Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ingredienten voor leven: een complete lijst?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ingredienten voor leven: een complete lijst?

Ik ben benieuwd naar de complete lijst met elementen die nodig zijn om de eenvoudigste vormen van leven zoals wij dat kennen op te bouwen - het simpelste archaea-bacterietje zogezegd. Hierbij tel ik virussen trouwens niet mee, die spelen vals! Ik doel slechts op een lijst met elementen (dus geen zonlicht/warmte of andere factoren), zoals:

- Waterstof
    - Zuurstof
    - Stikstof
    - Koolstof
    - Fosfor
    - Zwavel
    - IJzer
    - Natrium
    - Kalium
    enz.

Vaak kom ik namelijk in artikelen tegen dat iets dergelijks gezegd wordt: "Naast water is er koolstof aanwezig in enkele eenvoudige organische verbindingen, dus er kan leven voorkomen". Ik heb echter nog niet gehoord van levensvormen die zo weinig verschillende elementen gebruiken! Misschien zou een bepaalde soort (onbekend) leven inderdaad opgebouwd kunnen zijn uit slechts drie verschillende elementen, maar ik ben benieuwd met hoeveel het in ieder geval kan. Heeft iemand een link naar een mooie lijst?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Euh, dit is al een goeie lijst, dus nee, ik heb eigenlijk geen links voor een goeie lijst

Commentaar

Vergeet Calcium niet!

enne... kijk op een melkpak ofzo :P daar vindt je genoeg elementen (zoals Calcium, dat wij in ieder geval wel nodig hebben)

Ik pak vanavond mijn BINAS wel eens even uit de kast, even alle elementen doorspitten en dan even kijken wat ťcht belangrijk is voor leven (elementen als aluminium hebben we alleen voor het materiaal bv, niet belangrijk voor leven om te ontstaan.

Commentaar

De volgende elementen worden ook gebruikt in het leven:

Magnesium, Mangaan, Zink, Kobalt, Jodium, Selenium, Molybdeen.
        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wouter
          Als we het natuurkundig gaan bekijken bevinden zich alle elementen in zo'n levend weefsel. Maar ik neem aan dat je scheikundig bedoelt.
          Nee we bedoelen natuurkundig. Lang niet alle elementen hebben een functie in het lichaam. We bedoelen dus de elementen (de atomen) die een functie hebben bij de werking van het leven.

Bron van mijn elementen:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_m ... human_body

Commentaar

Het verbaast me een beetje dat ik nog niet zo'n complete lijst heb kunnen vinden! Of anders een lijstje met de grappige (hypothetische) titel: 'Elements We Could Do Without', waarin alle elementen staan die voor zover we weten niet benodigd zijn voor het functioneren van welk organisme dan ook.

Dit is tot zover het lijstje dat het dichtst in de buurt komt van een 'survival kit' voor leven:

http://interactive2.usgs.gov/faq/list_f ... asp?id=248
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Wouter
              Als we het natuurkundig gaan bekijken bevinden zich alle elementen in zo'n levend weefsel. Maar ik neem aan dat je scheikundig bedoelt.
              Nee we bedoelen natuurkundig. Lang niet alle elementen hebben een functie in het lichaam. We bedoelen dus de elementen (de atomen) die een functie hebben bij de werking van het leven.

Bron van mijn elementen:
              http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_m ... human_body
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Werken...
              X