Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaswolken die botsen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• ~Henk~
    antwoordde :
    Am|ca, de reactie op de botsing van 2 gelijke fenomenen is niet afhankelijk van de zwaartekracht. De heftigheid van de reactie is afhankelijk van het impulsmoment van de betreffende fenomenen. En dat is een begrip dat zowel de massa als de bewegingsenergie omvat.
    Een klein impulsmoment resulteert in een "zachte" botsing, een groot impulsmoment in een "harde" botsing.
    Maar... het raakvlak van 2 gelijke fenomenen die frontaal botsen zal altijd de kenmerken van een "massieve" botsing hebben (vergelijk het maar met 2 biljardballen die frontaal tegen elkaar botsen, of het nu met veel of weinig energie gaat, ze "stuiteren" op elkaar).

Laat een reactie achter ::

• Amica
    antwoordde :
    Kun je het je misschien beter voorstellen als twee waterstromen die elkaar tegenkomen. Ze botsen niet echt en smelten samen, maat toch komt daar een heftige reactie van. Hier op aarde is dat moeilijk voor te stellen omdat je met zwaartekracht zit. Maar als er geen zwaartekracht zou zijn, zou het water na de botsing een soort explosie naar verschillende kanten veroorzaken...

• ~Henk~
    antwoordde :
    Bij een frontale botsing van 2 fenomenen moet je altijd in de gaten houden dat gelijke fenomenen "hard" op elkaar klappen en dan maakt het niet uit of het 2 gaswolkjes zijn of 2 betonblokken.
    Alleen als de fenomenen qua eigenschappen sterk van elkaar verschillen, is de situatie geheel anders. Vandaar dat wij schijnbaar ongehinderd door de dampkring bewegen.

• Demelza
    antwoordde :
    Inderdaad, Damatrix. Ook ik zie het voor me, maar ik kan het niet uitleggen. Een plaatje misschien?

• DaMatrix
    antwoordde :
    Ja dat klopt, ze 'botsen' niet echt, ze smelten samen. Toch botsen de dichtheidsgolven wel, de schokgolven zeg maar. Die zenden weer nieuwe golven door het gas met verregaande gevolgen. Vandaar dat 'botsend' gas behoorlijk met elkaar reageert! Twee gaswolken die elkaar dus frontaal met grote snelheid botsen, die 'botsen' wel degelijk! De individuele deeltjes misschien niet, maar de propagatiegolf/dichheidsgolf/etc wel. Hmm, wie kan dit beter verwoorden? Ik zie het zo voor me, maar hoe leg ik het precies uit.....?

• Demonfreak
    started a topic Gaswolken die botsen

Gaswolken die botsen

Ik lees hier regelmatig over 'gaswolken die botsen', maar gas kan toch niet echt botsen? Het gaat toch gewoon door elkaar heen?
Werken...
X