Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterren op kortere afstand dan Proxima Centauri?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterren op kortere afstand dan Proxima Centauri?

Van alle sterren staat Proxima Centauri het dichtst bij de aarde: 4,2 lichtjaar. Dat staat in veel boeken geschreven.
    Zou het waar zijn?
    Uit de gegevens van de Gaia-satelliet is gemakkelijk te berekenen hoe ver de sterren staan.
    Toen ik een lijst maakte van alle sterren binnen 50 lichtjaar van de aarde, doken er een paar verrassingen op.

Een ster met een grote eigenbeweging en een zeer grote parallax van 1089 milliboogseconden:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: te grote parallax.png views: 186 grootte: 47,3 KB id: 1430342
    Als deze cijfers kloppen, staat de ster maar 3 lichtjaar van ons vandaan!

En nog eentje:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: te grote parallax2.png views: 140 grootte: 17,8 KB id: 1430343
    Een parallax van 1847,4333 milliboogseconden. Dat is 1,77 lichtjaar .

Bij nadere analyse bleek dat er nog meer kandidaten in dezelfde hemelstreek (grensgebied Sagittarius - Scorpius) staan en dat het allemaal zwakke sterren rond magnitude 19 zijn.
    Naast de parallax is ook de eigenbeweging van deze objecten erg hoog.

Voorlopig ga ik ervan uit dat het een systematische fout in de catalogus is. Dit kan verband houden met de hoge sterdichtheid in dit gebied.
    Op de website "Known issues with the Gaia DR2 data" is dit issue niet genoemd.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Dank voor het melden! Ik zal het maandag doorgeven
    aan mijn Gaia collega’s. Zou je me de SourceIds van deze objecten kunnen geven? Dan kunnen we er naar kijken. Alvast bedankt!

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Bedankt, Wouter!

De SourceIDs en berekende afstanden (minder dan 1 parsec!) blijken ook in de catalogus van Bailer-Jones te staan:
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: star1.gif views: 122 grootte: 27,9 KB id: 1430375

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: star2.gif views: 115 grootte: 28,8 KB id: 1430376
      De co÷rdinaten wijken een beetje af van de eerste post (door een andere berekening van precessie en/of eigenbeweging?), maar de ID-nummers zijn hetzelfde.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ahh Coryn Bailer-Jones is een Gaia collega dus dat betekent dat we al van deze objecten weten. We zullen zien wat EDR3 (early data release 3) volgend jaar over deze objecten zegt!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
        X