Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

N-aarde=NW mars

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

N-aarde=NW mars

ik was met het programma starry night pro 5 bezig en ik stond op de aarde en was onbewolkt en zoals gewoonlijk zag ik polaris in het noorden staan ( poolster )

en toen ik me fiets gerepareerd had ging ik gelijk naar mars en toen ik daar aankwam zag ik tot mijn verbazing dat polaris vanaf mars gezien rond het Noord Westen staat is hier een logische verklaring voor? of verschilt het noorden per planeet ( of ligt het aan de draaing van de planeet? )

Is het niet zo dat bij een andere planeet het hetzelfde werkt als bij de aarde?

De aarde draait om een bepaalde as. Het "bovenste" gedeelte van die as, is de noordpool. Dus als Mars onder een andere hoek draait, zal de noordpool van Mars ook op een andere plek aanwezig zijn.

Of heb ik nu teveel Tia gehad?

Commentaar

Origineel geplaatst door Am|cA
      Is het niet zo dat bij een andere planeet het hetzelfde werkt als bij de aarde?

De aarde draait om een bepaalde as. Het "bovenste" gedeelte van die as, is de noordpool. Dus als Mars onder een andere hoek draait, zal de noordpool van Mars ook op een andere plek aanwezig zijn.

Of heb ik nu teveel Tia gehad?
      mhm aantal graden tussen hoe de aarde scheef staat en mars wijkte tog niet zoveel af.....

Commentaar

De ashelling van de aarde en van Mars verschilt misschien niet zoveel, maar dat is natuurlijk nog niet alles - de richting waarin die as schuin staat speelt ook een rol. Stel je voor dat je twee potloden op tafel hebt staan, rechtop met de punten naar het plafond. Nu kun je een van de potloden schuin houden, zodat de punt naar het noorden overhelt. Het andere potlood kun je net zo schuin zetten als de eerste, maar dan naar het oosten bijvoorbeeld. Hoewel de hoeken die de potloden elk maken met het tafelblad nu gelijk zijn, wijzen ze toch heel verschillende richtingen op. Dat kan bij de aarde en Mars ook best aan de hand zijn.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          De ashelling van de aarde en van Mars verschilt misschien niet zoveel, maar dat is natuurlijk nog niet alles - de richting waarin die as schuin staat speelt ook een rol. Stel je voor dat je twee potloden op tafel hebt staan, rechtop met de punten naar het plafond. Nu kun je een van de potloden schuin houden, zodat de punt naar het noorden overhelt. Het andere potlood kun je net zo schuin zetten als de eerste, maar dan naar het oosten bijvoorbeeld. Hoewel de hoeken die de potloden elk maken met het tafelblad nu gelijk zijn, wijzen ze toch heel verschillende richtingen op. Dat kan bij de aarde en Mars ook best aan de hand zijn.

mhm goed .. ( bedacht ??)
          maar ik dacht tog egt dat ze beide de zelfde kant op ''leunden''

Commentaar

De ashelling verschilt wel 1.7 graad. Dat klinkt niet als veel, maar dat is het wel in dit geval.

Stel je voor dat je met zijn tweeŽn naar een punt precies boven je kijkt, maar jij (persoon 1) kijkt er recht tegen aan, en persoon 2 er net (1.7 graad) naast. Als dat punt een meter of 2 boven je hangt is er niks aan de hand, en ligt het punt waarschijnlijk optisch centraal in het blikveld van beide observeerders. Verhoog je dat punt echter tot een meter of 50, dan blijft bij persoon 1 het punt centraal in zijn blikveld staan, maar persoon 2 merkt dan al snel dat dit bij hem absoluut niet meer het geval is. En des te groter die afstand wordt, des te groter het verschil dus wordt.

Voorbeeld:

Op punt 1 (dichtbij) zou de poolster op dezelfde plek in het noorden staan. Op punt 2 (verder weg) niet meer. Als je de lijn doorvoert zie je hoe groot dit verschil kan worden. Het afstandsverschil tussen de Aarde en Mars verwaarloosd dit effect overigens in het begin heel licht.

Nu weet ik dus niet of de banen van de Aarde en Mars gelijk zijn, en of ze 'dezelfde kant op leunen' en kan het zijn dat mijn uitleg wel ergens op slaat, maar niet geld in dit geval. Maar dit lijkt me wel een logische verklaring.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dat lijkt me een heel goed en helder antwoord!
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Kwam deze nog tegen:

http://solarviews.com/raw/misc/obliquity.jpg
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                X