Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stel hier je vraag

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stel hier je vraag

Ik dacht dat het wel een leuk idee zou zijn om een topic aan te maken voor de beginners. Iedereen die beginnersvragen heeft m.b.t. de kosmologie, kan ze hier posten. Schaam je niet, en vraag maar raak. Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Wat ik wel graag wil, is dat ook de antwoorden in een duidelijke taal gegeven worden, dus zo min mogelijk met vaktermen, tenzij de termen duidelijk uitgelegt worden.

De reden waarom me dit een goed idee lijkt, is omdat ik gemerkt heb dat er mensen zijn die graag meer willen weten, maar hier meteen voor de leeuwen gegooid worden door de vaak 'moeilijke' onderwerpen, en afhaken omdat ze het niet begrijpen. Ook heb ik gezien dat er op beginnersvragen 'moeilijke' antwoorden gegeven wordt.

Dus: wil je iets vragen over de relativiteitstheorie, het ontstaan van het heelal, wat dan ook, aarzel niet en leef je uit!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

VRAAG

Heeft er iemand een mooie visual waar je goed de positie van de aarde en de zon binnen onze melkweg kunt zien?

(zal natuurlijk een computer animatie worden, omdat er nog geen foto's van buiten het stelsel genomen kunnen worden...)

Ben benieuwd....
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Hier een mooie artistieke impressie (het is de meest recente):

Klik er maar op voor een vergroting

Commentaar

VRAAG

wat ik dus nog steeds niet snap maar volgens mij al eerder hiero antwoord op gehad hebt maar nog steeds niet tot me doordringt is:

nu ik dit plaatje zo zie, snap ik niet dat wij niet in een groot centrum kijken van ons melkwegstelsel, ik snap dat wij aan de verkeerde kant van de aarde zitten en dat we kijken naar het uiteinde en niet naar het centrum. maar stel even dat we dan aan de andere kant van de aarde zouden zitten. dan zie je al veel meer sterren, want dan wordt gezegt, je kijkt naar het centrum van de melkweg. maar ook daar zie je niet zo'n helder licht ofzo. en dat snap ik niet zo goed. want als je bijvoorbeeld dit plaatje ziet is het centrum zoo helder!! dan snap je toch niet dat je niet in het centrum kan kijken???

Commentaar

Vergeet niet dat er enorm veel gaswolken tussen ons en het centrum inzitten. Bovendien kun je het centrum best zien, alleen staat dat op onze locatie heel laag: in het sterrenbeeld Boogschutter.

Commentaar

Vergeet niet dat de Melkweg ontzettend groot is, Miranda. Je kunt wel richting 'centrum' kijken, maar zoals Marijn al aangaf, zijn er bijvoorbeeld veel gaswolken. Ook hebben we hinder van onze atmosfeer.

Stel, de aarde was plat geweest en je zou richting New York kijken, dan zou je New York niet kunnen zien omdat de afstand heel groot is, maar ook omdat het zicht je ontnomen wordt door andere steden, oceaan etc.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

ja oke, maar het centrum is zoo helder!!! dat is niet normaal. en er zit zo'n enorm zwart gat in het centrum waar alle heldere dingen omheen draaien. dan is het toch raar dat we niets zien van dat heldere gebeuren??

Commentaar

Als je op die plek staat en het is goed donker, kun je de melkweg gemakkelijk zien, hoor! Maar je kunt de kern vanaf hier alleen niet zo goed onderscheiden van de rest, juist door die vele gaswolken tussen hier en het centrum.

die gaswolken maken het veel lichtzwakker

Commentaar

Op langbelichte foto's van de nachthemel is het volgens mij wel mogelijk om een subtiele verdikking in de melkweg te zien in de richting van het centrum. Ik zal intussen even een plaatje ervan op proberen te scharrelen.
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Infraroodfoto van de Melkweg zoals we die vanaf de aarde zien. De centrale 'bulge' verraad zich door de hogere afgifte van infraroodstralen (rode gloed links). Ook is de omgeving er omheen heel subtiel lichtsterker.

