Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe groot?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe groot?

Hoe groot is het heelal?

ongeveer 13.7 miljard lichtjaren

Afstand mag je uitrekenen!

Commentaar

De Hubble telescoop is een van de belangrijkste instrumenten om de grootte en de vorm van het heelal te bepalen. Edwin Hubble concludeerde vroeger al dat het heelal steeds groter wordt. De metingen die hij toen verichtte komen niet helemaal overeen met de ideeen over de uitdijing van het heelal nu maar zijn onderzoek heeft daar wel veel bijdrage aan geleverd. Hij dacht dat het heelal per jaar ongeveer 350 lichtjaar grooter wordt, maar volgens de moderne wetenschap is dit ongeveer 72 lichtjaar per jaar. Hiermee wordt de theorie die zegt dat het heelal even groot als oud is ontkrachtigd want dan zou de groei 100 lichtjaar per jaar moeten zijn.
      Momenteel is de schatting ongeveer 14 miljard lichtjaar. Omdat het heelal zo groot is is het makkelijker om dit te zeggen in lichtjaren want anders zou je op een getal uitkomen wat rond de 1,5 google kilometer (1.5 met honder nullen erachter).
      We zijn het er wel, bijna, allemaal over eens dat het heela nog steeds groeit; we zeggen dan dat het heelal uit dijt.
      Ook is er nog een theorie die beweert dat de grootte van het heelal ongeveer even groot is in lichtjaren als de leeftijd in jaren.
      vroeger en zelfs nu wordt nog vaak gezegd dat het heelal oneindig is maar
      Wat mij betrefd is het heelal oneindig dus helemaal niet meetbaar en dan hebben we het nog niet gehad over het uitdijen van het heelal.

Commentaar

Huy met die leeftijd kun je alleen de grootte van het Hubble-heelal (alles wat wij kunnen waarnemen) meten. En dat is dus 28,4 miljard kilometer in diameter, een perfecte cirkel. Het "echte" heelal is echter 156 miljard kilometer breed (volgens de laatste metingen van Hubble). Die metingen zullen wel niet helemaal precies zijn, maar een beter beeld geven dan andere schattingen. Als je wil kan ik het nieuwsbericht erbij zoeken.

Klik hier voor het nieuwsbericht.

Commentaar

Zo zie je maar Huy dat je niet alles weet en kunt weten he.....er valt zoveel te beleven buiten onze aarde

Commentaar

Wat mij betrefd is het heelal oneindig dus helemaal niet meetbaar en dan hebben we het nog niet gehad over het uitdijen van het heelal.
            Maar dijd het heelal wel uit? het kan ook zijn dat we gewoon steets meer kunnen meten.

Commentaar

Nee dat uitdijen heeft te maken met de roodverschuiving die we overal meten, daar komt dat door (Plus wat andere theorieŽn). Het komt dus niet omdat we veel meer kunnen meten, dat is te simpel gedacht

Commentaar

Leg uit: roodverschuiving

Kan je eens uitleggen wat roodverschuiving is en hoe het werkt. Ik weet wel dat ze daarmee de afstanden meten!

Commentaar

Roodverschuiving is een verschijnsel dat te maken heeft met golflengten.

Als jij langs de weg staat en er passeert een ambulance, dan hoor je de verschillen in de toon. Als hij in aankomst is is het een verhoogte toon, als hij je gepasseerd heeft wordt de toon lager. Dit komt omdat de golflengten bij het aankomen ingedrukt worden: de golflengte wordt korter: Hogere toon. Als hij weg gaat worden de golven uitgerekt; de golflengte wordt langer: Een lagere toon.

Zo is het ook met licht: ALs een object naar ons toe komt worden de golven in elkaar gedrukt waardoor er een verschuiving ontstaat in het spectrum naar blauw - blauwverschuiving. Als een voorwerp weg gaat, dan ontstaat er een verschuiving in het spectrum naar de rode kant: Een roodverschuiving. Zo hebben ze in het licht van allerlei stelsels de verschuiving gemeten en heeft het overgrote deel een roodverschuiving: Alles gaat van ons vandaan. Dit betekent niet dat we in het midden van het universum zitten, want op andere stelsels zou je hetzelfde zien. Het universum inflateert (Zet maar eens wat stippen op een ballon en blaas de ballon op; de stippen gaan uit elkaar, maar geen is er in het centrum). Een aantal stelsels heeft een blauwverschuiving, zoals het Andromedastelsel.

Commentaar

Hoe

Hoe komen we dan ooit te weten hoe groot het heelal is? Vroeger zeiden we dat de aarde plat is. Misschien worden onze theorien over het heelal later weer plat gegooid. Misschien is het heelal wel een grote bol?

Commentaar

Het heelal zien als een bol vorm

Is moeilijk als je weet dat sterren stelsels etc..zowel boven als onder als zijwaarts liggen....dus laat die bol maar weg

Commentaar

Met die bol bedoelt hij wrs dat er binnen die bol het universum zit en dat de grens van de bol de grens van het universum is (waarvan ik denk dat die bestaat omdat het ooit begonnenis met een Oerknal)

Commentaar

Hummm....dus als een hele grote aarde maar dan met heel veel continenten (sterrenstelsels) eilandjes (losse sterren en clusters) zeeen (gas wolken)

Maar deze bol word groter en groter........waarhoud het dan op

Commentaar

Waar houdt het op ja; of: houdt het wel op? Dat is de vraag.. Er zijn drie mogelijkheden..

1. Het univerusm blijft uitdijen en daarmee kun je zeggen dat het oneindig is.
                            2. Het universum wordt niet meer veel groter of kleiner, het wordt statisch.
                            3. Het universum zal weer inklappen.

Ikzelf geloof dat de derde de juiste is. Die inklapping zal door de effecten van donkere energie, een soort anti-zwaarkteracht, plaatsvinden. Het universum bevcat genoeg van dit soort energie dat dit mij het meest logische lijkt. Ook denk ik dit omdat ik anders geen antwoord heb voor de vraag: Hoe kan het zijn dat het univerusm uit het niets is ontstaan? Volgens de wet van behoud van massa en energie kan het niet. Er zijn echter virtuele deeltjes die ook uit het niets ontstaan en dan weer elkaar kapot maken om zo het evenwicht te herstellen. Ik denk dat er ook zoiets is met het universum, en dat het de "geleende" materie en energie weer terug geeft.

Commentaar

Wouter, ik ga er vanuit dat het heelal oneindig is.....toch die big crunch zou ook wel eens mogelik kunnen zijn maar dan denk ik meer dat het komt omdat het center misschien een enorm zwart gat is

Commentaar

Werken...
                              X