Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Cursus (boek) theoretische sterrenkunde

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    Wel een beetje opletten met boeken voor de Amerikaanse markt. De universiteit is daar anders ingedeeld, mensen die een alpha of gamma studie doen moeten ook wat beta vakken doen. Voor die groep mensen worden speciale leerboeken geschreven die veel minder diep op de stof ingaan, omdat ze simpelweg niet benodigde wiskunde en netuurkunde hebben. Dat kan natuurlijk precies dat zij wat je zoekt.

verder zijn de speciale Amerikaanse edities achterlijk duur. Internationale edities kunnen veel betaalbaarder zijn, alhoewel het maar de vraag is of ze altijd bestaan.

je zou ook gewoon in de dichtsbijzijnde universiteitsbibliotheek kunnen gaan lezen. Misschien zijn er speciale regelingen voor oud-studenten of vrijwilligers Oid, om daar boeken te lenen of in te zien. Of heeft de lokale bibliotheek de kgelijkheid om die boeken te lenen.
    Het is inderdaad via de bibliotheek dat ik deze boeken uitleen. Ik kan bij mijn lokale bibliotheek de meeste boeken voor 2,50 euro laten afkomen uit eenders welke bibliotheek verspreid over Vlaanderen. De verzameling van al die bibliotheken heeft meestal wel het boek dat je zoekt (zeker de grote, zoals in Leuven, Gent...). Zo'n boek kopen is meestal meer dan 60 euro en dat heb ik er toch nét niet voor over.

Origineel geplaatst door Rudy
    Best lastig om iets te vinden dat geschikt is, zal er nog 'ns over nadenken.
    Bedankt!
    Last bewerkt door PrincepsMaximus; 21-07-19, 16:26. Reden: Euroteken vervangen dor geschreven tekst
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Origineel geplaatst door PrincepsMaximus Bekijk bericht
      En inderdaad leuke en goed geschreven introductie van andrevdhoeven, het is door hem dat mijn interesse gewekt is!
      Bedankt, heel leuk om te horen! Dat was precies het doel van mijn boek.

Boeken die ik kan aanraden (wel in het Engels, maar wel goed te volgen):

Astronomy - a physical perspective (Marc L. Kutner) - dit is een lesboek dat op o.a. universiteiten in het 1e jaar wordt gebruikt
      Astronomy - from the Earth to the universe (Jay M. Pasachoff)
      In quest of the Universe (Theo Koupelis en Karl F. Kuhn)

Misschien kun je hier iets mee. In het Nederlands vrees ik dat je niks gaat vinden.
      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Bij de Alkmaarse Weer- en Sterrenkundige Vereniging Metius gebruikt de werkgroep Theoretische Sterrenkunde het volgende Nederlandstalige boek:

A. Achterberg, Kosmologie: Van oerknal via niets tot straling en stof (Epsilon uitgaven, Utrecht, 2002).

Het is voor 40 euro verkrijgbaar bij Bol: https://www.bol.com/nl/p/epsilon-uit...1004001343736/

Commentaar

Dat laatste boek ziet er goed uit: bedoeld voor tweedejaars sterrenkunde studenten. Gaat wel alleen over kosmologie (wat natuurlijk het meest interessant onderdeel van de sterrenkunde is ).

Commentaar

Maar deze uitgeverij heeft nog een goede:
            https://www.bol.com/nl/p/het-leven-v...1004010599270/

(niveau eerstejaars studenten)

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
              Maar deze uitgeverij heeft nog een goede
              Doet me gelijk denken aan Ontstaan en levensloop van sterren, de klassieker van De Jager. Heel wat jaren geleden, ver voordat je internet had, was ik vooral aangewezen op de plaatselijke bibliotheek die niet veel had over sterrenkunde. Maar deze wel!

Commentaar

Nou ja, Frank Verbunt en Kees de Jager hebben natuurlijk wat gemeen: Utrecht.

Alwaar ze de sterrenkunde om zeep hebben geholpen ...

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
                  Dat laatste boek ziet er goed uit: bedoeld voor tweedejaars sterrenkunde studenten. Gaat wel alleen over kosmologie (wat natuurlijk het meest interessant onderdeel van de sterrenkunde is ).
                  Ik vind eerder astrofysica het boeiendst !

Ik weet niet juist hoe het systeem in Nederland is, maar van wat ik heb begrepen is er in Nederland een bachelor en master sterrenkunde. Waardoor de boeken voor eerstejaarsstudenten net iets gemakkelijkere wiskunde hebben (omdat bij de opleiding sterrenkunde ook nog deel wiskunde in latere jaren wordt gegeven). In België moet je eerst wiskunde of fysica bachelor halen, om dan master sterrenkunde te kunnen doen. De meeste Engelse boeken gaan er ook van uit dat je alle wiskunde al kent, terwijl de Nederlandse dit volgens mij niet (allemaal) doen. Is dit een correcte denkwijze, of ben ik helemaal verkeerd?

