Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kosmologie voor dummies?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kosmologie voor dummies?

Dag luitjes!
    Na lang wikken en wegen een vraagje van mij. Eigenlijk durf ik hier niet te komen, want als ik jullie discussies lees word ik duizelig en haak ik na een paar zinnen af.
    Kosmologie. Wat is de stand van zaken. Mijn kennis houdt op bij Hawkings brief history en the first three (?) seconds . Welke theories zijn op dit moment het meest aangehangen en kan ik nog teren op de kennis die ik in de jaren 80 heb opgedaan toen ik nog een jwg-pubertje was.
    Moet ik aan de snaartheorie of kan ik nog aanhaken bij de good-old big bang.
    En wat is kosmologie precies? Hoort een discussie over donkere materie daarbij?

Graag in korte zinnen, geen offence, maar ik kan het echt niet lezen.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

De snaartheorie is hťt op dit moment geloof ik wel. Natuurlijk ook de quantummechanica, relativiteitstheorie en ga maar door. De snaartheorie is best ingewikkeld, maar heel interessant. Ik zou zeggen: bekijk deze link eens en beslis voor jezelf!
    http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Over de Big Bang zijn op dit moment heftige discussies gaande. Momenteel heeft iedereen wel een eigen opvatting hierover.

Wat is kosmologie? Ik heb het woordenboek van Govert Schilling erbij gepakt, zodat ik hem kan citeren en het duidelijker voor je is, dan als ik mijn eigen woorden ga zoeken:
    Kosmologie is een deelgebied van de astronomie dat zich bezighoudt met het onderzoek naar het ontstaan en de ontwikkeling van het heelal en de objecten die zich daarin bevinden.
    Een discussie over donkere materie vind ik daar zeker bijhoren.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Juist Nop! Snel daar die link van Demelza en alle afleveringen kijken (duurt 3 uur in totaal). Als jouw bejaarde hersentjes het aan kunnen! Dan ben ik wel weer aardig bij zou ik zo zeggen...
      This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Okay, dan ben ik weer helemaal bij en hoef ik hier nooit meer te komen?
        Ah 3 uur. Man. Pff.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nou ja, helemaal bij zou ik niet willen zeggen. Maar je bent dan al een heel eind.

Commentaar

Nee, de wetenschap is niet tot nauwelijks bij te houden tegenwoordig. Maar die link legt op een leuke manier uit wat de snaartheorie is. Brian Greene dwingt je ook niet om op een bepaalde manier te denken. Hij laat alle opties open die nog niet bewezen zijn. En daar hou ik wel van.

Commentaar

Is hier ook een goede nederlandse site over? Ik lees eigenlijk niet graag in het engels, alleen als het echt niet anders kan.. En 3 uur is echt lang!
              Groetjes!

Commentaar

Je hoeft ook niet te lezen, alleen maar te luisteren

Commentaar

Sasje, die ben ik helaas nog niet tegengekomen. Wel zijn boeken zijn ook in het Nederlands vertaald. Maar als je er nog niets vanaf weet, dan zijn het geen aanraders. Die boeken tellen opzich al bijna 1000 pagina's en je moet veel verwerken. Ik kan je de titels geven als je wilt. Misschien dat je ze eens kunt doorbladeren in de bieb als ze ze daar hebben en dan kun je zelf beoordelen.

Mocht ik wat tegenkomen in het Nederlands, dan laat ik het je direct weten.

Commentaar

Sasje voor veel van deze ondwerpen kan Wikipedia je al aardig op weg helpen. Het is maar echt een mini puntje van de sluier maar het is vaak wel een prettige opstap. Daarnaast kun je vaak ook naar het engelse artikel gaan en dan vind je nog meer informatie.

En loop eens een winkel als de Slegte binnen daar zijn met zekere regelmaat leuke nederlandse 2e hands boeken te vinden ook over dit soort ontderwerpen.

Voor wie echt wat verder ook de natuurkunde in wil zijn de boeken "Natuurkunde van het vrije veld" of "Fundamentele Natuurkunde" wel wat.
                    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Nou, ik raad de Sleghte juist af. Daar verkopen ze alleen maar echt verouderde boeken waar je helemala niets meer aan hebt. Er staat bij wijze van spreke in die boeken dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait.

Nee, neus eens bij een grote bibliotheek rond, en kijk of het onderwerp je uberhaupt ligt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                        Nou, ik raad de Sleghte juist af. Daar verkopen ze alleen maar echt verouderde boeken waar je helemala niets meer aan hebt. Er staat bij wijze van spreke in die boeken dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait.
                        Is dat niet zo dan? :scratch: :tongue:

Maar ik denk dat je gelijk hebt. Je moet niet te oude boeken kopen, want met de snelheid waarin de wetenschap vooruit gaat, lees je steeds te oude en eventueel verkeerde info...

Commentaar

Dat valt vies tegen. Owkeej je moet geen boeken over de modernste versies van de natuurkunde gaan zoeken bij de slegte maar er zijn nog zeker goede boeken te vinden over onderwerpen als kosmologie enz. Wat het fijne van die boeken is, is dat ze er de toen diepgaande theorie heel goed en diepgaand uitleggen, echter is door ontwikkelingen enz deze theorie nu meer de basis geworden. Dat vergemakkelijkt het!

En Amica de wetenschap gaat vooruit, dat klopt, maar de meeste aannamen zijn tog al bijna een halve eeuw oud, dus zo ver loop je vaak niet achter. De basis heb je zeker er instaan, echer de laatste ontwikkelingen de meest nieuwe algemeen geaccepteerde gedachten gangen nog niet.

Daarnaast is het gewoon zo dat veel dingen heel traag inburgeren, over pakweg 50 tot 100 jaar zullen pas onderdelen van de natuurkunde gegeven worden die nu ontdekt zijn. Men is heel erg afhoudend met het accepteren van nieuwe ontwikkelingen. Met name in lesmethode is dat een veel voorkomend probleem.
                          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Ik denk dat je voor de basisdingen er ook zeker wel heen kan gaan. Maar als je je flink wilt verdiepen dat je dan toch eigenlijk wel de nieuwste ideeŽn en opvattingen moet weten...

Commentaar

Jah dat klopt, maar ook het nieuwste van het nieuwste staat niet in de boeken. Dat zit nog in de onderzoeks wereld, dan meot je de mensen kennen.
                              scolar.google.com is ook wel leuk daar kun je in thesis's en dergelijke zoeken dat maakt het eik best wel leuk.

Tja boeken met het moderne zijn duur, maar je zult toch eerst het algemene moeten begrijpen wil je er in kunnen duiken.

Commentaar

Werken...
                              X