Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarom is de Zon stabiel?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom is de Zon stabiel?

In de kern van de Zon vindt waterfusie plaats tot Helium. Dat is een heel stabiel proces, maar hoe komt het dat de fusie niet op hol slaat? Er is immers voldoende waterstof en de temperatuur is hoog genoeg. Waarom fuseert niet alle waterstof ineens en knalt vervolgens daardoor de Zon uit elkaar?
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Zonder het nou precies te weten. Ik denk dat het proces alleen daarom doorgaat doordat de omstandigheden de positief geladen deeltjes alleen maar af en toe dicht genoeg / hard genoeg tegen elkaar duwen om fusie plaats te laten vinden. Meestal zullen de deeltjes te ver van elkaar afstaan, en vindt er dus geen fusie plaats.

Waarom ontploft een thermonucleaire bom dan wel met één klap? Misschien doordat de omstandigheden in zo'n bom nog extremer zijn op het moment van explosie. Ik heb ooit ergens (waar?) gelezen dat de temperatuur in zo'n bom op het moment van explosie veel hoger is dan in de kern vd zon.

Commentaar

Als de zon groter wordt koelt die af en dan gaat het proces trager. Dus moet die krimpen, temperatuur gaat omhoog, proces gaat sneller.

Als dat terugkoppelmechanisme snel genoeg is krijg je geen hele instabiele situatie. Verder dempt de mantel ook.

Bij de meeste sterren werkt dat zo. Bij pulserende veranderlijken zie je wel dat die krimpt en uitzet, maar dat is een proces in de mantel, niet in de kern.

Edit: er is trouwens mimimaal 1 moment dat de fusie heel hard gaat, tijdens de Heliumflits. Dan begint de helium kern te fuseren, en dat proces is vergelijkbaar met een ontploffing. Alleen, bij een ster light daar nog een flinke massa omheen die de schok dempt.

Een waterstofbom tijdens de ontploffing verkeerd in een totaal andere situatie. Bij een ster hebben alle deeltjes al een enorme snelheid omdat ze druk bezig zijn de enorme druk van de buitenkant te weerstaan, en dat lukt net niet, dus de ster krimpt. Lokaal in de ster start het fusieproces op diverse plekken op en omdat dan eindelijk voldoende energie wordt geproduceerd om de instorting te weerstaan zit er al een demper op.

Bij een waterstofbom wordt een kern van tritium (dacht ik) door een naar binnen gerichte schokgolf zo dicht bij elkaar gedrukt dat er fusie ontstaat. De energie die uit de fusie ontstaat is veel krachtiger dan de schokgolf, die dan waarschijnlijk al uitgewerkt zal zijn (je wilt een knal die net goed genoeg is om de fusie te ontsteken. Op een bom zit dus geen ingebouwde rem, een ster heeft zo'n rem dus wel.
      Last bewerkt door svdwal; 12-06-19, 19:06.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
        ... een thermonucleaire bom dan wel met één klap?
        Het fusieproces is niet volledig, op een gegeven moment stopt het. In het geval van een Teller-Ulam-ontwerp (zoals de Tsar Bomba van 50 megaton die waarschijnlijk ca. 97% van z'n energie uit kernfusie haalde) zal het ongeveer 50% efficiënt zijn, misschien iets meer, dat weten we niet precies. Het is ook moeilijk te bepalen langs theoretisch weg. Maar verreweg de meeste kernwapens die ooit in actieve dienst waren zijn "boosted", de kernfusie levert betrekkelijk weinig energie, maar wel veel neutronen en die veroorzaken kernsplijting waardoor de meeste energie vrijkomt.

Commentaar

De kern splitsinglevert de snelle neutronen, niet de fusie.
          And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Rik_J : als jouw post een reactie is op mijn post: wel degelijk kernfusie die in het geval van een "boosted" wapen neutronen levert voor veel meer kernsplijting. Meer hier.

Commentaar

Uit mijn hoofd gezegd wordt een gewone, op basis van kern splijting atoombom gebruikt om de neutronen te genereren om een kernfusie mogelijk te maken maar misschien zit ik mis...
              Last bewerkt door Rik_J; 14-06-19, 17:05.
              And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Werken...
              X