Ik ben nu begonnen (toch in het Engels) met:
                  Morison, I. (2008). Introduction to Astronomy and Cosmology. Wiley.
                  Dit is een relatief eenvoudig boek (want om direct in de joekels van boeken te beginnen, is toch wat zwaar voor de tijd die ik heb), maar toch met al wat wiskundige formules waarmee ik dingen zoals logaritmes even kan verfrissen en ook nog eens de theorie herhaal. Daarna ga ik waarschijnlijk "Astronomy - a physical perspective (Marc L. Kutner)" eens doornemen.

Bedankt voor alle tips, nu kan ik aan de slag !
                  "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Ook in Nederland krijg je de meeste wiskunde in de eerste twee jaren (het eerste jaar krijg je sowieso nauwelijks iets over sterrenkunde te horen ...), dus niet veel anders dan elders.

Dat boek van Verbunt zou ik zeker aanraden als jouw interesse vooral bij astrofysica ligt, daar het ook niet duur is en in het Nederlands ...

In het engels zou ik dan eens kijken naar tweedehands exemplaren van de twee delen van Frank Shu (The Physics of Astrophysics).
                    Deel 1 bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/Physics-Astrop.../dp/0935702644 (wel meer op 'Masters' niveau).
                    Is voor minder dan 30 euro tweedehands te krijgen. Ik heb er veel meer voor betaald toen ze uitkwamen ...

"The Physical Universe: An Introduction to Astronomy" van diezelfde Shu is ook erg goed (gebruikte ik als studentje), maar zelfs tweedehands erg duur.

Je hebt nu genoeg keuze aan leesvoer: eet smakelijk!

Commentaar

Inderdaad, het wordt een zeven gangen menu denk ik! Bedankt allemaal!

Commentaar

Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
                        Aan de KUL kunnen geďnteresseerden (liefst/verplicht reeds in het bezit van een wetenschappelijke Master) zich inschrijven voor een selectie van de vakken binnen het departement Sterrenkunde. Veel van die lessen worden ook 's avonds gegeven, zodat het te combineren valt met een voltijdse job. Ik ben bezig voor mezelf eens uit te zoeken wat er eventueel mogelijk is komend academiejaar...
                        Voor de volledigheid: Ik heb me ingeschreven bij de KUL om 2 vakken mee te volgen dit academiejaar:

* 1ste semester: Wetenschap van de Kosmos (B-KUL-G0M00B)
                        * 2de semester: Inleiding tot de sterrenkunde (B-KUL-G0U45A)

Het eerste vak is er eentje die gegeven wordt aan wetenschappelijke (niet wiskunde of fysica) bachelors of masters binnen de KUL. Hierbij wordt het eerder vermelde boek van C. Waelkens gebruikt als handboek. Vrij kort met 26 contacturen en wordt 's avonds gegeven, dus perfect te combineren met de job. Da's een mooie om weer even aan 'op de schoolbanken zitten' te wennen.
                        Het tweede vak is er eentje van de bachelors fysica en wiskunde, en is meer wiskundig opgebouwd. 39 contacturen telkens op vrijdagvoormiddag en een kaar oefenzitting in de namiddag. Hiervoor zal ik wat verlof moeten nemen, al dan niet nog openstaand ouderschapsverlof.
                        Beide vakken hebben een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. Om een idee te geven: hier en hier vind je wat examenvragen terug van de voorgaande jaren.
                        Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Commentaar

SereN : Leuk, maar had er wat meer van verwacht als ik afga op het niveau van de examenvragen. Dat kun je door zelfstudie prima leren, het meeste is tegenwoordig zelfs te vinden op de Engelstalige Wikipedia als je die diep genoeg doorspit.

Commentaar

Tgoh... ik denk dat je elke vraag kort en vrij makkelijk kan beantwoorden of zeer uitgebreid en complex. Hangt er van af hoe diep ze er op in gaan en wat er verwacht wordt.
                            Die eerste cursus is inderdaad vrij oppervlakkig vermoed ik, maar bij de 2de zou vooral het wiskundig beschrijven van verschillende fenomenen aan bod komen, en dat is waar ik naar op zoek was.

Je kan natuurlijk alles aanleren door middel van zelfstudie, maar dan moet je daar zelf de discipline voor hebben en tijd voor maken. Als je je inschrijft voor zo een cursus maak je daarvoor sowieso elke week een paar uren tijd voor, dat is iets wat me nu op mezelf niet lukt. Ik vind het hebben van een examen ook nuttig voor mezelf, want dan ben je verplicht echt te studeren. Ik merk nu op dat ik al heel veel zaken heb gezien en gelezen, maar het blijft niet hangen als 'parate' kennis. Ik denk/hoop dat door de zaken echt in te studeren ze ook beter worden verankerd.

Ieder zijn ding natuurlijk.
                            Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Commentaar

SereN : Ja, dat is waar, wat voor de een werkt is niet zo geschikt voor een ander en andersom. Ik wens je in elk geval veel plezier bij de studie, want dat is ook belangrijk. Je moet er aardigheid in hebben, maar dat zal met dit onderwerp vast wel lukken.

Commentaar

Werken...
                              X