Maar het is inderdaad knap hoe astronomen de vorm van de Melkweg kunnen herleiden, aangezien je op onderstaande plaatje als leek weinig kunt maken van de ware vorm.

http://www.nasa.gov/images/content/3...tic_center.jpg

In het volgende plaatje (gemaakt op een andere golflengte) is al wel wat van het typische heldere gele licht te zien, dat zo kenmerkend is voor de kern van een spiraalstelsel.

edit: na wat struinen kwam ik op dit fantastische plaatje terecht. Ik was er zelf stil van. Dit is de meest gedetailleerde, volledige en uitgebreide infraroodbeeld ooit van de Melkweg gemaakt. Je kunt hierin duidelijk heel wat structuur herkennen.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ima...sstars_big.jpg
                    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

VRAAG

als er zoals gezegd een zwart gat in onz centrum van ons melkwegstelsel zit , dat alle sterren opslorpt op een "niet te voor stellen" snelheid , hoe lang duurt het dan voor onze zon daar in geraakt ? en wat als onze zon aangetrokken word en enorm snel naar door de imens grote afstanden word geslorpt? kunnen er planeten loskomen? meegaan , zullen we doodgaan van de snelheid? is er een vergelijking? , ongevaar hoe lang het ongeveer duurt?om dat ik het me gewoon niet kan voorstellen , wat tijd en snelheid , afstand in ruimte is
                      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Nou, hij slurpt niet alles zomaar op. Alles wat in de gebeurtenis-horizon (the pont of no return :P ) komt wordt opgevreten. Maar een ster kan wel op een veilige afstand in een baan rond een zwart gat draaien.

Commentaar

Ja precies, zwarte gaten zijn niet de alles verslindende stofzuigers zoals men vaak denkt. Een ster die de pech heeft om te dicht bij te komen, die heeft een probleem. Maar een ster kan in een stabiele baan veilig rondom een zwart gat draaien.
                          This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ja stel dat onze zon een zwart gat zal worden (wat niet zal gebeuren omdat de zon te licht is maar even om iets te illustreren) dan zal de zwaartekracht op de afstand waar de aarde staat zelfs minder worden. Dit komt omdat alleen de kern van een ster implodeert tot een zwart gat en de buitenste lagen worden weggeslingerd door de supernova explosie.

Als je momenteel zal reizen naar de zon dan zal de zwaartekracht maximaal worden rond het oppervlak van de zon. Als je de zon ingaat zal de zwaartekracht afnemen omdat de buitenste lagen achter je een tegengestelde zwaartekracht uitoefenen waardoor de netto zwaartekracht afneemt. Als je precies in de kern zo komen dan is de netto zwaartekracht zelfs 0.

Bij een zwart gat is alle massa geconcentreerd in een onmetelijk klein gebied. Als je dus rond dezelfde afstand als het oude oppervlak van de ster zou zijn en naar binnen zou reizen neemt de zwaartekracht dus wel toe (maar is op die afstand dus zelfs lager dan toen de ster nog normaal was). En rond de event horizon (~3km van de kern) is de zwaartekracht zo groot geworden, ofwel de ruimte-tijd zo erg gebogen, dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen.

Supermassive black holes in de kernen van sterrenstelsels oefenen uiteraard zwaartekracht uit over grotere gebieden, maar je moet de reikwijdte van een zwart gat nooit overschatten. Dat valt wel mee.

Commentaar

VRAAG

Ik had het al ergens op het forum als vraag gesteld, maar er was nog geen antwoord gegeven, dus vandaar dat ik het even hier post. Wellicht kan er iemand mij antwoord geven, want het volgende houd me al een tijdje bezig:

Supernova's ontploffen met een gigantische hoeveelheid energie. Ondanks dat het soms miljoenen jaren duurt voordat het licht ons bereikt, begrijp ik niet waarom we dan niet de ontploffing in een paar minuten, of uren zien. Je zou immers het fenomeen miljoenen of soms miljarden jaren later toch in “normale” snelheid moeten zien?

Zou het niet kunnen zijn dat de ontploffing niet in "real time" gebeurt, maar in slow motion.. Omdat tijd en lichtsnelheid in het heelal een andere maatstaaf hebben. Als de ontploffing nu in een snelheid gebeurt die sneller is als het licht, dan zou het in theorie toch langzamer kunnen gebeuren...

Hierdoor zou het bijna lijken of de tijd stilstaat... Gebeurtenissen binnen het tijdscontinuüm zouden dan vertraagd plaatsvinden.

Ik ben natuurlijk geen wetenschapper, dus ik weet niet of dat in de praktijk mogelijk zou zijn.... maar was even een hersenspinsel

Kan iemand mij vertellen of daar theorieen voor zijn, dan zou ik die graag lezen....
                              De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Werken...
                              X