Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Energie omzetten in materie

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Energie omzetten in materie

Ok, hier mij vraag. Ik ben misschien geen beginner maar dit is mijn vraag.
    In het begin had je dus de big bang. Daarna de reactie tusssen de materie en de anti-materie. Waarbij er veel energie vrijkwam en de materie overwon. Althans volgens de theorie en dan voor mij nog voorlopig.
    Ik loop zo rond met het idee dat het hele heelal eigenlijk per abuse ontstaan is en van tijdelijke aard.
    Alle processen in het heelal gaan erom om materie om te zetten in pure energie. Zelfs als je dit leest doe je eraan mee. Materie wordt omgezet in energie zoals als in een ster. Als je ogen bewegen of je hersenen denken word er materie omgezet in energie.
    Ik vraag me af of er ergens in het heelal energie omgezet wordt in materie? (wormgaten tellen niet mee, aangezien ze alleen maar materie verplaatsen).
    Vergeet ik nu ergens iets of niet???
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Misschien is deze vraag goed voor een nieuw topic. Even kijken of er meer mensen zijn die hier op in willen gaan.

Je vraag is erg interessant, Jefke. Energie die omgezet wordt naar materie... Ik denk, dat het antwoord op jou vraag 'nee' zal zijn. Het is logisch dat materie omgezet wordt energie, dat is een normaal proces. Omgekeerd zal dat niet zo snel gebeuren omdat het geen logisch proces is. Vergelijk het met een ei dat je van het aanrecht op de grond laat vallen. Omgekeerd zal het ei niet stuk van de grond naar weer heel op het aanrecht gaan. Ik denk dat het zo'n proces is. Ik heb me hier trouwens tot dusver nooit in verdiept, dus grote kans dat ik er helemaal naast zit.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik wil zeggen dat het de bedoeling is van dit alles om omgezet te worden in energie. Dat materie dus gewoon een tussenstap is. Zelfs een zwart gat ontsnapt er niet aan.
      Trouwens waarom is het logisch dat materie omgezet wordt in energie?
      .
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik verwoorde het misschien weer een beetje verkeerd. Als je iets doet, dan verbrand je calorieŽn die je verkrijgt door te eten. Dus eigenlijk is het antwoord op je vraag: ja, al is het niet in de context die je bedoelt.

Commentaar

Tja, wat zou Dama hiervan denken?

Commentaar

Heb even een nieuw topic aangemaakt hiervoor.

Commentaar

Omzetting van energie naar materie komt wel voor, maar voor zover ik weet alleen op kleine schaal: wanneer twee subatomaire deeltjes met zeer grote (relativistische) snelheden op elkaar gebotst worden, worden er bij die botsing veel meer deeltjes gevormd, met een gezamenlijke massa die groter is dan de rustmassa's van de oorspronkelijke deeltjes bij elkaar.

Linkje:

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_a ... 0724a.html

Het nadeel van de transformatie van energie naar materie lijkt te zijn dat er bij die transformatie gelijke hoeveelheden materie en antimaterie worden gevormd (dit vanwege symmetriewetten zoals behoud van lading), en die zijn vervolgens vaak wat lastig te scheiden of te combineren in atomen.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hoi Jefke. Jouw vraag heb je zo gesteld dat de nadruk eenzijdig op een bepaald facet van de natuurkundige fenomenen ligt ("vrije energie" versus "gebonden energie").
                In werkelijkheid is energie in de eerste plaats het vermogen tot verandering (alles beweegt). In de tweede plaats is energie gebonden aan de Wet tot behoud van energie en dat betekent in de praktijk dat energie gebonden is aan een evenwichtssituatie. Energie kan dus niet in het "niets" verdwijnen of uit het "niets" verschijnen. Wel kan energie voortdurend andere configuraties aannemen (vergelijk bijvoorbeeld de situatie van materie op deze planeet en materie in het inwendige van de zon). En het vermogen van energie om steeds andere configuraties aan te nemen, betekent ook dat het onderscheid tussen "vrije energie" en "gebonden energie" nogal arbitrair is.

Wij mensen zijn gewend om fragmentarisch te denken. M.a.w.: wij nemen een stukje uit de werkelijkheid en "plakken" daar allerlei veronderstellingen aan vast (wel of niet met behulp van algemene regels). Maar in de natuur verloopt alles volgens ťťn allesomvattend "sjabloon" en kan je het een dus niet los zien van het ander.

Commentaar

Ik ben het eens met de voorstelling van zaken die Henk presenteert - in dit verband denk ik dat Jefke dus wilde weten of de transformatie van energievormen die niet in de vorm van materie verkeren naar de energievorm die materie heet, mogelijk is en in welke situaties die voor kan komen. Jefke, als ik je vraag verkeerd begrepen mocht hebben: verbeter me gerust!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Kijk, materie en energie zijn niet alleen inwisselbaar, ze zijn gewoon hetzelfde! Materie is gewoon energie gebonden in een kwantum. Het omzetten van materie naar energie is gewoon de verandering van gebonden energie naar vrije energie.

Het omgekeerde is moeilijk aangezien een gebonden deeltje meer orde kent dan vrije energie. Overal in het heelal neemt de entropie toe dwz de hoeveelheid chaos neemt toe. Van orde naar minder orde dus.

Uiteraard kan ik het helemaal fout hebben. Materie dat ontstaat uit energie komt buiten deeltjesversnellers weinig voor. Het kan voorkomen als een hoogenergetisch foton zijn energie kan afgeven (aan bv. een zware atoomkern) waardoor er uit het foton (energie) een elektron + positron ontstaat (materie + anti-materie).
                    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Werken...
                    X