Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geen komeet, een pulsar!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geen komeet, een pulsar!

Geen komeet, een pulsar!

(23 Sep 2004) -
    Het Chandra X-Ray Observatory nam dit plaatje van een pulsar die door interstellaire ruimte ploegt, omringd door hoge-energie deeltjes. De pulsar rent met een snelheid van 2,1 miljoen kilometer per uur naar links in dit plaatje. De deeltjes worden naar achteren geblazen, als een staart van een komeet. De pulsar staat bekend als "De muis", of G359.21-0.82. Hij werd in 1987 ontdekt door radioastronomen die de Very Large Array in New Mexico gebruikten. Omdat hij zo snel beweegt is hij goed te zien, waardoor astronomen een unieke kans krijgen de magnetische velden te bestuderen van pulsars, en hoe ze materie uitstoten.

-------------------------------------------------------------------------------------

Dit staat in het news.......mijn vraag is nu: sinds waneer gaan pulsars door de ruimte, ik dacht dat deze toch op een plaats beleven hangen.
    Ik weet dat pulsars heel snel rond hun eigen as draaien maar dat ze op wandel gaan wist ik nog niet

Pulsars

Ik weet haast niks van pulsars, kan iemand misschien wat informatie geven?

Commentaar

Pulsar is een PULsating stAR.

Het is een jonge neutronenster die erg snel ronddraait. Het object heeft een sterk magnetisch veld. Door de snelle ronddraaing worden er een band met straling gecreeert bij de polen. Als zo'n pool op ons staat gericht kunnen wij de ster "aan en uit" zien gaan.

Als het groene deel op ons is gericht zien we hem. Doordat hij ronddraait blijft het groene deel niet op ons gericht, en zien we de ster niet meer. Daardoor lijkt hij steeds aan en uit te gaan.

Philip: Zwarte gaten gaan ook wel eens op de wandel. Volgens mij kan ieder object wel door de ruimte bewegen

Commentaar

Philip: Zwarte gaten gaan ook wel eens op de wandel. Volgens mij kan ieder object wel door de ruimte bewegen
        Ik heb dat nog gehoort, maar ik heb er nooit iets over kunnen vinden
        Net zoals de pulsar is het ook de eerste keer dat ik hoor-lees dat deze ook op wandel gaan

Commentaar

zomaar op wandel gaan, gaat niet.

volgens mij is er nog een andere kracht(welke weet ik veel, zwart gat of zo?) in de buurt die deze pulsar laat meetrekken.

kan dat wel zo zijn?

Commentaar

Tycho wat je zegt klopt maar ik bedoelde dat ieder object in principe door de ruimte kan bewegen door *iets*, wat die *iets* ook moge zijn. Geen enkel object is echt stationair.

Philip, hier heb je een voorbeeld van een zwart gat dat beweegt: Artikel op Space.com

Commentaar

Sory Wouter maar de link doet het niet.....mijn spyware blocker waarschuwd mij dat het dubbelklick bestand wilt laden en niet zozeer die page

Commentaar

http://www.space.com/scienceastronomy/a ... 10913.html

Zo dan?

Commentaar

De spyware blocker did nog moeilijk maar het is verholpen en heb het kunnen lezen.

Een vast orbit en een companion zijn de twee dingen die echt onthouden heb en dat het een 6 miljoen lichtjaar van onze vewijderd is.

Nu weet ik dat dat ook weer kan...eindelijk :o

Ik vraag me toch af hoe zwaar die kern van dat zwart gat wel niet gaat zijn...hij zal toch al het ene en het ander hebben binnen gewerkt, of niet soms?

Commentaar

Werken...
                  X