan zo goed als droog is.

Zit ik toch nog maar eens weer naar de volgende foto te kijken....

...dan vraag ik me toch af, wat kan nu die hele scherpe scheiding veroorzaken tussen
    het hele donkere en het lichte gebied?

Kunnen ze er nu echt niet achter komen waar dat oppervlak uit bestaat?
    Als het al vloeibaar (m)ethaan zou zijn, dan geeft dat toch een bepaalde
    frequentie af als licht, komend van de zon er op weerkaatst?

Zie ook het plaatje van de aarde, op deze link: http://www.solstation.com/stars/chara.htm

Ik ben zo stinkend nieuwsgierig naar wat dat donkere nu precies is. :P :P

voor zover ik weet (o.a. van wikipedia) is dat het nog steeds niet helemaal bekend is. speculeer er dus maar op los!

het komt er op neer dat het vermoeden (dat jij deelt) nog echte bevestiging moet krijgen
    Sigmoid: f(x) = 1 / (1+(e^-x)) [A nice and gentle slope]

Commentaar

donkere vlek = storm? (storm op titan fragment van nasa is echt machtig)
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het zou goed kunnen, maar het is nog niet bevestigd. Mocht er iets vloeibaar zijn, dan is het waarschijnlijk methaan.

Commentaar

Dat donkere materiaal doet me denken aan het materiaal dat gezien werd in de droge 'rivierbeddingen' gefotografeerd door Huygens op zijn daling door de atmosfeer. Wellicht hebben de twee met elkaar te maken, in dat geval zou het donkere gedeelte ooit een zee kunnen zijn geweest. Ik weet niet zeker of Huygens zelf in zo'n donker gebied is geland - dat moeten we kunnen uitvinden aan de hand van de foto's, lijkt me.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

als ik het goed herinner is Huygens net op het `strand` neer gekomen..

Commentaar

Ja, maar de bedding was leeg. Het laatste wat ik gehoord heb is dat er nu gespeculeerd wordt dat Titan een soort van moeson kent, maar dan extremer. Eens in de zoveel tijd verdampt bijna al het methaan op Titan, komt vervolgens in bakken uit de hemel, vormt zeeŽn, meren en rivieren, en verdampt vervolgens weer allemaal.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Titan zou in het verleden nat geweest kunnen zijn, we spreken dan al snel over miljoenen jaren geleden.
                Zover dat ik weet is er totaal niets vloeibaars te vinden, alvast geen meren en of zeeen van ethaan-methaan.
                Wel min of vloeibaar is het gene wat uit de vulkaantjes komt dat bestaat uit methaan,ethaan, ijs, en wat organische stoffen.
                Maar dat is maar tijdelijk vloeibaar gezien de temps van ver onder nul.
                Men zou tevens een meertje van vloeibaar koolstof monoxcide gevonden hebben, maar dat is eigenlijk maar gissen...al is het niet uit gesloten natuurlijk.

Gezien ethaan-methaan uiterst brandbaar is veranderd Titan toch niet in een immense inferno.......Dit komt door het gebrek aan zuurstof, vuur heeft zuurstof nodig en dat heeft Titan nagenoeg niet. (gelukkig maar)
                De geur van Titan zou je kunnen vergelijken met Rotte eieren.

Al bij al geen maantje dat de mensen goed gezind is.

Commentaar

Methaan en ethaan worden inderdaad door vulkanen geproduceerd. Maar ze kunnen best vloeibaar zijn op Titan hoor, de het vriespunt van deze stoffen is veel lager dan van water.

Geur van rotte eieren? Volgens mij ben je in de war met Io. Voor de geur van rotte eieren heb je namelijk zwavel nodig, ik geloof niet dat Titan daar veel van heeft maar ik kan het mis hebben (Io heeft alvast heel veel zwavel).
                  This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Voor de geur van rotte eieren hebt u niet alleen zwavel nodig Olaf.
                    Kijk nu eventjes naar de mens, we produceren ook methaan-ethaan gassen.
                    Deze gassen worden veroorzaakt door het rottings proces van het voedsel in onze darmen.
                    Nu weet je zelf ook als je eens een windje laat, ondanks dat u geen eieren hebt gegeten, kan het al eens ruiken naar rotte eieren.

De geur van rotte eieren mag ik misschien niet globaal gaan nemen wat Titan betreft, wat wel vast staat is dat het er niet echt goed zal gaan ruiken.

Titan, here i come, met een grote wasknijper op men neus

Commentaar

Tsja echt lekker ruiken zal het ook op Titan niet - maar methaan en ethaan is niet de oorzaak van de stank van onze winden (wat een onderwerp trouwens :P), daar zijn andere onsmakelijke stofjes verantwoordelijk voor. Methaan is immers gewoon aardgas, dus dat stinkt niet naar rotte eieren maar naar je gasstel.

Commentaar

Methaan is praktisch reukloos. Daarom wordt het stofje tetrahydrothiofeen (C4H4S) aan aardgas toegevoegd voor de veiligheid.

Commentaar

Hoe wil je anders ruiken op Titan, er is geen zuurstof.

Kom op NASA, dit is veel te belangrijk, zet je beste mensen er op om een ROVER op die maan neer te zetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demonfreak
                            Hoe wil je anders ruiken op Titan, er is geen zuurstof.

Kom op NASA, dit is veel te belangrijk, zet je beste mensen er op om een ROVER op die maan neer te zetten.

zonder zuurstof kun je ook gewoon ruiken
                            je houdt het echter niet zo lang vol

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy
                              Methaan is praktisch reukloos. Daarom wordt het stofje tetrahydrothiofeen (C4H4S) aan aardgas toegevoegd voor de veiligheid.
                              Aha! Dat wist ik niet. Dus een 'aardgaslucht' is eigenlijk een 'tetrahydrothiofeenlucht'?

Commentaar

Werken...
                              X