Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Naar onze eigen geschiedenis kijken.

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Naar onze eigen geschiedenis kijken.

Ik heb een tijd terug bij het nieuws op Astrostart het bericht gelezen over een in onderzoek zijnde motor waarmee we vele malen sneller zouden kunnen reizen dat het licht. Dit doordat deze motor zou overschakelen op een andere dimensie.
    Het is natuurlijk nog verre van zeker dat zoiets ooit mogelijk zal zijn, of gewoon sneller reizen dan het licht in het algemeen, maar ik heb hier een ietwat vreemde bemerking bij.

Stel, dat er een ruimteschip reist met een snelheid die vele malen boven de lichtsnelheid zou liggen en ergens op een verre afstand van ons zonnestelsel halt zou houden. Stel dan dat dit tuimteschip met een telescoop zou terugkijken naar ons zonnestelsel. Dan kijkt het toch naar ons verleden?
    Aangezien het licht (dat wij nodig hebben om te kijken) x-aantal keren trager is meegereisd dan het ruimteschip.

En stel nu, maar dit is nog een fantasietje van mij natuurlijk, dat de telescoop waarmee het ruimteschip terugkijkt, zo geavanceerd zou zijn dat die telescoop de mensen op aarde rechtstreeks zou kunnen waarnemen. Dan zou dat toch echt iets ongeloofelijks zijn?! Dan zouden we bij manier van spreken niet meer moeten ondezoeken hoe de geschiedenis in elkaar zat, dan zouden we die gewoon kunnen waarnemen.

Wat denken jullie hierover?
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Jij doelt dus op het feit dat we dan als het ware door de tijd aan het reizen zijn dan? Omdat we de tijdsgrens passeren. Daar kun je dan wel gelijk in hebben. Dat zou betekenen dat je als je naar het uiteinde van het uitdijende heelal gaat, je het ontstaan van de aarde kunt zien.

Commentaar

Am|cA,

nee, eigenlijk heb ik het niet echt over reizen in de tijd.
      De essentie van wat ik zeg is:

wanneer we met een snelheid, x-aantal keer groter dan die van het licht, reizen naar een plek die op, ik zeg maar wat, 10 lichtjaar van ons afstaat, dan kijken we, eenmaal aangekomen, op dezelfde manier terug naar ons eigen zonnestelsel, als wij nu kijken naar de sterren. Als wij vanaf onze aarde naar sterren kijken, dan kijken we namenlijk naar de sterren hoedat deze er x-aantal jaren geleden eruit zagen. Omdat het licht een bepaalde tijd nodig heeft gehad om ons te bereiken.
      Full WMN-member.
      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ja en dat betekent dus dat je in het verleden kijkt. Je reist namelijk sneller dan dat het licht gaat. Dit licht is het beeld van een aantal jaren terug. Dus als het ware reis je dan terug in de tijd. gezien de aarde dan! Ok, het mag de naam tijdreizen niet hebben.

Commentaar

Am|cA,

ja, waarom dat ik zeg dat het niet echt door de tijd reizen is, is omdat je je als waarnemer dan nog steeds in het relatieve 'heden' bevindt. Je neemt het verleden alleen waar, maar je kan er geen invloed op uitoefenen.

Je zou het eigenlijk ook zo kunnen verwoorden:

Als je de Middeleeuwen bijvoorbeeld wilt zien, dan moet je het licht van de Middeleeuwen 'gewoon' inhalen.

Ik heb ook al bedacht; eigenlijk zou het ook kunnen dat ze ons op dit moment vanuit de toekomst aan het bekijken zijn. Misschien eens wuiven. :-) En of dat nu binnen 10.000 jaar of 60.000 jaar is, dat maakt in weze niet uit.
          Full WMN-member.

Commentaar

Niks tijdreizen, je zou gewoon het licht zien dat de aarde in het verleden heeft uitgezonden, toch?

Commentaar

precies daar hd ik het pas ook met nog iemand over.
              als je naar een ster kijkt die oud licht heeft, omdat die ster een paar jaar geleden dat licht al heel uitgezonden dan kijk je niet in het verleden, je kijkt wel naar oud licht, maar ja kijkt niet terug in het verleden. want dat licht zie je op dit moment. en niet eerder. vergelijk het met een trein die weggaat bij rotterdam en naar den haag gaat, als je bij den haag op het spoor staat zie je de trein nog niet aankomen, simpelweg omdat dat licht nog niet in je ogen zit van die trein. want die zie je nog niet. maar als ie er is. dan kijk je niet in het verleden. ook al is ie een kwartier geleden wel weggegaan uit rotterdam.
              snappen jullie nu wat ik zeg? wat ik snap het zelf niet meer:P mwhaha

Commentaar

Inderdaad, zoals ik zei dus: Je neemt de geschiedenis waar, maar je kan er geen invloed op uitoefenen. Je bevindt je nog altijd in het relatieve heden.
                Full WMN-member.

