Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De maan als kommetje?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De maan als kommetje?

Tijdens de vakantie in turkije zag ik de maan niet als sikkeltje ( ( )maar als kommetje ( U ) 'liggend'
    Het moet met de lengte en of breedtegraad te maken. Wie kan me helpen met een heldere uitleg? ik krijg het voor mezelf niet verklaard.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik neem even de lente-equinox als moment waarop de volgende waarnemingen gedaan worden (herfst-equinox kan ook), dat stemt trouwens ook wel goed overeen met het moment waarop de maan voor ons zichtbaar was in Turkije:

Als je op de noordpool staat, zie je de maan nagenoeg 'rechtop': de punten van de maansikkel staan netjes onder elkaar. Als je op de zuidpool staat, zie je de maan op zijn kop, met ook weer de punten van de sikkel onder elkaar, omdat je zelf 'op de kop' staat ten opzichte van hoe je op de noordpool stond. En op de evenaar zie je de maan 90 graden gedraaid ten opzichte van beide uitersten, met de punten van de maansikkel naast elkaar. In Side, Turkije sta je op 36.45 graden NB, en dat is dan gelijk de hoek die de lijn die de maansikkelpunten met elkaar verbindt maakt met de horizontaal. De hoek waaronder we de maan zagen in Turkije is misschien nog wat kleiner dan deze hoek, maar dat kan komen doordat we de maan niet meer precies op de equinox hebben gezien, waardoor de terminator (dag/nachtlijn) niet meer precies over de noordpool loopt. Het zou leuk zijn om deze hoek eens te meten op een van je foto's (ik heb er trouwens een waar de horizon ook nog bij op staat, handig voor referentie) en te bekijken hoeveel het precies scheelt.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Inderdaad, Brinx legt het perfect uit. Het is net als bijvoorbeeld het sterrenbeel Orion, vanuit Nederland zie je al dat het sterrenbeeld steeds verder naar rechts "kantelt" naarmate hij verder in het westen verdwijnt. In Turkije was dat effect nog beter te zien, Orion ging bijna horizontaal liggend onder!

(ook in Nederland staat de maansikkel niet "recht" boven de horizon, maar lijkt hij ook een beetje gekanteld. Naar links bij de oostelijke horizon, en naar rechts aan de westelijke horizon)
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt voor de uitleg!
        Heel verhelderend. Ik kwam niet uit de puzzel.
        Achteraf best logisch, maar dat is altijd zo
        Is dit ongeveer dezelfde gedachte achter de sextant?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Is dit ongeveer dezelfde gedachte achter de sextant?
          De sextant is eigenlijk gewoon een hoekmeter die de hoogte van een object boven de horizon meet. Meet hoe hoog de Poolster staat, en je weet op welke breedtegraad je je bevindt. Bij ons dus op 52 graden hoogt = 52 graden nooderbreedte...

Het heeft natuurlijk wel direct verband met elkaar, maar je gebruikt niet de maan (of de hoek van de maan) om te navigeren
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Brinx, ik heb gezocht, maar ik kan m niet vinden. Ik wilde die hoek wel eens gaan uitmeten met de foto met referentiehorizon.
            Ik vertrouw het standje van mijn camera niet helemaal.

Commentaar

Ah OK, ik zal zo even gaan kijken in mijn foto's: ik moet er ergens nog wel een tussen hebben staan met maan + horizon. Nu maar hopen dat de resolutie toereikend is...
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Als je dan ook nog een foto van de grote beer tov de horizon hebt, weet je ook welke maand (en dag) het is! Dan kun je een leuk quizje verzinnen met alleen de stand van de maan en de grote beer en de horizon..

Commentaar

Werken...
                X