Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pluto heeft waarschijnlijk ringen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pluto heeft waarschijnlijk ringen

PARIJS - De planeet Pluto heeft niet alleen drie manen, maar vermoedelijk ook ringen zoals Saturnus. Dat stellen Amerikaanse astronomen na onderzoek van de twee kleine maantjes die de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vorig jaar bij Pluto ontdekte.

De maantjes liggen geregeld onder vuur van rondzwervend ruimtepuin uit de zogenoemde Kuiper Gordel. De stof- en ijsdeeltjes die daarmee de ruimte worden ingeslingerd vormen een ring rond Pluto, schrijven zij in het wetenschappelijke tijdschrift Nature van deze week.

Ook Pluto's maan Charon, die al in 1978 werd ontdekt, heeft te maken met het bombardement. Door de grotere zwaartekracht vallen de losgeslagen deeltjes echter weer op het ooppervlak van Charon terug. De maantjes P1 en P2 zijn met een respectievelijke doorsnede van 48 en 165 kilometer te klein om de deeltjes op te vangen, stellen de wetenschappers in Nature.

Sommige astronomen denken dat Charon ooit door een inslag van Pluto is afgeslagen. Mogelijk zijn daarbij ook de nieuwe maantjes ontstaan. Charon is met een doorsnede van circa 1212 kilometer half zo groot als Pluto en heeft een vergelijkbare dichtheid.

Pluto werd in 1930 ontdekt als negende planeet van ons zonnestelsel. Het kreeg vorig jaar concurrentie gekregen van een ander object, 2003 UB313 genoemd. Sommige astronomen vinden dat ook dit exemplaar de naam planeet verdient. De Internationale Astronomische Unie beslist in augustus tijdens een congres in Praag over de status van het object.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Klik

Commentaar

Ohw damm heb dat nieuws feitje nooit gezien dacht ik ff met een leuk nieuwtje te komen
      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Pluto ringen?

Ik zal vanavond even de kijker buiten zetten en dan horen jullie morgen of het waar is.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
        X