Commentaar

snappen doe ik wel, maar begrijpen niet

Theoretisch gezien is het denk wel mogelijk. Maar ja, pas je het toe op de praktijk: Ver van de aarde om het licht 'in te halen', maar probeer dan eens in te zoomen op aarde van zo'n gigantische afstand...

Trouwens, als het werkelijk zo is: toch apart om te kunnen bewijzen dat de geschiedenis ergens, hoe dan ook, vastgelegd en vastegesteld is.
                  Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

Veranderingen bij levende wezens vinden plaats langs chemische reacties door middel van de uitwisseling van electromagnetische straling (licht). Gaat een levend wezen sneller dan het licht dan functioneert zijn biologische systeem dus niet meer. Kortom, het gedachte ruimteschip moet het dus sowieso al zonder passagiers doen...
                    Wat overblijft, is de hypothese dat een levenloos brok materie (het ruimteschip) versneld kan worden tot boven de lichtsnelheid. De versnelling van dit ruimteschip kan op 2 manieren plaatsvinden: door een zwaartekrachtveld en door een electromagnetische veld. Beide velden leveren deze "kracht" via intermediaire deeltjes: gravitonen en fotonen. Of gravitonen bestaan is niet zeker maar wat wel klopt, is de snelheid van energieoverdracht (met de lichtsnelheid). Hoe wil je sneller dan het licht als de hiervoor benodigde energie zelf niet sneller kan?
                    Alleen als het ruimteschip niet van materie gebouwd is, bestaat er een hypothetische kans dat jouw veronderstelling werkelijkheid kan zijn. Maar niemand kent dit hypothetische "materiaal"...

Commentaar

Beste ~Henk~,

zoals ik in het begin reeds zei:

"Ik heb een tijd terug bij het nieuws op Astrostart het bericht gelezen over een in onderzoek zijnde motor waarmee we vele malen sneller zouden kunnen reizen dat het licht. Dit doordat deze motor zou overschakelen op een andere dimensie.
                      Het is natuurlijk nog verre van zeker dat zoiets ooit mogelijk zal zijn, of gewoon sneller reizen dan het licht in het algemeen, maar ik heb hier een ietwat vreemde bemerking bij. "

+ Als de mens, eendert wanneer in de toekomst, ooit de technologie heeft om sneller te reizen dan het licht (op wat voor manier dan ook), dan zou het al kunnen dat ze teruggekeken hebben op de geschiedenis, op ons bijvoorbeeld.
                      Full WMN-member.

Commentaar

Pieter, ik verduidelijkte dat er dan geen mens in dat ruimteschip zal zitten. Dus aan dat terugkijken heb je niet veel. En wat die andere dimensies betreft: dat zijn wiskundige constructies waarvan nog nooit is aangetoond dat deze ook in werkelijkheid bestaan (het wordt wel als hulpmiddel gebruikt bij berekeningen). Als andere dimensies in werkelijkheid bestaan dan is het wel zo dat "wij" daar niet een-op-een gebruik van kunnen maken. En daarmee bedoel ik dat je niet bij wijze van spreken door het filmdoek loopt om zo in een andere wereld te komen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Pieter
                          + Als de mens, eendert wanneer in de toekomst, ooit de technologie heeft om sneller te reizen dan het licht (op wat voor manier dan ook), dan zou het al kunnen dat ze teruggekeken hebben op de geschiedenis, op ons bijvoorbeeld.
                          Dit zou in elk geval al niet kunnen Pieter. Want ze kijken niet op dit moment op ons terug. Maar pas in de toekoms. Dan pas zullen ze daar zijn en terugkijken op het licht dat wij nu uitzenden in die richting. Dus als je nu zwaait, dan zouden zij dat over (hoe lang is het nog :P) een tijd pas zien...

Commentaar

ja, ik zeg toch niet anders? :-)
                            Full WMN-member.

Commentaar

Nee, jij zei namelijk: "dat ze teruggekeken hebben op de geschiedenis, op ons bijvoorbeeld."

Maar ze hebben nog niet teruggekeken. Dat moeten ze dan nog doen! In de toekomst en daar zijn ze niet nu mee bezig. En dat hebben ze ook niet al gedaan.

Commentaar

Werken...
                              X